Anonym (Igen) skrev 2018-11-16 18:54:01 följande:
Men du tar för givet att alla ska kunna kommunicera o filosofera kring varje aspekt av sexlivet för vad? För att komma fram till att man måste hitta ett svar på alla jobbiga frågor mannen ställer till kvinnan om varför de inte har sex. För henne ökar detta känslan av att inte duga, att det är något fel på henne, att hon inte är normal. Tror sällan att man klarar att kommunicera på ett bra sätt när relationen redan är infekterad och sårbar. (Ssmtalet om sexet kommer ju först när problemet existerar, alltså har de flesta inte lärt sig hur de ska kommunicera kring ämnet tidigarei relationen)
Nu menar inte jag heller att man ska ge upp hoppet o bara låta tiden gå. Men har man pratat o gnällt om (obefintliga)sexlivet i några år och ingen förbättring har skett så tycker jag att det är dags att gå vidare med sig själv.
Man får acceptera eller lämna, ALDRIG försöka sig på att förändra någon annan. Den ända som faktiskt kan göra det är en psykopat (de lär sig spegla andras känslor) och det får man verkligen hoppas att ingen här är tillsammans med.
Tvärtom tror jag inte att folk kommunicerar, utan själva går och filosoferar, gissar, undrar, drömmer, är arga, besvikna, pressade osv.
Dåliga samtal, de som ofta förekommer, dvs att man bara klagar på för lite sex, ger ofta mer dåligt självförtroende, skuldkänslor och prestationsångest, känslor att man inte duger osv.
Om man kommunicerar på ett bra sätt där man bekräftar varandras känslor blir det inget filosoferande alls. Det blir mycket bättre samtal, mindre groll och antaganden, utan mer fokus på väsentliga saker. Vissa samtal kanske leder till att man skiljer sig snabbare, men jag tycker att det är bättre än att gå och vara bitter, och må dåligt.
Jag menar inte att man ska försöka förändra någon, utan möta den där den är och se vad som felar. De som klagar och vill se förändring är de som försöker förändra andra. Min åsikt är att möta varandras känslor för att ta reda på om det är något man kan lösa, och framför allt om det är något man VILL lösa.