Inlägg från: Anonym (Tandläkarskräck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tandläkarskräck)

Arga blickar

Anonym (Ermi) skrev 2018-11-15 16:27:49 följande:
    Precis. Om man stormar ut från tandläkarmottagningen för att man inte kan hantera sina känslor när barn syns/hörs så är det nog ens eget problem. Finns ju privata/mindre mottagningar där det sällan är folk i väntrummet (om det ens finns väntrum).
    Fast det är skillnad på när barn syns och hörs och på när de härjar som galningar.
    Hade jag suttit i väntrummet hade jag frågat i receptionen om jag kunde få vänta innanför istället, alternativt att jag gick ut och att de ringer när det är min tur.

Jag tycker inte illa om barn men jag klarar inte ungar som lever rövare på en plats där många, inklusive jag själv, känner oro inför besöket.
    Shakinah skrev 2018-11-15 17:55:06 följande:

Nu har jag inga barn, men jag bara måste få säga att barnen ska få ha roligt och leka hur mycket de vill.  För sedan växer de upp och då blir det mindre lek och mer allvar.  

Göbben gjorde rätt.  Han gick hem, där han kan hålla sig i fortsättningen.  Låt barnen få leka och ha kul.   

Så du tycker att det är viktigare att två ungar får bråka och slåss i väntrummet än att en äldre man får besöka sin tandläkare?
    Är det så man ska tolka din kommentar?

Jag har en förälder i den åldern och ditt resonemang gör att jag faktiskt är glad att jag inte vet vem du är, samt att du inte är i samma rum som jag.
    Anonym (Trött mamma) skrev 2018-11-15 18:39:51 följande:
    Tyvärr så är det ju så att man inte kan kontrollera precis varenda detalj, så var och en får göra sitt bästa för att få vardagen att fungera.

Att sitta och råstirra och se förbannad ut på en förtvivlad mamma gör ingenting bättre.
    Min förälder hade inte stirrat eller sett arg ut.
    Hen hade troligen gråtit innan hen gett upp och ringt och bett mig komma och köra hem hen igen.

Fast jag hade då bett personalen om det jag skrev ovan, gällande mig själv.

Förstår du inte hur jobbigt bråkiga ungar kan upplevas av gamla, trötta människor?
    jrockyracoon skrev 2018-11-15 19:18:12 följande:
    Skriv en tråd TS om vad vi ska göra åt surgubbar som blänger på mammor som försöker göra sitt bästa i en krisartad situation?

Eller vad vi ska göra åt surgubbar och surtanter som spammar trådar med deras barnförakt och brist på förståelse och medkänsla. Och framförallt dåligt minne, för de har själva varit små barn med dålig självreglering.
    Skriv en tråd själv om du är så intresserad.

Min förälder är närmare 90 år, tycker du inte att så gamla människor ska respekteras och tas hänsyn till?
    Man behöver inte förakta barn för att inte orka med bråkiga ungar.
    Anonym (Trött mamma) skrev 2018-11-15 20:07:55 följande:
    Och barn ska inte respekteras och tas hänsyn till?
    Nej, inte i den situation du berättade om i ts.
    Gamla människor behöver prioriteras i det fallet.

Fast jag kan tycka att personalen kunde erbjudit den gamle mannen att vänta innanför på sin tur.
    Anonym (Trött mamma) skrev 2018-11-15 20:19:34 följande:
    Så barns svårigheter är sekundära?

Innanför vadå? Fanns inget ?innanför? om man inte gick in i själva undersökningsrummet.
    Nej, jag ger upp.
    Fortsätt att var egoistisk och låt gamla människor lida pga av dina ouppfostrade ungar.

Tack för mig.
    Anonym (Herregud) skrev 2018-11-15 21:32:31 följande:
    Förlåt, men varför i hela fridens namn skulle din förälder gråta över att barn som denne inte känner, bråkar och låter en stund innan tandläkare besök?

Nu är det ju så att samhället kretsar inte kring gamla människor och din förälders tandläkartid är knappast viktigare än barnens - som dessutom är framtiden.

Låter som din familj är allmänt ängsliga och rädda av sig. En egenskap ni får träna er på som ni tycker om barnen.

Nej förlåt. Har sjukt svårt för bittra människor som bara ska irritera sig över precis allting.

Som jag skrev tidigare. Jag har nog aldrig träffat en allmänt slö förälder som låter barnen göra vad de vill. Om man mot förmodan stöter på en sådan så har den föräldern garanterat kämpat länge men nu gett upp.

Tror alla skulle må lite bättre av att inte vara så dömande. Men svenskar verkar konstant ha något uppkört i arslet.
    Nu ska jag inte döma dig för hårt, det kanske beror på din diagnos att du helt enkelt inte fattar.

Min snart 90 år gamla förälder är trött, har värk i mer eller mindre hela kroppen. Ett tandläkarbesök gör att hen måste ligga till sängs mer eller mindre i flera dagar efteråt.
    Hen har slutat att gå till frissan, jag sköter det. Det blir inte jättebra men min gamla förälder slipper iaf åka iväg.
    Hen går inte till affären, det sköter bl a jag. Hen orkar knappt gå och har så ont i fötterna att hen inte kan ha skor på sig utan åker till tandläkaren i tofflor, sittande i rullstol den mesta tiden.

Då behöver man inte vara "ängslig och rädd" utan bara gammal och trött. Är man i ett det skicket och dessutom kanske, utöver detta, har en sämre dag. Ja, då orkar man inte med en föreställning utförd av bråkiga småknattar.

Fattar du verkligen, på allvar, inte det?

Vem tycker du borde tas hänsyn i detta väntrum? Dina minst sagt livliga ungar eller den gamla människan som faktiskt gör (för hen) mer än ett dagsverke när hen varit till tandläkaren? 
    Anonym (Herregud) skrev 2018-11-16 08:50:37 följande:
    Min diagnos? Intressant.

Har fulla förståelse för att det, för en gammal människa är jobbigt. Men har även fulla förståelse för att det är jobbigt för mamman med barnen. Något du inte verkar ha. Jag anser absolut inte att man borde ta mer hänsyn till den äldre i detta fall.

Jag vidhåller att det är en inställningsfråga. Har nämligen själv en gammal, trött och svårt sjuk mormor. Hon blir inte bitter eller gråter över att ungar trilskas. Hon inser också att samhället inte kretsar kring henne. Något dina familjemedlemmar verkar sakna.

Fattar du verkligen, på allvar, inte det? :o

Vet inte heller varför du skriver "dina livliga ungar" då tråden inte handlar om mig och jag aldrig tagit med fler än ett barn till tandläkaren :)
    Sorry för det där med dina livliga ungar, jag bandade ihop dig med ts.

Resten står jag fast vid.
    Anonym (anonym person) skrev 2018-11-20 02:00:55 följande:

hej, för dina och barnens skull, gå en föräldrakurs. Det är ju förälderns ansvar att påverka innan så att barnen är mätta och utvilade. Det handlar om planering. Och sen även om ett barn är ledsen och arg så är det inte okej att slå sitt syskon. Det handlar om gränssättning. Samma sak man behöver inte skrika när man är ledsen eller arg. Sen som förälder som ber man om ursäkt när barnen stör andra.
    Det är faktiskt snällt mot barnen att lära dem tidigt att visa hänsyn. 

Helt riktigt! 
Svar på tråden Arga blickar