• Anonym (Lax)

Sexuell attraktion i en längre relation?

Ni som har varit i en längre relation, i 10-20 år eller ännu längre, och kanske med barn, har ni fortfarande funnit er partner attraktiv och velat ha sex med henne/honom?

Anledningen till frågan är att jag så många gånger läst inlägg där det påstås att kvinnan mer eller mindre regelmässigt tappat attraktionen för sin man efter ett antal år (och barn) för att gå ner på lågvarv rent sexuellt, medan männen saknar sex med sin kvinna.

Har du fortfarande attraktion för din partner?

Du som tappade attraktionen, är ni fortfarande ett par? Hur tar din partner din minskade sexuella lust (till henne/honom)? Vill du i stället ha sex med någon annan än din partner?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sexuell attraktion i en längre relation?
  • Anonym (Igen)
    New Dawn skrev 2018-11-16 15:37:00 följande:

Nej, men då är det ju viktigt att man vågar prata om känslor som rör sex. Man kanske behöver bena ut vad som är vad.

Älskar man mannen på det sätt som man vill?

Vill man satsa på relationen, eller önskar man bara att man ville.

Vill man stanna för trygghet, ekonomi och barn, eller önskar man att man fick igång lusten.

Om man helst av allt skulle önska att man fick i gång lusten igen finns det ju förutsättningar, men vill man bara uppleva nyförälskelse och spänning och träffa nya, finns det inga förutsättningar för den gamla relationen.

Är man kvar endast för barnen, och helst skulle skiljas, finns heller inga förutsättningar och det är just det jag tycker att man bör ta reda på... Var man står.

Men du tar för givet att alla ska kunna kommunicera o filosofera kring varje aspekt av sexlivet för vad? För att komma fram till att man måste hitta ett svar på alla jobbiga frågor mannen ställer till kvinnan om varför de inte har sex. För henne ökar detta känslan av att inte duga, att det är något fel på henne, att hon inte är normal. Tror sällan att man klarar att kommunicera på ett bra sätt när relationen redan är infekterad och sårbar. (Ssmtalet om sexet kommer ju först när problemet existerar, alltså har de flesta inte lärt sig hur de ska kommunicera kring ämnet tidigarei relationen)

Nu menar inte jag heller att man ska ge upp hoppet o bara låta tiden gå. Men har man pratat o gnällt om (obefintliga)sexlivet i några år och ingen förbättring har skett så tycker jag att det är dags att gå vidare med sig själv.

Man får acceptera eller lämna, ALDRIG försöka sig på att förändra någon annan. Den ända som faktiskt kan göra det är en psykopat (de lär sig spegla andras känslor) och det får man verkligen hoppas att ingen här är tillsammans med.
  • Anonym (:))

Hållt ihop i 10 år. Vill och har fortfarande sex. Har alltid haft bra gnista mellan oss och det är alltid sjukt najs när vi får till det(vilket är oftare nu när yngsta börjar bli större och sover ganska bra, i perioder med jobbiga småbarnsår har det verkligen varit torrt på sexfronten fast vi verkligen velat men inte orkat helt enkelt).

• Anonym (Olika sexualitet)

Jag och min man har varit ihop i 20 år och har barn. Sexlivet har gått upp och ner pga livet, inte pga att någon av oss har tappat lusten till den andra. Min man är attraktiv (enligt mig) och på många sätt bra i sängen. Jag har väldigt gärna sex med honom. Det jag kan sakna är en mer kinky sida som jag har men som han inte har. Tycker det är skillnad på sköna ställningar och t.ex. inslag av dominans. Kan inte hjälpa att jag ibland tror att det finns någon annan där ute som skulle vara min "själsfrände" sexuellt och även på andra sätt, och att jag inte utnyttjar hela potentialen i min egen sexualitet.

Lyxproblem jämfört med många andra i tråden men något jag tänker allt mer på med tiden.

• New  Dawn
    Anonym (Igen) skrev 2018-11-16 18:54:01 följande:

Men du tar för givet att alla ska kunna kommunicera o filosofera kring varje aspekt av sexlivet för vad? För att komma fram till att man måste hitta ett svar på alla jobbiga frågor mannen ställer till kvinnan om varför de inte har sex. För henne ökar detta känslan av att inte duga, att det är något fel på henne, att hon inte är normal. Tror sällan att man klarar att kommunicera på ett bra sätt när relationen redan är infekterad och sårbar. (Ssmtalet om sexet kommer ju först när problemet existerar, alltså har de flesta inte lärt sig hur de ska kommunicera kring ämnet tidigarei relationen)

Nu menar inte jag heller att man ska ge upp hoppet o bara låta tiden gå. Men har man pratat o gnällt om (obefintliga)sexlivet i några år och ingen förbättring har skett så tycker jag att det är dags att gå vidare med sig själv.

Man får acceptera eller lämna, ALDRIG försöka sig på att förändra någon annan. Den ända som faktiskt kan göra det är en psykopat (de lär sig spegla andras känslor) och det får man verkligen hoppas att ingen här är tillsammans med.

Tvärtom tror jag inte att folk kommunicerar, utan själva går och filosoferar, gissar, undrar, drömmer, är arga, besvikna, pressade osv.

Dåliga samtal, de som ofta förekommer, dvs att man bara klagar på för lite sex, ger ofta mer dåligt självförtroende, skuldkänslor och prestationsångest, känslor att man inte duger osv.

Om man kommunicerar på ett bra sätt där man bekräftar varandras känslor blir det inget filosoferande alls. Det blir mycket bättre samtal, mindre groll och antaganden, utan mer fokus på väsentliga saker. Vissa samtal kanske leder till att man skiljer sig snabbare, men jag tycker att det är bättre än att gå och vara bitter, och må dåligt.

Jag menar inte att man ska försöka förändra någon, utan möta den där den är och se vad som felar. De som klagar och vill se förändring är de som försöker förändra andra. Min åsikt är att möta varandras känslor för att ta reda på om det är något man kan lösa, och framför allt om det är något man VILL lösa.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (:))
    Anonym (Olika sexualitet) skrev 2018-11-16 19:11:49 följande:

Jag och min man har varit ihop i 20 år och har barn. Sexlivet har gått upp och ner pga livet, inte pga att någon av oss har tappat lusten till den andra. Min man är attraktiv (enligt mig) och på många sätt bra i sängen. Jag har väldigt gärna sex med honom. Det jag kan sakna är en mer kinky sida som jag har men som han inte har. Tycker det är skillnad på sköna ställningar och t.ex. inslag av dominans. Kan inte hjälpa att jag ibland tror att det finns någon annan där ute som skulle vara min "själsfrände" sexuellt och även på andra sätt, och att jag inte utnyttjar hela potentialen i min egen sexualitet.

Lyxproblem jämfört med många andra i tråden men något jag tänker allt mer på med tiden.

Förstår din fundering! För mig är den där aningen dominanta och kinkiga sidan hos min man som gör hela sexet. Får såna fjärilar i magen av bara det och den känslan är bättre än vilken ställning som helst(även om han är väldigt bra motoriskt också). Jag tror inte heller den där sidan är något som man kan lägga på om det inte finns naturligt i personen. Skulle vara om han har det i sig men inte vågat visa dig.
  • Anonym (bitter)
    New Dawn skrev 2018-11-16 19:17:09 följande:

Tvärtom tror jag inte att folk kommunicerar, utan själva går och filosoferar, gissar, undrar, drömmer, är arga, besvikna, pressade osv.

Dåliga samtal, de som ofta förekommer, dvs att man bara klagar på för lite sex, ger ofta mer dåligt självförtroende, skuldkänslor och prestationsångest, känslor att man inte duger osv.

Om man kommunicerar på ett bra sätt där man bekräftar varandras känslor blir det inget filosoferande alls. Det blir mycket bättre samtal, mindre groll och antaganden, utan mer fokus på väsentliga saker. Vissa samtal kanske leder till att man skiljer sig snabbare, men jag tycker att det är bättre än att gå och vara bitter, och må dåligt.

Jag menar inte att man ska försöka förändra någon, utan möta den där den är och se vad som felar. De som klagar och vill se förändring är de som försöker förändra andra. Min åsikt är att möta varandras känslor för att ta reda på om det är något man kan lösa, och framför allt om det är något man VILL lösa.

Du utgår som vanligt från att den som inte vill ha sex är ett oskyldigt offer och den som vill ha sex är en tölp som inte kan kommunicera. I själva verket kan det lika gärna vara så att den sexovillige vill stanna i förhållandet för bekvämlighetens eller ekonomins skull och därför inte vill erkänna den verkliga anledningen till sexlösheten utan skyller på olika orsaker som trötthet, stress, barn osv. Sedan när partnern drivits till otrohet eller skilsmässa på grund av sexbristen är det bekvämt att framställa denne som ett svin så att man själv slipper ta ansvar för att förhållandet gått åt pipan.
  • Ascendere
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-16 21:52:35 följande:
    Du utgår som vanligt från att den som inte vill ha sex är ett oskyldigt offer och den som vill ha sex är en tölp som inte kan kommunicera. I själva verket kan det lika gärna vara så att den sexovillige vill stanna i förhållandet för bekvämlighetens eller ekonomins skull och därför inte vill erkänna den verkliga anledningen till sexlösheten utan skyller på olika orsaker som trötthet, stress, barn osv. Sedan när partnern drivits till otrohet eller skilsmässa på grund av sexbristen är det bekvämt att framställa denne som ett svin så att man själv slipper ta ansvar för att förhållandet gått åt pipan.
    Kan inte se att NewDawn påstått något alls av det där??
    Tycker hon är ovanligt nyanserad och har massa bra åsikter. 
  • Anonym (Eljest)
    Anonym (Olika sexualitet) skrev 2018-11-16 19:11:49 följande:

Samma hos oss, fast jag är man och saknar kink-intresse från min fru. Jag är attraherad av henne, och vi har bra sex och tillräckligt ofta, men en stor del av min sexlust ligger alltså i dvala.

Att separera finns inte på kartan i nuläget. Jag hanterar avsaknaden genom att se till att göra annat jag brinner för. Resultatet är att jag lägger mycket tid och energi på egna saker, och mindre energi läggs därför på förhållandet som sådant. Men det är helt enkelt för jobbigt för mig att "offra allt" för en relation där jag vet att vi på ett för mig viktigt plan - sexualiteten - aldrig kommer att mötas fullt ut. Hon kommer aldrig att gilla samma slags sex som jag. Sexet blir aldrig som i min dröm men jag vill behålla min självrespekt.

Tills vidare får förhållandet vara "good enough".
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-16 21:52:35 följande:

Nej jag tycker inte att någon är en tölp. Det är din egen tolkning. Det är inte alls konstigt eller märkvärdigt att ha svårt att prata om så känsliga saker som sex och jag tror absolut att det är vanligt att den som inte vill ha sex är dålig på att svara. För att hitta lösningar är det ändå så att man behöver förstå bakomliggande känslor. Om det är så att någon vill stanna i förhållandet pga bekvämlighet, så är det bättre att det kommer fram. Om man ställer öppna och kärleksfulla frågor är det större chans att man hittar varandra och får man inget svar får man gå vidare med att sägs typ "jag trivs inte i relationen" "hur tycker du att vi ska gå vidare"."vill du jobba med vårat sexliv" "hur vill du att vi ska göra" osv

Om man möter varandra utan anklaganden blir det lättare. Ibland kan det ju faktiskt vara trötthet, stress och barn som är anledningen.

Men ni som hellre vill gå och vara bittra och bara anklaga den som inte vill ha sex är ju fria att välja det.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Ascendere
    New Dawn skrev 2018-11-17 09:45:04 följande:

Nej jag tycker inte att någon är en tölp. Det är din egen tolkning. Det är inte alls konstigt eller märkvärdigt att ha svårt att prata om så känsliga saker som sex och jag tror absolut att det är vanligt att den som inte vill ha sex är dålig på att svara. För att hitta lösningar är det ändå så att man behöver förstå bakomliggande känslor. Om det är så att någon vill stanna i förhållandet pga bekvämlighet, så är det bättre att det kommer fram. Om man ställer öppna och kärleksfulla frågor är det större chans att man hittar varandra och får man inget svar får man gå vidare med att sägs typ "jag trivs inte i relationen" "hur tycker du att vi ska gå vidare"."vill du jobba med vårat sexliv" "hur vill du att vi ska göra" osv

Om man möter varandra utan anklaganden blir det lättare. Ibland kan det ju faktiskt vara trötthet, stress och barn som är anledningen.

Men ni som hellre vill gå och vara bittra och bara anklaga den som inte vill ha sex är ju fria att välja det.

En sak som jag märkt är att prata är viktigt, men i slutändan är det ju vad man faktiskt gör och hur man agerar som är viktigast.

Om man har ett samtal och partnern säger sig vilja jobba på sexlivet, men sedan händer det ändå ingenting, då måste man ju ta fasta på det. Handling väger i det fallet tyngre än ord.

Jag tror att väldigt många par hamnar där, man går i parterapi, pratar en väldans massa, men sedan händer ändå ingenting för att man saknar egentlig vilja eller förmåga till förändring, utan vill egentligen bara att saker ska fortsätta vara som de är.

I det som diskuteras i tråden kanske parten som inte har så mycket behov av sex är helt nöjd med situationen, men ändå säger sig vilja ha en förändring, och kanske vill det i stunden, men egentligen handlar det mest om att hålla partnern nöjd för att bevara status quo.
Svar på tråden Sexuell attraktion i en längre relation?