• Anonym (Trött mamma)

Arga blickar

Jag kan väl inte vara den enda som råkar ut för det? Oftast är det äldre män här.

Vad gör ni? Låtsas ni som ingenting eller säger ni ifrån?

Hade med tre barn till tandläkaren idag och jag var helt gråtfärdig till slut. Det skreks och bråkades och ja... Var allmänt hysteriskt.

Under hela tiden satt en man i 70-80 årsåldern och råglodde, såg ut som han skulle explodera. Efter typ en kvart av argt stirrande tog han sin jacka och drog. Han sket helt sonika i sin tid.

Helt paff av en sån överreaktion, men men!

Har ni några liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Arga blickar
  • jrockyracoon
    Anonym (Tandläkarskräck) skrev 2018-11-15 20:03:53 följande:
    Skriv en tråd själv om du är så intresserad.

Min förälder är närmare 90 år, tycker du inte att så gamla människor ska respekteras och tas hänsyn till?
    Man behöver inte förakta barn för att inte orka med bråkiga ungar.
    Kanske jag skulle, fast det skulle väl bara strömma in fler halvtokiga inlägg, och jag orkar inte med fler tokstollar än vad som ryms i den här tråden.

Låt mig konstatera några enligt mig oomkullrunkeliga fakta eller åtminstone mycket troliga sanningar:
    * Mindre barn saknar till viss grad förmågan att i vissa situationer reglera sig själva. Somliga mer och somliga mindre.

* Vuxna utan psykiska åkommor, har en mer utvecklad hjärna och kan därför förväntas reglera sig.

* Föräldrar till barn, vill i allmänhet inte att barnen ska störa andra. Minst 99% av föräldrarna vill sina barns bästa och strävar mot att uppfostra barnen så bra de förmår. 

* Många personer som har haft barn för väldigt länge sedan, eller kanske inte har några barn, riskerar att grovt underskatta svårigheterna som det innebär att vara förälder till barn som enligt tidigare punkt ofta har svårt att reglera sig.

Min slutsats av dessa punkter är att vuxna har ett ansvar att reglera sig. Att bli förbannad för att barn är som de är och överföra ångest, dåligt samvete och tysta anklagelser till de föräldrar som försöker sitt bästa att ta hand om sina barn efter bästa förmåga är inte ok.

Att bli förbannad för att barn härjar lite, är som att bli förbannad för att en utvecklingsstörd person utstöter lite obehagliga ljud. Det är ett osmakligt, oempatiskt och vettlöst beteende.

Vi behöver komma ihåg att barn har rätt att befinna sig på offentliga platser, precis som vuxna. Den rättigheten ska ingen förneka dem. De har även rätt att vara barn trots den problematik som uppkommer när de ibland stör andra. De vuxna, föräldrar och andra, behöver hantera problematiska situationer på ett moget sätt. 

Att vara surgubbe eller surtant, är inte ett okej sätt att hantera situationen. Ha lite civilkurage och förklara för barnen på ett respektfullt men bestämt sätt, att ni blir störda om de bråkar och skriker, istället för att sitta och surglo. Alternativt, som någon redan föreslagit, hjälp föräldern att hantera situationen på lämpligt sätt.
  • tankfull
    EdaEda skrev 2018-11-15 22:09:46 följande:
    tankfull skrev 2018-11-15 22:00:04 följande:

Ja, precis. Jag har inte uttryckt mig på det sättet du gör.

Jag vet inte vad i mitt inlägg du tycker var så otrevligt? Men har läst igenom alla dina nu och jag tvivlar starkt på att du är lärare. Ditt sätt är rätt sätt och alla andras fel. Du dömde ut TS direkt och antog att hon inte hade gjort som du gjorde med ditt barn. Du är verkligen inte en trevlig person och jag hoppas inte du är lärare till mina barn.

En lärare borde dessutom veta hur svåra barn kan vara trots att föräldrar gör ALLT. Du kan således inte jämföra ditt barn med andras barn. Vilket jag skrev i mitt inlägg - att ingen är den andra lik. Men jag anser absolut att hänsyn ska gå åt båda håll. Medan många andra här tycker att det ska gå mot den äldre mannen.
    Då borde du nog ta och läsa igenom dina inlägg i så fall, för ditt sätt att uttrycka dig är definitivt inte trevligt. Har aldrig påstått att mitt sätt är det enda rätta, jag har endast kunna konstatera att det finns föräldrar som inte alls gör allt de kan för att uppfostra barnen utan står rätt passiva, och jag skrev samtidigt att de föräldrar som faktiskt gör allt de kan brukar mötas av sympati och inte arga blickar, just för att man ser skillnaden i ansträngning. Så läs gärna vad jag faktiskt skriver. Som lärare (jag är 1-7 lärare) ska man hålla i en hel klass med barn samtidigt och har man inte bra strategier så blir det fullständigt kaos, och man kan inte sätta sig ned och tycka synd om sig själv eller förvänta sig att någon ska sympatisera med en för att man inte lyckas få barnen lugna - det är bara att se till att hitta ett sätt att skapa ordning på ena eller andra sättet. Svåra barn är oftast svåra av en anledning och ibland är det på grund av föräldrarna och hemmiljön. Det betyder inte att jag dömer ut barnen, för det är inte deras fel, men i vissa fall är det faktiskt föräldrarna som skapat problemen. Jag tänker inte ägna dig mer tid nu.
  • Anonym (Vm)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2018-11-15 20:27:29 följande:

Hur i allsindar skulle jag ha förutsett att någon skulle storma iväg på grund av det? Jag hade fullt upp med att försöka lugna mina barn den korta stund vi hade att vänta.

Du skulle bokat om tiden där och då, när du inte kunde lugna dem. I framtiden får du låta bli att boka in tider när pappan inte kan täcka upp.
  • jrockyracoon
    Anonym (Vm) skrev 2018-11-15 23:05:49 följande:
    Du skulle bokat om tiden där och då, när du inte kunde lugna dem. I framtiden får du låta bli att boka in tider när pappan inte kan täcka upp.
    Du har intagit ett fullständigt orimligt förhållningssätt till detta.

Det är inte rimligt att man ska behöva omboka en tid, för att inte ev. stöta sig med surgubbar och surtanter.

Det finns flera orsaker till att ditt resonemang är orimligt. Nedan uppger jag några:
    1. Det skulle bli ekonomiskt olönsamt om alla föräldrar tillämpade detta. Ombokningar med kort varsel är inte samhällseffektiva, och om många gjorde det skulle vi slösa med skattemedel p.g.a. surisar och det vore bara dumt.

2. Det kan bli lika stökigt nästa gång, och ska man boka om då också? Orimligt.

3. Småbarnsföräldrar har tillräckligt tufft, utan att behöva springa omkring och passa upp för surtanter och surgubbar. Bättre att surgubben skärper till sig, och kommer ut ur sin bubbla.

4. Barn har rätt att befinna sig på offentliga platser, och särskild hänsyn behöver tas till deras speciella behov. Utan barn, ingen framtid för människornas fortlevnad. Barn som är utagerande behöver träffa andra vuxna utifrån som hjälper till att visa dem hur man uppför sig. Ibland kan det göra underverk med någon utifrån som säger till på rätt sätt.

Jag gissar att du själv någon gång i livet har hamnat i en situation då du tvingats förlita dig på andras välvilja. Kanske har du blivit tvungen att få hjälp med en strejkande motor, eller att du inte haft pengar på ditt kort i matkön och andra har blivit tvungna att vänta medan du hastigt försökt överföra pengar till kontot. Tänk om fler kunde inse att vi vinner på att visa empati för andra som har en dålig dag, och inte ständigt tänker på oss själva. Vi får ett bättre samhälle när vi visar förståelse för andra och deras situation.
  • Anonym (Vm)
    jrockyracoon skrev 2018-11-15 23:56:30 följande:
    Du har intagit ett fullständigt orimligt förhållningssätt till detta.

Det är inte rimligt att man ska behöva omboka en tid, för att inte ev. stöta sig med surgubbar och surtanter.

Det finns flera orsaker till att ditt resonemang är orimligt. Nedan uppger jag några:
    1. Det skulle bli ekonomiskt olönsamt om alla föräldrar tillämpade detta. Ombokningar med kort varsel är inte samhällseffektiva, och om många gjorde det skulle vi slösa med skattemedel p.g.a. surisar och det vore bara dumt.

2. Det kan bli lika stökigt nästa gång, och ska man boka om då också? Orimligt.

3. Småbarnsföräldrar har tillräckligt tufft, utan att behöva springa omkring och passa upp för surtanter och surgubbar. Bättre att surgubben skärper till sig, och kommer ut ur sin bubbla.

4. Barn har rätt att befinna sig på offentliga platser, och särskild hänsyn behöver tas till deras speciella behov. Utan barn, ingen framtid för människornas fortlevnad. Barn som är utagerande behöver träffa andra vuxna utifrån som hjälper till att visa dem hur man uppför sig. Ibland kan det göra underverk med någon utifrån som säger till på rätt sätt.

Jag gissar att du själv någon gång i livet har hamnat i en situation då du tvingats förlita dig på andras välvilja. Kanske har du blivit tvungen att få hjälp med en strejkande motor, eller att du inte haft pengar på ditt kort i matkön och andra har blivit tvungna att vänta medan du hastigt försökt överföra pengar till kontot. Tänk om fler kunde inse att vi vinner på att visa empati för andra som har en dålig dag, och inte ständigt tänker på oss själva. Vi får ett bättre samhälle när vi visar förståelse för andra och deras situation.
    Ts skulle ombokat tiden för att Ts inte kunde hantera situationen.
  • Anonym (:/)

Jag blänger på föräldrar som inte gör sitt jobb. Om ungen/ungarna är högljudda och/eller bråkar och jag ser att föräldern försöker lösa situationen så blänger jag naturligtvis inte, men om föräldern eller föräldrarna gör noll för att få tyst på sina ungar säger jag till, alternativt blänger.

Åkte buss för ett tag sedan, och på bussen satt en mamma med sin dotter. Flickan skrek högt, inte för att hon var ledsen eller arg, utan hon bara skrek. Mamman gjorde inte ett skit. Blängde på dem. Mamman sa åt sitt barn. 

• Celinn

Är det bara jag som anser att vi är flera i ett samhälle, gubben borde givetvis sagt något, till ungarna, brukar oftare vara mer effektivt om andra säger till. Annars har han ju inte försökt förbättra sin situation och alltså skylla sig själv en aning. Säger inget om att det är lätt, men tycker att jag och många andra borde bli bättre på att säga ifrån vid olämpliga beteenden utan att lägga sig i allt för mkt.men visst får man väl säga till andra att man inte anser det vara ett passande beteende, åtminstone när det påverkar en själv.

• Anonym (Kajamaja)
    jrockyracoon skrev 2018-11-15 22:41:01 följande:

Kanske jag skulle, fast det skulle väl bara strömma in fler halvtokiga inlägg, och jag orkar inte med fler tokstollar än vad som ryms i den här tråden.

Låt mig konstatera några enligt mig oomkullrunkeliga fakta eller åtminstone mycket troliga sanningar:

* Mindre barn saknar till viss grad förmågan att i vissa situationer reglera sig själva. Somliga mer och somliga mindre.

* Vuxna utan psykiska åkommor, har en mer utvecklad hjärna och kan därför förväntas reglera sig.

* Föräldrar till barn, vill i allmänhet inte att barnen ska störa andra. Minst 99% av föräldrarna vill sina barns bästa och strävar mot att uppfostra barnen så bra de förmår. 

* Många personer som har haft barn för väldigt länge sedan, eller kanske inte har några barn, riskerar att grovt underskatta svårigheterna som det innebär att vara förälder till barn som enligt tidigare punkt ofta har svårt att reglera sig.

Min slutsats av dessa punkter är att vuxna har ett ansvar att reglera sig. Att bli förbannad för att barn är som de är och överföra ångest, dåligt samvete och tysta anklagelser till de föräldrar som försöker sitt bästa att ta hand om sina barn efter bästa förmåga är inte ok.

Att bli förbannad för att barn härjar lite, är som att bli förbannad för att en utvecklingsstörd person utstöter lite obehagliga ljud. Det är ett osmakligt, oempatiskt och vettlöst beteende.

Vi behöver komma ihåg att barn har rätt att befinna sig på offentliga platser, precis som vuxna. Den rättigheten ska ingen förneka dem. De har även rätt att vara barn trots den problematik som uppkommer när de ibland stör andra. De vuxna, föräldrar och andra, behöver hantera problematiska situationer på ett moget sätt. 

Att vara surgubbe eller surtant, är inte ett okej sätt att hantera situationen. Ha lite civilkurage och förklara för barnen på ett respektfullt men bestämt sätt, att ni blir störda om de bråkar och skriker, istället för att sitta och surglo. Alternativt, som någon redan föreslagit, hjälp föräldern att hantera situationen på lämpligt sätt.

Amen to that.
  • Olivian424
    EdaEda skrev 2018-11-15 16:23:39 följande:

Knappast.

Vuxna besitter dock många färdigheter barn inte hunnit utveckla. Därför är det pinsamt med vuxna som klagar på barn när de uppenbart själva saknar samma färdigheter som barnen.

Haha...?uppenbart?...antar att du pratar om dig själv nu då det verkar som att du spammat sönder denna tråd.

Det är föräldrars ansvar att se till att deras barn inte stör omgivningen mer än nödvändigt - det ingår i uppfostran o vanlig hänsyn. Men har man inte dessa kvaliteter själv är de förstås svåra att föra vidare..,
  • Anonym (Tandläkarskräck)
    Anonym (Herregud) skrev 2018-11-15 21:32:31 följande:
    Förlåt, men varför i hela fridens namn skulle din förälder gråta över att barn som denne inte känner, bråkar och låter en stund innan tandläkare besök?

Nu är det ju så att samhället kretsar inte kring gamla människor och din förälders tandläkartid är knappast viktigare än barnens - som dessutom är framtiden.

Låter som din familj är allmänt ängsliga och rädda av sig. En egenskap ni får träna er på som ni tycker om barnen.

Nej förlåt. Har sjukt svårt för bittra människor som bara ska irritera sig över precis allting.

Som jag skrev tidigare. Jag har nog aldrig träffat en allmänt slö förälder som låter barnen göra vad de vill. Om man mot förmodan stöter på en sådan så har den föräldern garanterat kämpat länge men nu gett upp.

Tror alla skulle må lite bättre av att inte vara så dömande. Men svenskar verkar konstant ha något uppkört i arslet.
    Nu ska jag inte döma dig för hårt, det kanske beror på din diagnos att du helt enkelt inte fattar.

Min snart 90 år gamla förälder är trött, har värk i mer eller mindre hela kroppen. Ett tandläkarbesök gör att hen måste ligga till sängs mer eller mindre i flera dagar efteråt.
    Hen har slutat att gå till frissan, jag sköter det. Det blir inte jättebra men min gamla förälder slipper iaf åka iväg.
    Hen går inte till affären, det sköter bl a jag. Hen orkar knappt gå och har så ont i fötterna att hen inte kan ha skor på sig utan åker till tandläkaren i tofflor, sittande i rullstol den mesta tiden.

Då behöver man inte vara "ängslig och rädd" utan bara gammal och trött. Är man i ett det skicket och dessutom kanske, utöver detta, har en sämre dag. Ja, då orkar man inte med en föreställning utförd av bråkiga småknattar.

Fattar du verkligen, på allvar, inte det?

Vem tycker du borde tas hänsyn i detta väntrum? Dina minst sagt livliga ungar eller den gamla människan som faktiskt gör (för hen) mer än ett dagsverke när hen varit till tandläkaren? 
Svar på tråden Arga blickar