Inlägg från: Anonym (bitter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bitter)

Sexuell attraktion i en längre relation?

New Dawn skrev 2018-11-16 19:17:09 följande:

Tvärtom tror jag inte att folk kommunicerar, utan själva går och filosoferar, gissar, undrar, drömmer, är arga, besvikna, pressade osv.

Dåliga samtal, de som ofta förekommer, dvs att man bara klagar på för lite sex, ger ofta mer dåligt självförtroende, skuldkänslor och prestationsångest, känslor att man inte duger osv.

Om man kommunicerar på ett bra sätt där man bekräftar varandras känslor blir det inget filosoferande alls. Det blir mycket bättre samtal, mindre groll och antaganden, utan mer fokus på väsentliga saker. Vissa samtal kanske leder till att man skiljer sig snabbare, men jag tycker att det är bättre än att gå och vara bitter, och må dåligt.

Jag menar inte att man ska försöka förändra någon, utan möta den där den är och se vad som felar. De som klagar och vill se förändring är de som försöker förändra andra. Min åsikt är att möta varandras känslor för att ta reda på om det är något man kan lösa, och framför allt om det är något man VILL lösa.

Du utgår som vanligt från att den som inte vill ha sex är ett oskyldigt offer och den som vill ha sex är en tölp som inte kan kommunicera. I själva verket kan det lika gärna vara så att den sexovillige vill stanna i förhållandet för bekvämlighetens eller ekonomins skull och därför inte vill erkänna den verkliga anledningen till sexlösheten utan skyller på olika orsaker som trötthet, stress, barn osv. Sedan när partnern drivits till otrohet eller skilsmässa på grund av sexbristen är det bekvämt att framställa denne som ett svin så att man själv slipper ta ansvar för att förhållandet gått åt pipan.
  • Anonym (bitter)
    New Dawn skrev 2018-11-17 09:45:04 följande:

Nej jag tycker inte att någon är en tölp. Det är din egen tolkning. Det är inte alls konstigt eller märkvärdigt att ha svårt att prata om så känsliga saker som sex och jag tror absolut att det är vanligt att den som inte vill ha sex är dålig på att svara. För att hitta lösningar är det ändå så att man behöver förstå bakomliggande känslor. Om det är så att någon vill stanna i förhållandet pga bekvämlighet, så är det bättre att det kommer fram. Om man ställer öppna och kärleksfulla frågor är det större chans att man hittar varandra och får man inget svar får man gå vidare med att sägs typ "jag trivs inte i relationen" "hur tycker du att vi ska gå vidare"."vill du jobba med vårat sexliv" "hur vill du att vi ska göra" osv

Om man möter varandra utan anklaganden blir det lättare. Ibland kan det ju faktiskt vara trötthet, stress och barn som är anledningen.

Men ni som hellre vill gå och vara bittra och bara anklaga den som inte vill ha sex är ju fria att välja det.

Om man ställer öppna och kärleksfulla frågor och den andra fortfarande bara stoppar huvudet i sanden då?

Jag pratar nu inte om kortvariga sexlösa perioder som har att göra med sjukdom, förlossning eller liknande, utan om situationer som varar permanent och inte har någon uppenbar förklaring. Det är osannolikt att trötthet och stress är den verkliga orsaken då.
  • Anonym (bitter)
    New Dawn skrev 2018-11-18 11:25:16 följande:

Hur kan du få för dig att jag endast talar om tillfälliga svackor?!

Vad menar du?

Om man säger det som jag gav exempel på ovan men inte får svar... Menar du att du inte får något svar när du säger att du inte trivs i relationen. Var i så fall ännu tydligare med att du inte mår bra och inte kan stanna i relationen, som den är, och du vill veta om det är något ni kan lösa, om hon vill lösa det.

Förövrigt kan man ju reagera med magkatarr, magsår, magsmärta när man är stressad, man kan tom få hjärtproblem, bli kärlsjuk, få hjärtinfarkt och Stroke av stress, så varför är det så omöjligt att man inte kan komma obalans i könet och i lusten av stress. Det är visst troligt att stess och trötthet kan vara orsaken till minskad sexlust. Har man en man som vägrar förstå det riskerar det givetvis att bli värre.

Du skrev att trötthet, stress och barn mycket väl kan vara de verkliga orsakerna, och jag ville säga att det kan vara så i tillfälliga perioder men troligen inte om man under flera års tid vägrar sex eller vill ha sex mindre än en gång i månaden (jag talar liksom inte om att gå från 2 gånger till 1 gång i veckan). Och inte om man förutom stress även ständigt skyller på andra saker.
  • Anonym (bitter)
    New Dawn skrev 2018-11-18 14:21:47 följande:

Om man anser att någon "vägrar sex" har man nog väldigt stora problem i relationen, i synen på sex, samt på sin partner. Tanken att formulera sig så om sex är så främmande och motbjudande att jag är mer förvånas om man överhuvudtaget klarar av att ha sex med en person med den synen på sex Jag skulle lämna en man som har så unken syn på sex. *Ulkar*

Om hon alltid är för trött och stressad för sex betyder det att sex med dig är jobbigt, av olika orsaker.

Ja har man bestämt sig för att någon som är ledsen för att partnern inte vill ha sex är ett svin går det alltid att greppa efter halmstrån genom att märka ord. Jag hade lika gärna kunnat skriva ?inte vill ha sex?. Jag är kvinna för övrigt och kan garantera att jag alltid gjort allt för att tillfredsställa min man när vi har sex och har försökt ta upp problemet lugnt och sansat utan att skälla.
  • Anonym (bitter)
    New Dawn skrev 2018-11-18 17:00:36 följande:

Det var just ordvalet "vägrar" som jag reagerar på.

För mig är det ett mycket negativt laddat ord, som grundar sig på ett negativt och medvetet motstånd och avståndstagande.

Att vara ledsen är något helt annat.

Självklart har du gjort allt. Det har i princip alla som har problem med sexlivet nämligen. Alla har gjort allt.

Ja, jag märker ord igen och det bero på att debatter om sex lätt urholkas när de flesta påstår att de "gjort allt", men ändå extremt sällan kan beskriva vad det innebär.

Okej, Så vad har din man för känslor inför erat sexliv? Vad svarar han när du frågar hur han skulle vilja att det? Vad svarar han när du frågar vad han tycker ni ska göra för att gå vidare? Vad säger han om du ber honom smeka dig? Vad säger när du berättar vad du saknar?

När jag sagt att jag vill att vi jobbar på vårt sexliv säger han att han vill det också, men när det kommer till kritan får jag nästan alltid nobben när jag tar initiativ. När det väl blir av lägger han sig oftast bara på rygg och vill att jag ska göra hela jobbet, fast han vet att jag vill ha ut mer av sexet än så. Jag har allvarligt funderat på skilsmässa eftersom jag inte orkar ha det så här längre.
  • Anonym (bitter)
    New Dawn skrev 2018-11-18 20:18:03 följande:
    Det låter inte som ni egentligen pratat, bara att han hängt på när du sagt att du vill jobba med sexlivet

Om du berättar att du inte trivs med erat sexliv för att han bara ligger där passiv, så gör han exakt det, som du är missnöjd med.

Vad säger han när du tar upp detta? Hur känner han och varför väljer han att göra så? Vad svarar han?

Njuter han, blir han själv kåt, får stånd och kommer?

Kan han få dig att njuta om han vill?

Ja, det låter som det är skilsmässa som gäller. Ni verkar inte mötas direkt. Man kan ju undra vad som ligger bakom.
    Det är mest jag som pratat och gjort klart att jag vill ha sex oftare och hur jag vill ha sex och även ibland sagt att jag är ledsen för att han inte vill utan alltid prioriterar annat, men då säger han att han visst vill och sen är det slut på den diskussionen. Jag vet inte vad mer jag skulle ha kunnat göra. Ärligt talat tror jag att han ljugit mig rakt upp i ansiktet i flera år för att han vill vara kvar med mig av praktiska skäl. Eftersom jag har sett många som skriver på FL att de helst inte vill ha sex med sin partner men stannar för att det är för jobbigt och dyrt att separera är det nog inte så långsökt.
  • Anonym (bitter)
    New Dawn skrev 2018-11-18 20:18:03 följande:
    Det låter inte som ni egentligen pratat, bara att han hängt på när du sagt att du vill jobba med sexlivet

Om du berättar att du inte trivs med erat sexliv för att han bara ligger där passiv, så gör han exakt det, som du är missnöjd med.

Vad säger han när du tar upp detta? Hur känner han och varför väljer han att göra så? Vad svarar han?

Njuter han, blir han själv kåt, får stånd och kommer?

Kan han få dig att njuta om han vill?

Ja, det låter som det är skilsmässa som gäller. Ni verkar inte mötas direkt. Man kan ju undra vad som ligger bakom.
    Han har inga problem med ståndet och kommer nästan alltid, men han anstränger sig inte speciellt för min njutning, bara lite pliktskyldigt när jag säger till.
Svar på tråden Sexuell attraktion i en längre relation?