• Anonym (Trött mamma)

Arga blickar

Jag kan väl inte vara den enda som råkar ut för det? Oftast är det äldre män här.

Vad gör ni? Låtsas ni som ingenting eller säger ni ifrån?

Hade med tre barn till tandläkaren idag och jag var helt gråtfärdig till slut. Det skreks och bråkades och ja... Var allmänt hysteriskt.

Under hela tiden satt en man i 70-80 årsåldern och råglodde, såg ut som han skulle explodera. Efter typ en kvart av argt stirrande tog han sin jacka och drog. Han sket helt sonika i sin tid.

Helt paff av en sån överreaktion, men men!

Har ni några liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Arga blickar
  • Anonym (X)

Hur gamla är barnen och varför bråkade de? Vad gjorde du för att avleda dem?

• Anonym (Hmmmm)

Hade alla tre ungar tandläkartid? Har du en pappa till barnen så kan väl han ta hand om de andra annars om de inte kan sköta sig i allmänna utrymmen?

Trist att mannen tog så illa upp men hans arga blickar behöver du inte bry dig om, det ändrar inte din situation och du gjorde säkert så gott du kunde med dina små huliganer

• Anonym (Kajamaja)

Vår son är.som em virvelvind och vi gör allt som står i vår makt för att motverka opassande beteende.

Visst får vi blickar ibland även om han ännu är ganska liten men jag tvivlar på att detta är övergående. Det är snarare hans personlighet.

Sådana som kastar blickar är desamma som vissa av de som svarar här i tråden. Oförstående människor som haft beskedliga och enkla barn och tror att barnens beteende beror på vårt bristande föräldraskap. Barn är barn. Särsklit stojigt blir det när de är flera tillsammans. Säker på att du är en riktig lejonmamma!

Jag nonchar oftast bara stirrande blickar. Tar inte åt mig. Vet att jag gör mitt bästa varje dag.

• tankfull

Jag har en dotter som nu är snart 10 år och väldigt väluppfostrad. Men hon hade enorm energi som liten och ville klättra och hoppa och klänga hela tiden - aldrig skrikig eller högljudd dock. Jag förberedde mig alltid innan vi gick nånstans med att ha med saker som kunde distrahera henne, för jag förstår till fullo att folk blir irriterade på ungar som är högt och lågt hela tiden. Eftersom jag verkligen kämpat med att hitta på sätt att få barnet lugnt, som att ha med dricka, snacks, kul leksaker, prata med henne (titta ut genom fönstret på hundar eller räkna bilar som far förbi), ha med pysselböcker eller nåt annat, så blir jag faktiskt också irriterad på föräldrar till livliga barn som inte tar den kontrollen och distraherar barnen för att folk ska få lugn och ro. Är det en situation där man vet att man måste vänta så får man planera innan. Man skulle i värsta fall kunna säga till receptionisten att man är utanför dörren med barnen och leker och att de kan ringa en signal när turen kommit så kan man gå in igen.

• Anonym (Kajamaja)
    tankfull skrev 2018-11-14 10:04:09 följande:

Jag har en dotter som nu är snart 10 år och väldigt väluppfostrad. Men hon hade enorm energi som liten och ville klättra och hoppa och klänga hela tiden - aldrig skrikig eller högljudd dock. Jag förberedde mig alltid innan vi gick nånstans med att ha med saker som kunde distrahera henne, för jag förstår till fullo att folk blir irriterade på ungar som är högt och lågt hela tiden. Eftersom jag verkligen kämpat med att hitta på sätt att få barnet lugnt, som att ha med dricka, snacks, kul leksaker, prata med henne (titta ut genom fönstret på hundar eller räkna bilar som far förbi), ha med pysselböcker eller nåt annat, så blir jag faktiskt också irriterad på föräldrar till livliga barn som inte tar den kontrollen och distraherar barnen för att folk ska få lugn och ro. Är det en situation där man vet att man måste vänta så får man planera innan. Man skulle i värsta fall kunna säga till receptionisten att man är utanför dörren med barnen och leker och att de kan ringa en signal när turen kommit så kan man gå in igen.

Så du blir irriterad om jag befinner mig i mataffären med mitt barn som kanske är lite högljutt eller, som du uttrycker det, har enormt mycket energi? Du blir irriterad om jag inte tagit med leksaker till barnet då? Snacks blir lite svårt då mitt barn har diabetes och inte mår bra av att äta stup i kvarten.

I övrigt avleder vi och pratar så gott det går, inte alltid det hjälper dock. Man kan ju dock inte ha med leksaker överallt i alla situationer. Dessutom kan barn ha diagnoser som kanske inte syns på utsidan, som gör att det inte är lika lätt för alla föräldrar att avleda o s v.

Folk lär ju fortsätta irritera sig och ge menande blickar ändå men jag kan ju önska att man försökte ha förståelse för varandra. Jag förstår också att andra blir störda och gör ALLT som står i min makt för att förhindra men det är inte tillräckligt i alla situationer. Ska vi då hålla oss inomhus???
  • neverpreggo

Kan varit att han var väldigt ljudkänslig/trött. Äldre personer använder inte hörlurar för att stänga ute ljud på samma nivå som yngre gör, synd ibland. Även om skrik kan höras igenom så skyddar det lite.

• Poppy75

Börja fokusera på det som är viktigt. Arga gubbar som glor är inte viktigt. De kan vara stressande och irriterande men det är dina barn som är viktiga på riktigt.
    Jag är säker på att du gör ditt bästa för att dina barn ska ha det bra. Ibland är det väldigt jobbigt att vara mamma men du kämpar på och för det förtjänar du respekt. Glöm gubben och surkarten som gnäller, de är inte viktiga nog att få förstöra din dag.   

• Anonym (Jthhhh)
    Anonym (Kajamaja) skrev 2018-11-13 21:17:48 följande:

Vår son är.som em virvelvind och vi gör allt som står i vår makt för att motverka opassande beteende.

Visst får vi blickar ibland även om han ännu är ganska liten men jag tvivlar på att detta är övergående. Det är snarare hans personlighet.

Sådana som kastar blickar är desamma som vissa av de som svarar här i tråden. Oförstående människor som haft beskedliga och enkla barn och tror att barnens beteende beror på vårt bristande föräldraskap. Barn är barn. Särsklit stojigt blir det när de är flera tillsammans. Säker på att du är en riktig lejonmamma!

Jag nonchar oftast bara stirrande blickar. Tar inte åt mig. Vet att jag gör mitt bästa varje dag.

Jag vet hur det är. Dömer ingen. Jag har själv 1 av 3 barn som är en virvelvind phuh
  • Anonym (Ermi)
    tankfull skrev 2018-11-14 10:04:09 följande:

Du kommer liksom halvvägs i tanken här. Du hade ett motoriskt oroligt barn. En del har motoriskt oroliga barn som inte går att avleda med tråkiga pysselböcker eller en godisbit,särskilt inte om det är syskon med... Ditt barn var helt enkelt ett helt vanligt barn av den enklare sorten och du verkar inte ha haft tre mindre barn samtidigt.

Jag skulle aldrig ha med mig flera barn, det beror på att jag har möjligheten att lösa det på andra sätt. Om jag tyckte någon annans barn var SÅ jobbiga att jag inte stod it vore ju bästa lösningen att hjälpa till - bättre för mig, mamman OCH barnen.
Svar på tråden Arga blickar