• Ascendere

Sexuell attraktion i en längre relation?

Anonym (50 Years Of Grey) skrev 2018-11-13 14:49:16 följande:

Varit tillsammans i15 år men sedan barnen kom så är det ytterst sällan vi har sex, jag försöker få till det, men då barnen sover i vårat sovrum brukar det vara stört omöjligt att få till det, och ju längre tiden går emellan tappar sambon lusten allt mer, planerar man barnvakt så känner hon att det bara är för att jag ska få knulla, å så vill hon hellre sova än att ha sex, det ska komma naturligt när det blir ett optimalt romantiskt läge, annars kvittar det henne. (klimakteriet ställer nog till det med) Lite ironiskt att det är jag som verkligen vill ha henne ständigt går och funderar på otrohet.

Klassisk kvinnlig undanflykt, det går inte att ha sex pga fel setup, så man ordnar en bra setup, då känner hon sig pressad istället eftersom man byggt upp en förväntan.
  • Ascendere
    Anonym (50 Years Of Grey) skrev 2018-11-15 09:21:59 följande:
    Verkar så.
    Det verkar faktiskt som alla scenarion man läser om är klassiker, frågan är hur denna "klassiker" fortsätter, själv har jag ingen aning?

Man blir ju bara mer och mer sexuellt frustrerad (och intresserad) så jag hänger lite på DS för kittla mej själv lite, fyllde i kinklistan där mest för skoj skull och tog verkligen med alla mina skruvade fantasier, trodde väl att ingen skulle matcha överhuvudtaget, jag menar vem vill ha en kinky 50 år gammal man som vill ta någon hårt och bestämt, fista, binda, smiska osv, tjejer vill väl ha en atletisk 30 årig hunk, långa förspel med tända ljus, sedan ett försiktigt samlag i ett släckt rum, MEN till min stora förvåning fans det massor av yngre tjejer som matchade till nästa 100% (tom skägget) Nu blir man ju ännu mer frustrerad. känner mej lite som tjuren Ferdinand när han sätter sej på humlan. (kanske slutar det likadant, dom kommer och hämtar mej, sedan får jag sitta där ensam under min korkek och lukta på blommorna resten av livet)
    Kvinnor vill inte gärna säga som det är rakt ut, jag tänder inte på dig längre, förmodligen tror de själva att det är deras sexdrift som gått ner, men i själva verket är det miljoner år av evolution som säger åt dem att det är dags för bättre genetisk spridning genom att para sig med en ny partner, alternativt att de behöver lägga allt krut på den befintliga avkomman och inte kan riskera att bli gravida. 

Samtidigt som det blir en balansgång eftersom de fortfarande behöver hjälp och stöd att ta hand om avkomman. 

Hur "klassikern" slutar är nog olika från fall till fall.
    I en del fall, där det funnits mycket rå sexuell attraktion från början, kan det nog återgå till viss del, men som i mitt fall, där attraktionen mest berodde på nyförälskelse och det egentligen handlade mest om att "ticka av kriterier för stabil livspartner på en lista", är det nog kört tyvärr. 

Har för övrigt gjort exakt samma erfarenhet som du.
  • Ascendere
    Anonym (Anna) skrev 2018-11-15 16:10:27 följande:

Varit ett par i 38 år. Det har kommit och gått. Så som naturligt är, det är inget att hetsa upp sig för och verkligen ingenting att bara fly ifrån. 

Fast så är det ju inte för alla uppenbarligen, för en del försvinner det och kommer inte tillbaka nånsin. 
  • Ascendere
    Anonym (Anna) skrev 2018-11-15 16:57:30 följande:

Det enda vi får lära oss idag är att "byta upp oss". Eller byta för bytandets skull. Vi får lära oss flyktbeteende. Långa relationer och stabilitet ses som bakåtsträvande. 

Ok men ge mig ett tips då.

Min fru vill inte ha sex alls, hot tvist bara det är jobbigt oxh får inte ut något av det.

Jag klarar inte att vara nära henne utan att det blir konflikter eftersom jag känner mig så långt ifrån henne pga detta. Vanlig närhet blir ökar bara avståndet jag upplever. Min fru är helt nöjd så länge min lön kommer in på kontot och jag gör min del hemma. Jag håller mig hemifrån så mycket jag kan för att jag mår bättre då.

Förslag?
  • Ascendere
    Anonym (50 Years Of Grey) skrev 2018-11-15 19:58:21 följande:

Ska vi Swinga :)

Haha, nej inte min grej...

Men kanske ska tänka om där?

Ett öppet förhållande är det ju bara kvinnor som tjänar på, men partnerbyte är ju i alla fall kontrollerade former, då blir det 1-1...

Är din fru snygg då?

Tänder hon på sexpack och ådriga armar?
  • Ascendere
    Anonym (Anna) skrev 2018-11-16 00:25:05 följande:

Sluta sätta sex främst. Tror du verkligen att hon vill om något annat felar? Du fullkomligen dryper av aggressivitet och bitterhet. Skammande är inte direkt tändande. Det märks tydligt hur du inte respekterar din fru och ser HENNE. Och JA, hag hade sagt samma om rollerna var ombytta.

Hon säger själv att inget annat felar, att vi har det bra.

Det är som att vi har en tyst kamp om vad ett äktenskap egentligen handlar om. För mig handlar det om romantik och kärlek, självklart inklusive sex, och att ha kul tillsammans, så att man får energi till vardagslivet, för henne är det precis tvärtom, ett äktenskap är ett löfte att hålla ihop och jobba hårt tillsammans, vad man känner för varandra spelar ingen roll, sex är inget måste för att känna samhörighet, det kan man göra ändå.

Jag är bitter, ja, det känns som att allt som ska vara lätt i en relation är svårt, där det ska flyta tar det hela tiden stop osv.

Ju mer vi pratar om det desto sämre blir det.

Känner också att hon har ett sånt extremt kontrollbehov. De bitarna jag vill ha ut av en kärleksrelation, ha kul tillsammans inkl. sex, vill hon kunna använda som någon sorts belöning när jag levt upp till hennes förväntningar.

Som att jag uppfyller egentligen inte hennes standard för val av partner om det hade handlat om casual dating, utan måste förtjäna hennes roliga sidor först.
  • Ascendere
    New Dawn skrev 2018-11-16 11:45:30 följande:
    Du beskriver din fru som om hon vore helt empatilös, känslokall och egoistisk. Så kan det givetvis vara men då är det ju hög tid att lämna.

Alternativet är att DU VÄLJER att se henne så. Du beskriver henne alltid på ett hemskt sätt. Samtidigt som du själv beskriver dig själv som att du är nästintill perfekt och att du har gjort ALLT, dessutom på "rätt sätt" . Ändå funkar det inte, och det beror till 100% på henne, och framför allt på att hon är kvinna.

Hon har tex aldrig fått orgasm och det har du förklarat med att hon inte VILL försöka. Då har man väldigt begränsad förståelse, anser jag. Om man ska möta någon annan, måste man kunna tänka sig in i den andra människas känslor. För mig ringer det en varningsklocka när någon alltid skyller allt som går fel på någon annan.

Eftersom hon själv inte njuter så mycket av sex blir det väl lätt så att hon har det mycket för din skull, särskilt eftersom du tagit upp att du vill ha det och att det är viktigt för dig ....
    Ja du har nog rätt. Särskilt sista stycket. 
    Kan tänka mig att ha sex med någon som har det för min skull, så blir det ibland i en lång relation, är nog ofrånkomligt, men om hon har det av kärlek så att säga, men inte i utbyte mot andra tjänster. 

Typ: han vill ha sex, inte jag, men jag vill ha ett fint hus, så jag måste ställa upp. Inte bra.

Däremot: han vill ha sex, inte lika viktigt för mig, men jag älskar honom och vill att han mår bra så jag gör det för honom. Ok i en livslång relation. 
  • Ascendere
    Anonym (Igen) skrev 2018-11-16 12:53:00 följande:

Nu är du igång igen New Dawn.

Jag förstår att du försöker hitta på andra anledningar till varför kvinnor inte vill ha sex med sina män längre, ofta blanda in kärlek o sysslor o uppvaktning.

Har man kommit till det stadiet att man inte längre vill ha sex med den man lever med så är det inte lönt att försöka reparera det. (Finns såklart undantagsfall).

Man får bestämma om förhållandet är värt att fortsätta utan sex eller om det är dags att dela på sig.

Man kan aldrig ändra på någon annan än sig själv.

Har man försökt med alla konstens regler o inte kommit någon vart så kvittar det om huset är storstädat, barnen hämtade och maten klar. Uppvaktning av alla dess sorter gör att mannen förväntar sig belöning men kvinnan blir bara pressad o väljer mellan att ställa upp eller säga nej. Inget av alternativen tycker jag är hälsosamma!

Den viktiga knäckfrågan blir ju om den ena parten inte vill ha sex alls, så kan det ju vara värt att vänta ut, men om den har sexuella känslor, men inte för partnern, så är det nog kört tyvärr.

Här gäller det att vara ärlig, vilket är supersvårt särskilt som det får såna negativa konsekvenser för en själv.

Lättare att säga att jag har ingen sexlust, än att säga jag attraheras inte av dig längre...
  • Ascendere
    New Dawn skrev 2018-11-16 15:07:16 följande:

Ja, fast det är ju du som UPPLEVER att hon gör det som utbyte mot andra tjänster. (Se ovan att Underhill tex väljer att inte se det så.) Då ligger problemet just där, för dig. Om ni ska ändra något måste ni utgå i från hur du känner, och hur hon känner. Båda måste då LYSSNA på hur den andra känner.

Sedan måste man också vara ärlig mot sig själv och den andra. Vad är det som gäller. Vill jag fortsätta leva i denna relationer, i så fall varför. Inför sig själv kan man i alla fall vara ärlig. Man kan också ställa öppna frågor till varandra.

Jag tror det är där problemet ligger. Hon vill inte vara ärlig mot sig själv för sanningen gör för ont.

Och vad känner jag?

Jo, pirret från nyförälskelsen är ju borta. Jag har även börjat se en del negativa sidor jag bortsett från innan.

Sen är jag själv en lite knepig person också, men jag blir bättre och böttre på att hantera mina mindre smickrande sidor.

Sexlusten är inte borta. Jag blir fortfarande kåt av min fru, och jag älskar henne fortfarande, fast jag inte borde eftersom jag mår dåligt av situationen. Enkelt uttryckt är jag olyckligt kär.

Nånstans vet jag ju att det ör otänkbart att leva utan kärlek/sex i en relation i längden. Min fru tycker dock att det spelar ingen roll för vi klickar så bra på andra sätt.

Anledningen till att jag fortsätter är att jag lurar mig själv att ?snart lossnar det?, ?snart kommer vi ha fantastiskt sex igen? fast jag innerst inne nog vet att det inte kommer hända.

Samtidigt, om jag visste att om 3 år kommer det lossna, då skulle jag utan tvekan vänta på henne för att ha resten av livet ihop, och om jag visste att det kommer inte att hända då skulle jag bryta upp, men som det är nu känns det som en stor risk att kasta bort fler år utan bra sex på något som är dött...

Sedan vet jag att du själv tappade attraktionen till dina barns far, du sade det någon gång, så du vet ju att det är inte alltid det vänder upp igen efter småbarnsåren, man ser varandra på ett nytt sätt då, och det innefattar inte alltid attraktion.
  • Ascendere
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-16 21:52:35 följande:
    Du utgår som vanligt från att den som inte vill ha sex är ett oskyldigt offer och den som vill ha sex är en tölp som inte kan kommunicera. I själva verket kan det lika gärna vara så att den sexovillige vill stanna i förhållandet för bekvämlighetens eller ekonomins skull och därför inte vill erkänna den verkliga anledningen till sexlösheten utan skyller på olika orsaker som trötthet, stress, barn osv. Sedan när partnern drivits till otrohet eller skilsmässa på grund av sexbristen är det bekvämt att framställa denne som ett svin så att man själv slipper ta ansvar för att förhållandet gått åt pipan.
    Kan inte se att NewDawn påstått något alls av det där??
    Tycker hon är ovanligt nyanserad och har massa bra åsikter. 
  • Ascendere
    New Dawn skrev 2018-11-17 09:45:04 följande:

Nej jag tycker inte att någon är en tölp. Det är din egen tolkning. Det är inte alls konstigt eller märkvärdigt att ha svårt att prata om så känsliga saker som sex och jag tror absolut att det är vanligt att den som inte vill ha sex är dålig på att svara. För att hitta lösningar är det ändå så att man behöver förstå bakomliggande känslor. Om det är så att någon vill stanna i förhållandet pga bekvämlighet, så är det bättre att det kommer fram. Om man ställer öppna och kärleksfulla frågor är det större chans att man hittar varandra och får man inget svar får man gå vidare med att sägs typ "jag trivs inte i relationen" "hur tycker du att vi ska gå vidare"."vill du jobba med vårat sexliv" "hur vill du att vi ska göra" osv

Om man möter varandra utan anklaganden blir det lättare. Ibland kan det ju faktiskt vara trötthet, stress och barn som är anledningen.

Men ni som hellre vill gå och vara bittra och bara anklaga den som inte vill ha sex är ju fria att välja det.

En sak som jag märkt är att prata är viktigt, men i slutändan är det ju vad man faktiskt gör och hur man agerar som är viktigast.

Om man har ett samtal och partnern säger sig vilja jobba på sexlivet, men sedan händer det ändå ingenting, då måste man ju ta fasta på det. Handling väger i det fallet tyngre än ord.

Jag tror att väldigt många par hamnar där, man går i parterapi, pratar en väldans massa, men sedan händer ändå ingenting för att man saknar egentlig vilja eller förmåga till förändring, utan vill egentligen bara att saker ska fortsätta vara som de är.

I det som diskuteras i tråden kanske parten som inte har så mycket behov av sex är helt nöjd med situationen, men ändå säger sig vilja ha en förändring, och kanske vill det i stunden, men egentligen handlar det mest om att hålla partnern nöjd för att bevara status quo.
  • Ascendere
    66Joy skrev 2018-11-18 11:34:16 följande:

Är man trygg i varandra och relationen och sen om båda gillar sex och är nyfikna kan man ju alltid vidga vyerna och prova nya saker.En extra man i sängen osv.

Frisläppt kvinnlig hypergami är absolut INtE lösningen. Har absolut inget med trygghet att göra.

Låt inte lura er bröder.

Vill man som kvinna ligga runt ska man inte samtidigt få åtnjuta förmånen av en mans fulla comittment, det är min orubbliga ståndpunkt.
  • Ascendere
    New Dawn skrev 2018-11-18 12:09:59 följande:
    Jag håller med, men samtidigt måste man förstå att vissa saker ändrar sig och att man måste förstå svårigheter. Tex kan en partner få ryggproblem och det kan tex göra att man inte klarar av samma saker och tempo i början. Då kan man inte sitta och tjura och säga "Det där kunde du minsann i början".
    Fast nu är du lite förminskande mot de som har problem med sensualitet och attraktion i en längre relation.

Att rent känslomässigt tappa attraktionen till partnern går inte att jämföra med att få ryggproblem och inte kunna köra "Dansande Lejonet" eller vad du nu menar.
  • Ascendere
    66Joy skrev 2018-11-18 11:34:16 följande:

Är man trygg i varandra och relationen och sen om båda gillar sex och är nyfikna kan man ju alltid vidga vyerna och prova nya saker.En extra man i sängen osv.

Skrev en längre förklaring i den andra tråden (den om cucking) varför jag ör så negativ till detta, läs där om du vill veta.
  • Ascendere
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-18 13:48:16 följande:

Du skrev att trötthet, stress och barn mycket väl kan vara de verkliga orsakerna, och jag ville säga att det kan vara så i tillfälliga perioder men troligen inte om man under flera års tid vägrar sex eller vill ha sex mindre än en gång i månaden (jag talar liksom inte om att gå från 2 gånger till 1 gång i veckan). Och inte om man förutom stress även ständigt skyller på andra saker.

Och här gäller det att titta på partnerns agerande snarare än lyssna på vad hen säger.

Finns energi för att gå på AW, träffa vänner, jobba mkt osv då är det knappast energibrist som är problemet.

Ökar inte lusten till sex under semester eller långledigt, ja då är det troligen inte stress som är problemet osv.
  • Ascendere
    Lånehajen skrev 2018-11-18 14:17:13 följande:

Eller så kan man prova någon av de hundratals saker man kan göra tillsammans som inte består av att plocka in en tredje part i sängkammaren. Är det vad båda helst vill kan man förstås göra så också men det är underligt att den här typen av förslag ofta kommer direkt någon ens nämner att sexlivet blivit lite tråkigt eller att man vill krydda till det.

Inte ett dugg underligt. Kvinnor som ser en chans att argumentera/manipulera för frisläppt kvinnlig hypergami.

Typ ?låt mig ha sex med andra, det tjänar vi båda på?.

Nix.
  • Ascendere
    Lånehajen skrev 2018-11-18 14:34:51 följande:
    Fast många av inläggen här är skrivna av män. Läser du runt på de forum de håller till på framgår det ofta också att det är de själva som fått in kvinnan på det spåret och drivit på att de ska testa vara med en annan man. 
    Jag tror, men vet inte, att det beror på att de tröttnat så på att se sin kvinna ha sex utan att njuta, att de ger upp helt och i desperation ger henne åt en annan man.

Många män går ju igång på att se en kvinna njuta av sex, som det verkar till den grad att hellre se henne njuta av en annan man än ha sex med henne själv, verkar det som.

Sen tror jag all porr som konsumeras spelar in till stor del. 
  • Ascendere
    New Dawn skrev 2018-11-18 14:21:47 följande:

Om man anser att någon "vägrar sex" har man nog väldigt stora problem i relationen, i synen på sex, samt på sin partner. Tanken att formulera sig så om sex är så främmande och motbjudande att jag är mer förvånas om man överhuvudtaget klarar av att ha sex med en person med den synen på sex Jag skulle lämna en man som har så unken syn på sex. *Ulkar*

Om hon alltid är för trött och stressad för sex betyder det att sex med dig är jobbigt, av olika orsaker.

Det kan lätt kännas så för parten som vill ha sex. Det handlar lite om spegeltänk där man antar att ens partner tänker och fungerar som en själv.

Om man själv njuter av sex och anser att det är något av den bästa upplevelse man kan ge sin partner, och partnern vet att man känner så, då blir det gärna ett tänk man kommer till i stil med ?sex är skönt, min partner avstår alltså något som är skönt enbart för att jag inte ska få njuta, hen vill mig uppenbarligen inte väl?.

Själv förstår jag mycket väl att man inte känner för sex, inga konstigheter, men att det skulle kännas fel att göra det skönt för sin partner kan jag inte förstå annat än rent intellektuellt, alltså jag vet att det förhåller sig så, men inget jag kan relatera till, i alla fall inte om man samtidigt säger sig älska sin partner.
  • Ascendere
    Anonym (Seriemonogami) skrev 2018-11-18 18:16:12 följande:

Jag är fascinerad över hur fort och konstant detta dyker upp i varje sex och relationstråd som en lösning nästan oavsett problem. "Ta in fler män i sexlivet"

Snart kommer detta sprida sig till andra ämnen med, "Låt din fru ligga med andra män" kommer vara universallösning på allt från hur man bakar sockerkaka, till hjälp min granne är nazist till tycker män att korta kvinnor är oattraktivt?

Haha, ja precis,

Vattenskada i källaren?

Dränera grunden? Nej, det behövs inte, låt bara frun ligga med andra män!

Dubbfritt eller dubbat? Ingen betydelse, så länge frun får ligga med andra män!

Osv...
  • Ascendere
    Anonym (bitter) skrev 2018-11-18 18:55:18 följande:

När jag sagt att jag vill att vi jobbar på vårt sexliv säger han att han vill det också, men när det kommer till kritan får jag nästan alltid nobben när jag tar initiativ. När det väl blir av lägger han sig oftast bara på rygg och vill att jag ska göra hela jobbet, fast han vet att jag vill ha ut mer av sexet än så. Jag har allvarligt funderat på skilsmässa eftersom jag inte orkar ha det så här längre.

Lite som här, oklart dock vad ?jobba på sexlivet? innebär för rent konkret händer väldigt lite.

Jag vet precis hur jag vill ha det men hon följer inte. Samtidigt vill hon inte vara den som för heller så detblir pannkaka av alltihop.
Svar på tråden Sexuell attraktion i en längre relation?