• Anonym (Trött mamma)

Arga blickar

Jag kan väl inte vara den enda som råkar ut för det? Oftast är det äldre män här.

Vad gör ni? Låtsas ni som ingenting eller säger ni ifrån?

Hade med tre barn till tandläkaren idag och jag var helt gråtfärdig till slut. Det skreks och bråkades och ja... Var allmänt hysteriskt.

Under hela tiden satt en man i 70-80 årsåldern och råglodde, såg ut som han skulle explodera. Efter typ en kvart av argt stirrande tog han sin jacka och drog. Han sket helt sonika i sin tid.

Helt paff av en sån överreaktion, men men!

Har ni några liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Arga blickar
  • legomum

Två 5 åriga yrväder, båda triggar varandra. Ibland blir det pannkaka av allt. Det är inte lätt alla gånger.

Nästa tillfälle kanske det fungerar och man samlar energi och har en extra godis i fickan (till en själv)

Men ger upp det gör en inte.

Strunta i sura gubbar och tanter, har de inte överseende med barn som lever rövare och man ser att föräldern gör allt för att det ska bli bra kan inte gubben/tanten vara så roliga att ha att göra med heller.

Kram på dig och nästa gång blir det förhoppningsvis bättre.

• tankfull
    Anonym (Kajamaja) skrev 2018-11-14 13:43:50 följande:
    Så du blir irriterad om jag befinner mig i mataffären med mitt barn som kanske är lite högljutt eller, som du uttrycker det, har enormt mycket energi? Du blir irriterad om jag inte tagit med leksaker till barnet då? Snacks blir lite svårt då mitt barn har diabetes och inte mår bra av att äta stup i kvarten.

I övrigt avleder vi och pratar så gott det går, inte alltid det hjälper dock. Man kan ju dock inte ha med leksaker överallt i alla situationer. Dessutom kan barn ha diagnoser som kanske inte syns på utsidan, som gör att det inte är lika lätt för alla föräldrar att avleda o s v.

Folk lär ju fortsätta irritera sig och ge menande blickar ändå men jag kan ju önska att man försökte ha förståelse för varandra. Jag förstår också att andra blir störda och gör ALLT som står i min makt för att förhindra men det är inte tillräckligt i alla situationer. Ska vi då hålla oss inomhus???
    Det jag säger är att jag blir irriterad på de föräldrar som inte försöker avleda barnen. Jag har sett föräldrar som bara står som fån och låter ungarna härja vilt, har du aldrig sett det menar du? Att ha en väska med lite leksaker i är inte ett dugg svårt, små barn kan gilla att leka med nycklar, reflexer och vattenflaskor också så man kan ta vad man har. Och det måste väl finnas sockerfria snacks också, som typ majskrokar eller nåt? Jag tror inte folk ger elaka blickar om de ser en förälder som verkligen gör sitt yttersta, då blir det nog mer sympatiblickar. 
  • tankfull
    Anonym (Ermi) skrev 2018-11-14 20:02:11 följande:
    Du kommer liksom halvvägs i tanken här. Du hade ett motoriskt oroligt barn. En del har motoriskt oroliga barn som inte går att avleda med tråkiga pysselböcker eller en godisbit,särskilt inte om det är syskon med... Ditt barn var helt enkelt ett helt vanligt barn av den enklare sorten och du verkar inte ha haft tre mindre barn samtidigt.

Jag skulle aldrig ha med mig flera barn, det beror på att jag har möjligheten att lösa det på andra sätt. Om jag tyckte någon annans barn var SÅ jobbiga att jag inte stod it vore ju bästa lösningen att hjälpa till - bättre för mig, mamman OCH barnen.
    Mitt barn var inte enkelt, hon avskydde att sitta stilla överhuvudtaget och pysselböcker var inte en grej för henne  förrän hon kom upp i skolåldern - då hon fortfarande inte ville sitta stilla men ju var tvungen ibland om vi åkte tåg, bil el flyg. Jag är uppvuxen med tre syskon och min ena syster har tre barn i nära ålder. Jag är lärare och vet att det är kämpigt med många barn samtidigt, men jag kan också se att det finns föräldrar som inte har det där sunda förnuftet och uppfinningsrikedomen som verkligen kan göra skillnad när det gäller att göra en påfrestande situation så uthärdlig som möjligt. Så bra att du hjälper till med andras jobbiga barn, det är inte många som skulle göra det, särskilt inte som det finns en hel del mammor som är rätt snarstuckna och tar andras förslag som kritik. If you know what I mean Flört
  • Anonym (Tessa)
    tankfull skrev 2018-11-14 21:56:03 följande:
     Jag tror inte folk ger elaka blickar om de ser en förälder som verkligen gör sitt yttersta, då blir det nog mer sympatiblickar. 
    Tyvärr finns det människor som blir sura hur mycket man än försöker. Var med om en mamma med ett spädbarn som fick en utskällning för att hon inte fick tyst på barnet. Hon hade försökt amma och gick och vaggade så jag vet inte vad mer som surgubben som skällde förväntade sig.
    Jag har också fått sura blickar trots att jag har gjort mitt bästa med mina små. Vad man än gör är inte bra nog enligt vissa.
  • Rock on
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-11-13 18:16:29 följande:

Dålig förälder som inte har pli på sina barn!

Det är nog jobbigt att vara en perfekt förälder som du verkar vara när alla andra föräldrar är dålig!
  • Rock on
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-11-13 18:16:29 följande:

Dålig förälder som inte har pli på sina barn!

Det är nog jobbigt att vara en perfekt förälder som du verkar vara när alla andra föräldrar är dålig!
  • tankfull
    Anonym (Tessa) skrev 2018-11-14 22:08:42 följande:
    Tyvärr finns det människor som blir sura hur mycket man än försöker. Var med om en mamma med ett spädbarn som fick en utskällning för att hon inte fick tyst på barnet. Hon hade försökt amma och gick och vaggade så jag vet inte vad mer som surgubben som skällde förväntade sig.
    Jag har också fått sura blickar trots att jag har gjort mitt bästa med mina små. Vad man än gör är inte bra nog enligt vissa.
    Ja, det är trist om folk blir sura för ingenting. 
  • Anonym (tjejen)
    Varför skreks det och bråkades och var allmänt hysteriskt? Hade alla tre barnen tid hos tandläkaren samtidigt?

Jag kan förstå mannen, då jag själv är en av dom som ger arga blickar. Är man dessutom, 70-80, så varför ska man inte ens få vara i fred hos tandläkaren? Nu vet jag ju inte hur just ts skötte bråkandet, men när föräldrar låter barnen härja fritt så ger jag arga blickar.

Det är väldigt olika på hur föräldrar hanterar sina barn. Vissa gör inte ett dugg för att lugna ned ungarna och avleda dom, utan låter dom gallskrika (vilket kommer att leda till hörselnedsättning), bråka och slåss fritt. Själva sitter som och ler åt allt och tycker att det är gulligt. Eller pratar med sitt vuxna sällskap, eller surfar på mobilen. Stor skillnad när föräldrar ger skarpa tillsägelser, och visar att dom inte accepterar beteendet. Kan man inte kontrollera ungarna, och inte ens orkar säga ifrån, så har man nog skaffat för många alldeles för tätt. 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Kajamaja) skrev 2018-11-13 21:17:48 följande:

Vår son är.som em virvelvind och vi gör allt som står i vår makt för att motverka opassande beteende.

Visst får vi blickar ibland även om han ännu är ganska liten men jag tvivlar på att detta är övergående. Det är snarare hans personlighet.

Sådana som kastar blickar är desamma som vissa av de som svarar här i tråden. Oförstående människor som haft beskedliga och enkla barn och tror att barnens beteende beror på vårt bristande föräldraskap. Barn är barn. Särsklit stojigt blir det när de är flera tillsammans. Säker på att du är en riktig lejonmamma!

Jag nonchar oftast bara stirrande blickar. Tar inte åt mig. Vet att jag gör mitt bästa varje dag.

Vad får dig att tro att TS är en lejonmamma?
  • Olivian424
    tankfull skrev 2018-11-14 21:56:03 följande:

Det jag säger är att jag blir irriterad på de föräldrar som inte försöker avleda barnen. Jag har sett föräldrar som bara står som fån och låter ungarna härja vilt, har du aldrig sett det menar du?

Jag tror inte folk ger elaka blickar om de ser en förälder som verkligen gör sitt yttersta, då blir det nog mer sympatiblickar. 

Helt rätt. Underbart att höra att det finns några kvar som tar sitt föräldraansvar. Blir så jävla less på slöa föräldrar som bara låter barnen gå loss och förpesta tillvaron för alla andra utan minsta hänsyn till omgivningen.

DU har valt att skaffa barn - DITT ansvar att hantera dem.
Svar på tråden Arga blickar