• New  Dawn

Sexuell attraktion i en längre relation?

Ascendere skrev 2018-11-15 06:55:04 följande:

Klassisk kvinnlig undanflykt, det går inte att ha sex pga fel setup, så man ordnar en bra setup, då känner hon sig pressad istället eftersom man byggt upp en förväntan.

Så.... Vad har du egentligen gjort för att möta detta, dvs känslan av press. På vilket sätt har du bekräftat hennes känslor inför sex. Vilka frågor har du ställt och på vilket sätt har du visat att du vill möta henne i sin oförmåga att få orgasm och lust till sex?

Tidigare alltså... Nu är eran relation död, som jag förstår det.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2018-11-16 08:55:48 följande:

Hon säger själv att inget annat felar, att vi har det bra.

Det är som att vi har en tyst kamp om vad ett äktenskap egentligen handlar om. För mig handlar det om romantik och kärlek, självklart inklusive sex, och att ha kul tillsammans, så att man får energi till vardagslivet, för henne är det precis tvärtom, ett äktenskap är ett löfte att hålla ihop och jobba hårt tillsammans, vad man känner för varandra spelar ingen roll, sex är inget måste för att känna samhörighet, det kan man göra ändå.

Jag är bitter, ja, det känns som att allt som ska vara lätt i en relation är svårt, där det ska flyta tar det hela tiden stop osv.

Ju mer vi pratar om det desto sämre blir det.

Känner också att hon har ett sånt extremt kontrollbehov. De bitarna jag vill ha ut av en kärleksrelation, ha kul tillsammans inkl. sex, vill hon kunna använda som någon sorts belöning när jag levt upp till hennes förväntningar.

Som att jag uppfyller egentligen inte hennes standard för val av partner om det hade handlat om casual dating, utan måste förtjäna hennes roliga sidor först.

Du beskriver din fru som om hon vore helt empatilös, känslokall och egoistisk. Så kan det givetvis vara men då är det ju hög tid att lämna.

Alternativet är att DU VÄLJER att se henne så. Du beskriver henne alltid på ett hemskt sätt. Samtidigt som du själv beskriver dig själv som att du är nästintill perfekt och att du har gjort ALLT, dessutom på "rätt sätt" . Ändå funkar det inte, och det beror till 100% på henne, och framför allt på att hon är kvinna.

Hon har tex aldrig fått orgasm och det har du förklarat med att hon inte VILL försöka. Då har man väldigt begränsad förståelse, anser jag. Om man ska möta någon annan, måste man kunna tänka sig in i den andra människas känslor. För mig ringer det en varningsklocka när någon alltid skyller allt som går fel på någon annan.

Eftersom hon själv inte njuter så mycket av sex blir det väl lätt så att hon har det mycket för din skull, särskilt eftersom du tagit upp att du vill ha det och att det är viktigt för dig ....
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2018-11-16 12:33:23 följande:

Ja du har nog rätt. Särskilt sista stycket. 

Kan tänka mig att ha sex med någon som har det för min skull, så blir det ibland i en lång relation, är nog ofrånkomligt, men om hon har det av kärlek så att säga, men inte i utbyte mot andra tjänster. 

Typ: han vill ha sex, inte jag, men jag vill ha ett fint hus, så jag måste ställa upp. Inte bra.

Däremot: han vill ha sex, inte lika viktigt för mig, men jag älskar honom och vill att han mår bra så jag gör det för honom. Ok i en livslång relation. 

Ja, fast det är ju du som UPPLEVER att hon gör det som utbyte mot andra tjänster. (Se ovan att Underhill tex väljer att inte se det så.) Då ligger problemet just där, för dig. Om ni ska ändra något måste ni utgå i från hur du känner, och hur hon känner. Båda måste då LYSSNA på hur den andra känner.

Sedan måste man också vara ärlig mot sig själv och den andra. Vad är det som gäller. Vill jag fortsätta leva i denna relationer, i så fall varför. Inför sig själv kan man i alla fall vara ärlig. Man kan också ställa öppna frågor till varandra.
  • New  Dawn
    Anonym (Igen) skrev 2018-11-16 12:53:00 följande:

Nu är du igång igen New Dawn.

Jag förstår att du försöker hitta på andra anledningar till varför kvinnor inte vill ha sex med sina män längre, ofta blanda in kärlek o sysslor o uppvaktning.

Har man kommit till det stadiet att man inte längre vill ha sex med den man lever med så är det inte lönt att försöka reparera det. (Finns såklart undantagsfall).

Man får bestämma om förhållandet är värt att fortsätta utan sex eller om det är dags att dela på sig.

Man kan aldrig ändra på någon annan än sig själv.

Har man försökt med alla konstens regler o inte kommit någon vart så kvittar det om huset är storstädat, barnen hämtade och maten klar. Uppvaktning av alla dess sorter gör att mannen förväntar sig belöning men kvinnan blir bara pressad o väljer mellan att ställa upp eller säga nej. Inget av alternativen tycker jag är hälsosamma!

Fel. Jag talar i princip ALDRIG och uppvaktning, för det tror jag har väldigt liten effekt. Jag brukar inte heller lägga stor vikt vid "sysslor", för det tror jag heller inte det handlar om. Dock skapar orättvis uppdelning i hemmet irritation och det kan vara ett tecken på att man inte förstår varandra.

Men, som sagt, JAG brukar INTE fokusera på detta, utan jag vill få människor att tänka efter hur relationen egentligen är och hur man kommunicerar.

Det är säkert ofta så att dåligt sexliv är svårt att reparera och det är ofta ett tecken (ett symtom)på att känslor är för svaga, eller tom negativa, men ibland är problemen mer av sexuell natur och då kan man lösa dem.

Jag har diskuterat detta med många, men nästan aldrig fått höra en enda sekvens från något samtal om sex och ytterst få exempel på vad "allt" betyder. Alla upplever att de gjort "allt", men i själva verket har de mest fokuserat på sina egna behov och känslor. De gånger jag fått en beskrivning av hur samtal varit har det inte ens existerat ett samtal. Det brukar ofta vara klagomål som levereras, med resultatet att skuldkänslor växer. Jag tror att många är urdåliga att kommunicera om sex och det kan vara värt att prova ändra inriktning och inställning i samtal innan man ger upp. Därför skriver jag, och jag vet att jag hjälper en del människor och det är det viktigaste för mig.

Hur man kommunicerar är kan ibland vara helt avgörande för att lösa spänningar och knutar kring sex. Däremot kan man inte tala igång känslor, men man kan ta reda på var man själv, och partnen, står, så att man inte går omkring och är bitter i år efter år.
  • New  Dawn
    Anonym (Igen) skrev 2018-11-16 14:44:27 följande:

Det är inte alltid att man som kvinna vet att man fortfarande tycker om sex när man varit länge i samma förhållande och inte känner någon lust längre.

Har man aldrig sex eller onanerar så tappar man sexlusten.

Är man då en sån kvinna som vill hålla ihop familjen så lurar man bara sig själv att tro att det är nått annat som är fel. Och det är då dessa oändliga diskussioner startar.

Inte förrens kvinnan träffar en ny man (kanske av en slump när man har en svacka i förhållandet och därför är mer mottaglig) så inser hon att hon faktiskt kan få sexuella känslor igen. Det är då hon oxå lämnar förhållandet för att gräset plötsligt är grönare...

Min man har berättat att han alltid raggade upp nyseparerade kvinnor när han var singel. De hungrade alla efter att bli uppskattade och sedda. Och när han lyckades charma dom så hade han hur mycket sex som helst, ungefär som om de ville ta igen för alla missade år.

Nej, men då är det ju viktigt att man vågar prata om känslor som rör sex. Man kanske behöver bena ut vad som är vad.

Älskar man mannen på det sätt som man vill?

Vill man satsa på relationen, eller önskar man bara att man ville.

Vill man stanna för trygghet, ekonomi och barn, eller önskar man att man fick igång lusten.

Om man helst av allt skulle önska att man fick i gång lusten igen finns det ju förutsättningar, men vill man bara uppleva nyförälskelse och spänning och träffa nya, finns det inga förutsättningar för den gamla relationen.

Är man kvar endast för barnen, och helst skulle skiljas, finns heller inga förutsättningar och det är just det jag tycker att man bör ta reda på... Var man står.
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2018-11-16 16:50:46 följande:

Jag tror det är där problemet ligger. Hon vill inte vara ärlig mot sig själv för sanningen gör för ont.

Och vad känner jag?

Jo, pirret från nyförälskelsen är ju borta. Jag har även börjat se en del negativa sidor jag bortsett från innan.

Sen är jag själv en lite knepig person också, men jag blir bättre och böttre på att hantera mina mindre smickrande sidor.

Sexlusten är inte borta. Jag blir fortfarande kåt av min fru, och jag älskar henne fortfarande, fast jag inte borde eftersom jag mår dåligt av situationen. Enkelt uttryckt är jag olyckligt kär.

Nånstans vet jag ju att det ör otänkbart att leva utan kärlek/sex i en relation i längden. Min fru tycker dock att det spelar ingen roll för vi klickar så bra på andra sätt.

Anledningen till att jag fortsätter är att jag lurar mig själv att ?snart lossnar det?, ?snart kommer vi ha fantastiskt sex igen? fast jag innerst inne nog vet att det inte kommer hända.

Samtidigt, om jag visste att om 3 år kommer det lossna, då skulle jag utan tvekan vänta på henne för att ha resten av livet ihop, och om jag visste att det kommer inte att hända då skulle jag bryta upp, men som det är nu känns det som en stor risk att kasta bort fler år utan bra sex på något som är dött...

Sedan vet jag att du själv tappade attraktionen till dina barns far, du sade det någon gång, så du vet ju att det är inte alltid det vänder upp igen efter småbarnsåren, man ser varandra på ett nytt sätt då, och det innefattar inte alltid attraktion.

Ja, det är mycket möjligt att hon inte varit helt ärlig, av rädsla för att såra, av rädsla för konsekvenser för er relation, för era barn, men kanske inte så oärlig som du vill få det till heller. Det är ofta så att man bestämmer sig vad som är rätt och därför inte accepterar andra svar än de man väntar sig. Om. Du ska kunna möta henne måste du visa att du bekräftar hennes känslor. Det är A och O för lösning av problem. Innan man går vidare måste man bekräftat varandras känslor på ett mentalt plan. (Du behöver inte säga det som en terapeut) Det kan vara en oerhörd dörröppnare för fortsatt samtal. Då måste man dock släppa sina egna tankar, vad man själv tror, vad man själv ska säga nästa sekund, en liten stund, och lyssna på den andre och liksom acceptera hur hon(han) känner.

Jag tvivlar på att ni haft riktiga samtal med öppna frågor och där ni lyssnar, och nej, jag tror inte bara att det är din frus fel. Det är bådas, eller ingens, och jag tror att er realtionen skulle må bra av att hon inte fick bära all sexuell skuld hela tiden. Så länge du ser din kvinna och den kvinnliga sexualiteten som fiende kommer du inte kunna ta till dig något alls.

Du skriver att du hoppas att ni ska få fantastiskt sex "igen", men där tror jag du gör ett stort misstag. Ni har aldrig haft något fantastiskt sexliv. Aldrig någonsin, eftersom hon aldrig fått orgasm. Du tycker att HON inte är ärlig, men eftersom du stoppar huvudet i sanden och låtsats, i inlägg efter inlägg, att ni ska "hitta tillbaka", så är det inte riktigt sant för ni måste i så fall börja om helt från början och DET är svårt efter många år.

Ang min relation så saknades det kärlek från båda håll. Vi gjorde allt mindre tillsammans, pratade mindre hade mindre närhet mm. Däremot var småbarnsåren riktigt bra för oss. Det var bästa tiden. Vi slutade med annan närhet innan vi minskade att ha sex. Våra problem var helt annorlunda jämfört med era, för jag blev också avvisad av honom. Det var inte någon av oss som ville ha mer sex.

Jag tycker det är rätt uppenbart att ni ska skiljas. Dina ord om din fru vittnar inte så trovärdigt om kärlek även om du önskade att allt vore annorlunda. Du älskar en annan version av henne, men det är inte riktigt verklighetsförankrat.
  • New  Dawn
    Anonym (Igen) skrev 2018-11-16 18:54:01 följande:

Men du tar för givet att alla ska kunna kommunicera o filosofera kring varje aspekt av sexlivet för vad? För att komma fram till att man måste hitta ett svar på alla jobbiga frågor mannen ställer till kvinnan om varför de inte har sex. För henne ökar detta känslan av att inte duga, att det är något fel på henne, att hon inte är normal. Tror sällan att man klarar att kommunicera på ett bra sätt när relationen redan är infekterad och sårbar. (Ssmtalet om sexet kommer ju först när problemet existerar, alltså har de flesta inte lärt sig hur de ska kommunicera kring ämnet tidigarei relationen)

Nu menar inte jag heller att man ska ge upp hoppet o bara låta tiden gå. Men har man pratat o gnällt om (obefintliga)sexlivet i några år och ingen förbättring har skett så tycker jag att det är dags att gå vidare med sig själv.

Man får acceptera eller lämna, ALDRIG försöka sig på att förändra någon annan. Den ända som faktiskt kan göra det är en psykopat (de lär sig spegla andras känslor) och det får man verkligen hoppas att ingen här är tillsammans med.

Tvärtom tror jag inte att folk kommunicerar, utan själva går och filosoferar, gissar, undrar, drömmer, är arga, besvikna, pressade osv.

Dåliga samtal, de som ofta förekommer, dvs att man bara klagar på för lite sex, ger ofta mer dåligt självförtroende, skuldkänslor och prestationsångest, känslor att man inte duger osv.

Om man kommunicerar på ett bra sätt där man bekräftar varandras känslor blir det inget filosoferande alls. Det blir mycket bättre samtal, mindre groll och antaganden, utan mer fokus på väsentliga saker. Vissa samtal kanske leder till att man skiljer sig snabbare, men jag tycker att det är bättre än att gå och vara bitter, och må dåligt.

Jag menar inte att man ska försöka förändra någon, utan möta den där den är och se vad som felar. De som klagar och vill se förändring är de som försöker förändra andra. Min åsikt är att möta varandras känslor för att ta reda på om det är något man kan lösa, och framför allt om det är något man VILL lösa.
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-16 21:52:35 följande:

Du utgår som vanligt från att den som inte vill ha sex är ett oskyldigt offer och den som vill ha sex är en tölp som inte kan kommunicera. I själva verket kan det lika gärna vara så att den sexovillige vill stanna i förhållandet för bekvämlighetens eller ekonomins skull och därför inte vill erkänna den verkliga anledningen till sexlösheten utan skyller på olika orsaker som trötthet, stress, barn osv. Sedan när partnern drivits till otrohet eller skilsmässa på grund av sexbristen är det bekvämt att framställa denne som ett svin så att man själv slipper ta ansvar för att förhållandet gått åt pipan.

Nej jag tycker inte att någon är en tölp. Det är din egen tolkning. Det är inte alls konstigt eller märkvärdigt att ha svårt att prata om så känsliga saker som sex och jag tror absolut att det är vanligt att den som inte vill ha sex är dålig på att svara. För att hitta lösningar är det ändå så att man behöver förstå bakomliggande känslor. Om det är så att någon vill stanna i förhållandet pga bekvämlighet, så är det bättre att det kommer fram. Om man ställer öppna och kärleksfulla frågor är det större chans att man hittar varandra och får man inget svar får man gå vidare med att sägs typ "jag trivs inte i relationen" "hur tycker du att vi ska gå vidare"."vill du jobba med vårat sexliv" "hur vill du att vi ska göra" osv

Om man möter varandra utan anklaganden blir det lättare. Ibland kan det ju faktiskt vara trötthet, stress och barn som är anledningen.

Men ni som hellre vill gå och vara bittra och bara anklaga den som inte vill ha sex är ju fria att välja det.
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2018-11-16 22:48:06 följande:

Kan inte se att NewDawn påstått något alls av det där??

Tycker hon är ovanligt nyanserad och har massa bra åsikter. 

Tack det var väldigt vänligt av dig att berätta det
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2018-11-17 09:58:36 följande:

En sak som jag märkt är att prata är viktigt, men i slutändan är det ju vad man faktiskt gör och hur man agerar som är viktigast.

Om man har ett samtal och partnern säger sig vilja jobba på sexlivet, men sedan händer det ändå ingenting, då måste man ju ta fasta på det. Handling väger i det fallet tyngre än ord.

Jag tror att väldigt många par hamnar där, man går i parterapi, pratar en väldans massa, men sedan händer ändå ingenting för att man saknar egentlig vilja eller förmåga till förändring, utan vill egentligen bara att saker ska fortsätta vara som de är.

I det som diskuteras i tråden kanske parten som inte har så mycket behov av sex är helt nöjd med situationen, men ändå säger sig vilja ha en förändring, och kanske vill det i stunden, men egentligen handlar det mest om att hålla partnern nöjd för att bevara status quo.

Ja, men då för man liksom följa upp det. Typ "Vi pratade ju om sex och du ville att det skulle bli bättre, men det har inte blivit någon skillnad, vad beror det på"

Om man inte får svar, säg "Jag trivs inte i relationen".... Om nu partnen kommer med något typ av undanglidande svar "Alla har det så här. Det är normalt ", så stå på dig... Typ "men jag känner inte att det här funkar för mig, jag kan inte leva så här. Jag mår inte bra. Jag vet inte vad vi ska göra, vad tycker du?"

Sedan måste man ju ibland anpassa sig. Har man tex olika syn på vad som är lagom frekvens kanske man får sänka sina "krav".
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-18 11:12:10 följande:

Om man ställer öppna och kärleksfulla frågor och den andra fortfarande bara stoppar huvudet i sanden då?

Jag pratar nu inte om kortvariga sexlösa perioder som har att göra med sjukdom, förlossning eller liknande, utan om situationer som varar permanent och inte har någon uppenbar förklaring. Det är osannolikt att trötthet och stress är den verkliga orsaken då.

Hur kan du få för dig att jag endast talar om tillfälliga svackor?!

Vad menar du?

Om man säger det som jag gav exempel på ovan men inte får svar... Menar du att du inte får något svar när du säger att du inte trivs i relationen. Var i så fall ännu tydligare med att du inte mår bra och inte kan stanna i relationen, som den är, och du vill veta om det är något ni kan lösa, om hon vill lösa det.

Förövrigt kan man ju reagera med magkatarr, magsår, magsmärta när man är stressad, man kan tom få hjärtproblem, bli kärlsjuk, få hjärtinfarkt och Stroke av stress, så varför är det så omöjligt att man inte kan komma obalans i könet och i lusten av stress. Det är visst troligt att stess och trötthet kan vara orsaken till minskad sexlust. Har man en man som vägrar förstå det riskerar det givetvis att bli värre.
  • New  Dawn
    Anonym (Olika sexualitet) skrev 2018-11-18 11:28:29 följande:

Man går in i en relation och tänker att den ska innehålla vissa element som kärlek, sex, fysisk närhet, att man stöttar varandra känslomässigt, har roligt tillsammans, hjälps åt med det praktiska i vardagen osv. Om man med tiden upptäcker att det fattas bitar och att man inte längre får ut det man vill av relationen så försöker man väl lösa det (tillåta sex med andra, skaffa städhjälp, gå i parterapi...). Om inte det hjälper så ser i a f inte jag någon annan utväg än att antingen acceptera eller separera. Att stanna kvar och vara bitter kommer bara förgifta relationen.

Jag håller med, men samtidigt måste man förstå att vissa saker ändrar sig och att man måste förstå svårigheter. Tex kan en partner få ryggproblem och det kan tex göra att man inte klarar av samma saker och tempo i början. Då kan man inte sitta och tjura och säga "Det där kunde du minsann i början".
  • New  Dawn

*det kan tex göra att man inte klarar av samma saker och tempo som i början *

• New  Dawn
    Ascendere skrev 2018-11-18 12:42:22 följande:

Fast nu är du lite förminskande mot de som har problem med sensualitet och attraktion i en längre relation.

Att rent känslomässigt tappa attraktionen till partnern går inte att jämföra med att få ryggproblem och inte kunna köra "Dansande Lejonet" eller vad du nu menar.

Det kan vara olika. Ibland är nedsatt lust ett symtom på att man tappat känslor, bara vill leva kvar för barnen och tryggheten, och går och funderar på skiljsmässa, osv. Ibland är själva relationen dålig. Då är det djupa orsaker, medan för andra är det andra orsaker. Det finns givetvis gradskillnad på problem. Vissa verkar vara mer beroende att spänning och attraktion än andra osv, osv

Det kan börja med att man inte lika lätt blir kåt som i början, tex pga att sexlivet förändras över tid. (Så är det för både mig och min sambo). När den första spänningen är över måste kanske sexlivet drivas på annat sätt. Sexlusten kan sjunka pga stress och trötthet. Om man inte får förståelse och bara möts av tjurighet och uppfordrande tillsägningar att man måste bättra sig, kan sexlusten sjunka ännu mer. Om man dessutom börjar ställa upp på sex, fast man inte är kåt, riskerar sexlusten sjunka ännu mer. Så kommer klagomålen, stressen ökar ytterligare, och till slut finns det inte länge kvar ett enda spår av sexlust.

Tänk dig om man visade lika stor förståelse för ryggvärk. Det kan vara bra att tänka på. Man rår inte för om man får hjärtinfarkt pga stess, man rår inte för att man får ryggproblem eller magproblem. På samma sätt kan det fungera med lust. Ett och annat beteende gör att kroppen säger stop. Du blir inte tjurig för att partnen har ont i ryggen eller hjärtat. Ibland är det underlivet och fittans funktion som tar skada. Ibland erektionen ibland magen.
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-18 13:48:16 följande:

Du skrev att trötthet, stress och barn mycket väl kan vara de verkliga orsakerna, och jag ville säga att det kan vara så i tillfälliga perioder men troligen inte om man under flera års tid vägrar sex eller vill ha sex mindre än en gång i månaden (jag talar liksom inte om att gå från 2 gånger till 1 gång i veckan). Och inte om man förutom stress även ständigt skyller på andra saker.

Om man anser att någon "vägrar sex" har man nog väldigt stora problem i relationen, i synen på sex, samt på sin partner. Tanken att formulera sig så om sex är så främmande och motbjudande att jag är mer förvånas om man överhuvudtaget klarar av att ha sex med en person med den synen på sex Jag skulle lämna en man som har så unken syn på sex. *Ulkar*

Om hon alltid är för trött och stressad för sex betyder det att sex med dig är jobbigt, av olika orsaker.
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2018-11-18 13:59:52 följande:

Och här gäller det att titta på partnerns agerande snarare än lyssna på vad hen säger.

Finns energi för att gå på AW, träffa vänner, jobba mkt osv då är det knappast energibrist som är problemet.

Ökar inte lusten till sex under semester eller långledigt, ja då är det troligen inte stress som är problemet osv.

Nej det är sant. Om man klagar på trötthet borde man ha mer lust när man är pigg. I så fall får man prata om det när hon i så fall klagar på det, genom att säga något typ "men jag känner inte riktigt igen mig i det, för du vill ju inte när du sovit ut och är pigg heller" Sedan får man ju fundera på varför det är jobbigare att ha sex.

Varför är de här andra sakerna lättare och roligare att göra.

Att sex känns stressande har egentligen inte med andra saker att göra. Det kan ju ligga i själva grejen, sex. Jag kan vara järteavslappnad och pigg, men kan ändå känna mig stressad av olika, specifika saker.
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-18 15:34:30 följande:

Ja har man bestämt sig för att någon som är ledsen för att partnern inte vill ha sex är ett svin går det alltid att greppa efter halmstrån genom att märka ord. Jag hade lika gärna kunnat skriva ?inte vill ha sex?. Jag är kvinna för övrigt och kan garantera att jag alltid gjort allt för att tillfredsställa min man när vi har sex och har försökt ta upp problemet lugnt och sansat utan att skälla.

Det var just ordvalet "vägrar" som jag reagerar på.

För mig är det ett mycket negativt laddat ord, som grundar sig på ett negativt och medvetet motstånd och avståndstagande.

Att vara ledsen är något helt annat.

Självklart har du gjort allt. Det har i princip alla som har problem med sexlivet nämligen. Alla har gjort allt.

Ja, jag märker ord igen och det bero på att debatter om sex lätt urholkas när de flesta påstår att de "gjort allt", men ändå extremt sällan kan beskriva vad det innebär.

Okej, Så vad har din man för känslor inför erat sexliv? Vad svarar han när du frågar hur han skulle vilja att det? Vad svarar han när du frågar vad han tycker ni ska göra för att gå vidare? Vad säger han om du ber honom smeka dig? Vad säger när du berättar vad du saknar?
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2018-11-18 16:48:14 följande:

Det kan lätt kännas så för parten som vill ha sex. Det handlar lite om spegeltänk där man antar att ens partner tänker och fungerar som en själv.

Om man själv njuter av sex och anser att det är något av den bästa upplevelse man kan ge sin partner, och partnern vet att man känner så, då blir det gärna ett tänk man kommer till i stil med ?sex är skönt, min partner avstår alltså något som är skönt enbart för att jag inte ska få njuta, hen vill mig uppenbarligen inte väl?.

Själv förstår jag mycket väl att man inte känner för sex, inga konstigheter, men att det skulle kännas fel att göra det skönt för sin partner kan jag inte förstå annat än rent intellektuellt, alltså jag vet att det förhåller sig så, men inget jag kan relatera till, i alla fall inte om man samtidigt säger sig älska sin partner.

Fast många har ju svårt för just detta, att ta emot sex, för att de upplever att partnen "ställer upp". Jag tror många gör just för att de VILL ge sin partner njutning. Jag har läst många här på familjeliv som inte gillar att ta emot sex, när partnen inte är kåt.( Sedan förstår jag att det är trist om man gör det motvilligt.)

Fast tänk dig att du inte blev kåt och fick stånd och att det hände upprepade gånger. Tänk att din kvinna var missnöjd med dig. Kan du inte tänka dig att det skulle kännas jobbigt att sitta där med slakt kuk och bara ge sex, till en kvinna som du vet egentligen vill mer. Skulle du inte kunna tänka dig att det var förenat med smärta och känslor av otillräcklighet och prestationsångest, så pass att du hellre drar dig undan... Jag har lätt att förstå att det kan bli så.
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-18 18:55:18 följande:

När jag sagt att jag vill att vi jobbar på vårt sexliv säger han att han vill det också, men när det kommer till kritan får jag nästan alltid nobben när jag tar initiativ. När det väl blir av lägger han sig oftast bara på rygg och vill att jag ska göra hela jobbet, fast han vet att jag vill ha ut mer av sexet än så. Jag har allvarligt funderat på skilsmässa eftersom jag inte orkar ha det så här längre.

Det låter inte som ni egentligen pratat, bara att han hängt på när du sagt att du vill jobba med sexlivet

Om du berättar att du inte trivs med erat sexliv för att han bara ligger där passiv, så gör han exakt det, som du är missnöjd med.

Vad säger han när du tar upp detta? Hur känner han och varför väljer han att göra så? Vad svarar han?

Njuter han, blir han själv kåt, får stånd och kommer?

Kan han få dig att njuta om han vill?

Ja, det låter som det är skilsmässa som gäller. Ni verkar inte mötas direkt. Man kan ju undra vad som ligger bakom.
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-19 14:17:57 följande:

Det är mest jag som pratat och gjort klart att jag vill ha sex oftare och hur jag vill ha sex och även ibland sagt att jag är ledsen för att han inte vill utan alltid prioriterar annat, men då säger han att han visst vill och sen är det slut på den diskussionen. Jag vet inte vad mer jag skulle ha kunnat göra. Ärligt talat tror jag att han ljugit mig rakt upp i ansiktet i flera år för att han vill vara kvar med mig av praktiska skäl. Eftersom jag har sett många som skriver på FL att de helst inte vill ha sex med sin partner men stannar för att det är för jobbigt och dyrt att separera är det nog inte så långsökt.

Ni pratar inte med varandra. Om han nu säger att han vill men aldrig visar det, är det väl rimligt att säga det. "men hur kan du säga att du vill, när du aldrig visar det" "varför blir det så här, om du vill" ? Blåljuger han är det ju inte bara ett sexuellt problem utan ett större problem med hans bemötande och kommunikation.
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-19 14:20:58 följande:

Han har inga problem med ståndet och kommer nästan alltid, men han anstränger sig inte speciellt för min njutning, bara lite pliktskyldigt när jag säger till.

Så problemet är egentligen inte att han inte tänder på dig ?

Han låter snarare egoistisk.
Svar på tråden Sexuell attraktion i en längre relation?