• Anonym (Trött mamma)

Arga blickar

Jag kan väl inte vara den enda som råkar ut för det? Oftast är det äldre män här.

Vad gör ni? Låtsas ni som ingenting eller säger ni ifrån?

Hade med tre barn till tandläkaren idag och jag var helt gråtfärdig till slut. Det skreks och bråkades och ja... Var allmänt hysteriskt.

Under hela tiden satt en man i 70-80 årsåldern och råglodde, såg ut som han skulle explodera. Efter typ en kvart av argt stirrande tog han sin jacka och drog. Han sket helt sonika i sin tid.

Helt paff av en sån överreaktion, men men!

Har ni några liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Arga blickar
  • EdaEda
    tankfull skrev 2018-11-15 20:27:31 följande:

Du själv är tveklöst den otrevligaste i tråden och verkar inte ha ett uns förståelse för någon annan, så det blir bara komiskt när du pratar om att gå i andras skor. Föräldraskapet och livet i stort är kämpigt för ALLA, men en del tycks tro att de har det så mycket tuffare än alla andra. De lugna barnen har också varit trötta och griniga och trotsiga, men deras föräldrar har kanske varit bra på att hitta strategier istället för ursäkter. Sverige har blivit ett land där människor är mindre artiga, trevliga och hänsynsfulla mot varandra och det är synd att det ska vara så.

Jag är inte ett dugg otrevlig. Jag har förståelse för barnfamiljen. Därför har jag också skrivit som jag gjort. Eftersom att alla barn och vuxna är olika så kan man tyvärr inte jämförs varken barn eller vuxna. Om ditt barn blir si när hen är ledsen så blir ts barn så.

Självklart har alla föräldrar dessutom olika förutsättningar och ta beskriver ju sina. En kvinna med flera barn, är mannen inte kunde ta ledigt och hon själv dessutom har en funktionsnedsättning. Skillnad mot en familj där kvinnan inte har en funktionsnedsättning och där man bara har med sig ett barn till tandläkaren för att mannen är hemma med det andra.
  • Anonym (Herregud)
    tankfull skrev 2018-11-15 21:39:41 följande:

"Tror alla skulle må lite bättre av att inte vara så dömande. Men svenskar verkar konstant ha något uppkört i arslet". Vad är fel med det här uttalandet? Ingen idé? Nej, trodde inte det heller. Men tur att svenskar är så präktiga att de bryr sig om resten av världen och öppnar dörrarna till Sverige för tusentals och åter tusentals flyktingar.

Nej jag dömer inte en mamma med ett gäng barn som för tillfället har det jobbigt.

Det jag menar med att alla har något uppkört är att hänsynen alltid ska gå åt ett håll - det tysta lugna snälla fina hållet. Men man kan knte ha förståelse ellr visa hönsyn yill denna mamma.

Svenskar bryr sig inte mer än någon annan. Däremot är det trendigt att vara "godhjärtat"
  • tankfull
    EdaEda skrev 2018-11-15 21:41:11 följande:
    Jag är inte ett dugg otrevlig. Jag har förståelse för barnfamiljen. Därför har jag också skrivit som jag gjort. Eftersom att alla barn och vuxna är olika så kan man tyvärr inte jämförs varken barn eller vuxna. Om ditt barn blir si när hen är ledsen så blir ts barn så.

Självklart har alla föräldrar dessutom olika förutsättningar och ta beskriver ju sina. En kvinna med flera barn, är mannen inte kunde ta ledigt och hon själv dessutom har en funktionsnedsättning. Skillnad mot en familj där kvinnan inte har en funktionsnedsättning och där man bara har med sig ett barn till tandläkaren för att mannen är hemma med det andra.
    Jo, du är otrevlig. Och dessutom dömande. 
  • EdaEda
    tankfull skrev 2018-11-15 21:49:33 följande:

Jo, du är otrevlig. Och dessutom dömande. 

Ja till skillnad från dig :)
  • tankfull
    Anonym (Herregud) skrev 2018-11-15 21:43:40 följande:
    Nej jag dömer inte en mamma med ett gäng barn som för tillfället har det jobbigt.

Det jag menar med att alla har något uppkört är att hänsynen alltid ska gå åt ett håll - det tysta lugna snälla fina hållet. Men man kan knte ha förståelse ellr visa hönsyn yill denna mamma.

Svenskar bryr sig inte mer än någon annan. Däremot är det trendigt att vara "godhjärtat"
    Om du inte känner mamman och barnen men ändå tar parti för dem mot den äldre mannen eller mot vemsomhelst som vågar sig på att ifrågasätta vissa föräldrars uppfostringsförmåga så är du dömande. "Med 1,1 procent av BNI i bistånd ger Sverige relativt allra mest i världen" (Nyhetssajten, europaportalen). Så jo, svenskar bryr sig mer än andra. Sluta vara så dömande mot dem! Det är en jäkla tur att de inte tänker som du gör om att inte ta hänsyn till andra.
  • tankfull
    EdaEda skrev 2018-11-15 21:52:00 följande:
    Ja till skillnad från dig :)
    Ja, precis. Jag har inte uttryckt mig på det sättet du gör.
  • Anonym (Herregud)
    tankfull skrev 2018-11-15 21:58:35 följande:

Om du inte känner mamman och barnen men ändå tar parti för dem mot den äldre mannen eller mot vemsomhelst som vågar sig på att ifrågasätta vissa föräldrars uppfostringsförmåga så är du dömande. "Med 1,1 procent av BNI i bistånd ger Sverige relativt allra mest i världen" (Nyhetssajten, europaportalen). Så jo, svenskar bryr sig mer än andra. Sluta vara så dömande mot dem! Det är en jäkla tur att de inte tänker som du gör om att inte ta hänsyn till andra.

Du tolkar in väldigt mkt i det jag skriver. Jag har aldrig sagt att man inte ska ta hänsyn. Däremot är det en enorm överdrift att sticka ifrån tandläkaren för att man inte klarar av barn och ljud. Man får såklart göra detta om man vill det men behöver man vara tjurig för det? Mamman gjorde ju så gott hon kunde.

Alla som skriver är dessutom dömande och antar att det är en slö förälder som låter barnen göra vad tusan de vill. Det är det som stör mig.

Jag bryr mig inte om hur mkt folk ger utan hur de är och agerar. Där är tyvärr vi svenskar ganska skitnödiga.
  • EdaEda
    tankfull skrev 2018-11-15 22:00:04 följande:

tankfull skrev 2018-11-15 22:00:04 följande:

Jag vet inte vad i mitt inlägg du tycker var så otrevligt? Men har läst igenom alla dina nu och jag tvivlar starkt på att du är lärare. Ditt sätt är rätt sätt och alla andras fel. Du dömde ut TS direkt och antog att hon inte hade gjort som du gjorde med ditt barn. Du är verkligen inte en trevlig person och jag hoppas inte du är lärare till mina barn.

En lärare borde dessutom veta hur svåra barn kan vara trots att föräldrar gör ALLT. Du kan således inte jämföra ditt barn med andras barn. Vilket jag skrev i mitt inlägg - att ingen är den andra lik. Men jag anser absolut att hänsyn ska gå åt båda håll. Medan många andra här tycker att det ska gå mot den äldre mannen.
  • tankfull
    Anonym (Herregud) skrev 2018-11-15 22:03:54 följande:
    Du tolkar in väldigt mkt i det jag skriver. Jag har aldrig sagt att man inte ska ta hänsyn. Däremot är det en enorm överdrift att sticka ifrån tandläkaren för att man inte klarar av barn och ljud. Man får såklart göra detta om man vill det men behöver man vara tjurig för det? Mamman gjorde ju så gott hon kunde.

Alla som skriver är dessutom dömande och antar att det är en slö förälder som låter barnen göra vad tusan de vill. Det är det som stör mig.

Jag bryr mig inte om hur mkt folk ger utan hur de är och agerar. Där är tyvärr vi svenskar ganska skitnödiga.
    Men du vet ju ingenting om mannen som inte orkade vara kvar hos tandläkaren, om han hade tinnitus eller migrän eller vad det var som gjorde att han inte orkade med den hysteriska situationen (mammans egna ord). Nej, jag har till exempel inte sagt att mamman inte gjorde vad hon kunde men jag har påpekat att det finns föräldrar som är dåliga på att uppfostra barn och då kan man inte skylla bara på att barn ska få vara barn och det måste omgivningen bara tåla. Jag håller inte med om din bild av svenskar och hur du tycker att alla svenskar är "skitnödiga" och andra fina uttryck. Det är inget jag tolkar in utan klart och tydligt vad du säger, och det är dömande och stör mig. Men nu tänker jag inte argumentera mer med dig utan gå vidare.
  • Anonym (npf)

Flera här tycker att alla ska ta särskild hänsyn till denna mamma och hennes barn för att de har funktionsnedsättningar, så man ska tåla att de bråkar och har sig. Men jag har också en funktionsnedsättning, hur kommer det sig att jag inte ska visas samma hänsyn? Kanske dessutom är dags för ts att få lite hjälp med hur hon ska hantera såna här situationer eftersom de dyker upp ibland.

Svar på tråden Arga blickar