• Anonym (Lax)

Sexuell attraktion i en längre relation?

Ni som har varit i en längre relation, i 10-20 år eller ännu längre, och kanske med barn, har ni fortfarande funnit er partner attraktiv och velat ha sex med henne/honom?

Anledningen till frågan är att jag så många gånger läst inlägg där det påstås att kvinnan mer eller mindre regelmässigt tappat attraktionen för sin man efter ett antal år (och barn) för att gå ner på lågvarv rent sexuellt, medan männen saknar sex med sin kvinna.

Har du fortfarande attraktion för din partner?

Du som tappade attraktionen, är ni fortfarande ett par? Hur tar din partner din minskade sexuella lust (till henne/honom)? Vill du i stället ha sex med någon annan än din partner?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sexuell attraktion i en längre relation?
  • Ascendere
    New Dawn skrev 2018-11-16 11:45:30 följande:
    Du beskriver din fru som om hon vore helt empatilös, känslokall och egoistisk. Så kan det givetvis vara men då är det ju hög tid att lämna.

Alternativet är att DU VÄLJER att se henne så. Du beskriver henne alltid på ett hemskt sätt. Samtidigt som du själv beskriver dig själv som att du är nästintill perfekt och att du har gjort ALLT, dessutom på "rätt sätt" . Ändå funkar det inte, och det beror till 100% på henne, och framför allt på att hon är kvinna.

Hon har tex aldrig fått orgasm och det har du förklarat med att hon inte VILL försöka. Då har man väldigt begränsad förståelse, anser jag. Om man ska möta någon annan, måste man kunna tänka sig in i den andra människas känslor. För mig ringer det en varningsklocka när någon alltid skyller allt som går fel på någon annan.

Eftersom hon själv inte njuter så mycket av sex blir det väl lätt så att hon har det mycket för din skull, särskilt eftersom du tagit upp att du vill ha det och att det är viktigt för dig ....
    Ja du har nog rätt. Särskilt sista stycket. 
    Kan tänka mig att ha sex med någon som har det för min skull, så blir det ibland i en lång relation, är nog ofrånkomligt, men om hon har det av kärlek så att säga, men inte i utbyte mot andra tjänster. 

Typ: han vill ha sex, inte jag, men jag vill ha ett fint hus, så jag måste ställa upp. Inte bra.

Däremot: han vill ha sex, inte lika viktigt för mig, men jag älskar honom och vill att han mår bra så jag gör det för honom. Ok i en livslång relation. 
  • Anonym (Igen)
    New Dawn skrev 2018-11-15 20:47:50 följande:

Så.... Vad har du egentligen gjort för att möta detta, dvs känslan av press. På vilket sätt har du bekräftat hennes känslor inför sex. Vilka frågor har du ställt och på vilket sätt har du visat att du vill möta henne i sin oförmåga att få orgasm och lust till sex?

Tidigare alltså... Nu är eran relation död, som jag förstår det.

Nu är du igång igen New Dawn.

Jag förstår att du försöker hitta på andra anledningar till varför kvinnor inte vill ha sex med sina män längre, ofta blanda in kärlek o sysslor o uppvaktning.

Har man kommit till det stadiet att man inte längre vill ha sex med den man lever med så är det inte lönt att försöka reparera det. (Finns såklart undantagsfall).

Man får bestämma om förhållandet är värt att fortsätta utan sex eller om det är dags att dela på sig.

Man kan aldrig ändra på någon annan än sig själv.

Har man försökt med alla konstens regler o inte kommit någon vart så kvittar det om huset är storstädat, barnen hämtade och maten klar. Uppvaktning av alla dess sorter gör att mannen förväntar sig belöning men kvinnan blir bara pressad o väljer mellan att ställa upp eller säga nej. Inget av alternativen tycker jag är hälsosamma!
  • Ascendere
    Anonym (Igen) skrev 2018-11-16 12:53:00 följande:

Jag förstår att du försöker hitta på andra anledningar till varför kvinnor inte vill ha sex med sina män längre, ofta blanda in kärlek o sysslor o uppvaktning.

Har man kommit till det stadiet att man inte längre vill ha sex med den man lever med så är det inte lönt att försöka reparera det. (Finns såklart undantagsfall).

Man får bestämma om förhållandet är värt att fortsätta utan sex eller om det är dags att dela på sig.

Har man försökt med alla konstens regler o inte kommit någon vart så kvittar det om huset är storstädat, barnen hämtade och maten klar. Uppvaktning av alla dess sorter gör att mannen förväntar sig belöning men kvinnan blir bara pressad o väljer mellan att ställa upp eller säga nej. Inget av alternativen tycker jag är hälsosamma!

Den viktiga knäckfrågan blir ju om den ena parten inte vill ha sex alls, så kan det ju vara värt att vänta ut, men om den har sexuella känslor, men inte för partnern, så är det nog kört tyvärr.

Här gäller det att vara ärlig, vilket är supersvårt särskilt som det får såna negativa konsekvenser för en själv.

Lättare att säga att jag har ingen sexlust, än att säga jag attraheras inte av dig längre...
  • Anonym (Igen)
    Ascendere skrev 2018-11-16 13:56:30 följande:

Den viktiga knäckfrågan blir ju om den ena parten inte vill ha sex alls, så kan det ju vara värt att vänta ut, men om den har sexuella känslor, men inte för partnern, så är det nog kört tyvärr.

Här gäller det att vara ärlig, vilket är supersvårt särskilt som det får såna negativa konsekvenser för en själv.

Lättare att säga att jag har ingen sexlust, än att säga jag attraheras inte av dig längre...

Det är inte alltid att man som kvinna vet att man fortfarande tycker om sex när man varit länge i samma förhållande och inte känner någon lust längre.

Har man aldrig sex eller onanerar så tappar man sexlusten.

Är man då en sån kvinna som vill hålla ihop familjen så lurar man bara sig själv att tro att det är nått annat som är fel. Och det är då dessa oändliga diskussioner startar.

Inte förrens kvinnan träffar en ny man (kanske av en slump när man har en svacka i förhållandet och därför är mer mottaglig) så inser hon att hon faktiskt kan få sexuella känslor igen. Det är då hon oxå lämnar förhållandet för att gräset plötsligt är grönare...

Min man har berättat att han alltid raggade upp nyseparerade kvinnor när han var singel. De hungrade alla efter att bli uppskattade och sedda. Och när han lyckades charma dom så hade han hur mycket sex som helst, ungefär som om de ville ta igen för alla missade år.
  • New  Dawn
    Ascendere skrev 2018-11-16 12:33:23 följande:

Ja du har nog rätt. Särskilt sista stycket. 

Kan tänka mig att ha sex med någon som har det för min skull, så blir det ibland i en lång relation, är nog ofrånkomligt, men om hon har det av kärlek så att säga, men inte i utbyte mot andra tjänster. 

Typ: han vill ha sex, inte jag, men jag vill ha ett fint hus, så jag måste ställa upp. Inte bra.

Däremot: han vill ha sex, inte lika viktigt för mig, men jag älskar honom och vill att han mår bra så jag gör det för honom. Ok i en livslång relation. 

Ja, fast det är ju du som UPPLEVER att hon gör det som utbyte mot andra tjänster. (Se ovan att Underhill tex väljer att inte se det så.) Då ligger problemet just där, för dig. Om ni ska ändra något måste ni utgå i från hur du känner, och hur hon känner. Båda måste då LYSSNA på hur den andra känner.

Sedan måste man också vara ärlig mot sig själv och den andra. Vad är det som gäller. Vill jag fortsätta leva i denna relationer, i så fall varför. Inför sig själv kan man i alla fall vara ärlig. Man kan också ställa öppna frågor till varandra.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Igen) skrev 2018-11-16 12:53:00 följande:

Fel. Jag talar i princip ALDRIG och uppvaktning, för det tror jag har väldigt liten effekt. Jag brukar inte heller lägga stor vikt vid "sysslor", för det tror jag heller inte det handlar om. Dock skapar orättvis uppdelning i hemmet irritation och det kan vara ett tecken på att man inte förstår varandra.

Men, som sagt, JAG brukar INTE fokusera på detta, utan jag vill få människor att tänka efter hur relationen egentligen är och hur man kommunicerar.

Det är säkert ofta så att dåligt sexliv är svårt att reparera och det är ofta ett tecken (ett symtom)på att känslor är för svaga, eller tom negativa, men ibland är problemen mer av sexuell natur och då kan man lösa dem.

Jag har diskuterat detta med många, men nästan aldrig fått höra en enda sekvens från något samtal om sex och ytterst få exempel på vad "allt" betyder. Alla upplever att de gjort "allt", men i själva verket har de mest fokuserat på sina egna behov och känslor. De gånger jag fått en beskrivning av hur samtal varit har det inte ens existerat ett samtal. Det brukar ofta vara klagomål som levereras, med resultatet att skuldkänslor växer. Jag tror att många är urdåliga att kommunicera om sex och det kan vara värt att prova ändra inriktning och inställning i samtal innan man ger upp. Därför skriver jag, och jag vet att jag hjälper en del människor och det är det viktigaste för mig.

Hur man kommunicerar är kan ibland vara helt avgörande för att lösa spänningar och knutar kring sex. Däremot kan man inte tala igång känslor, men man kan ta reda på var man själv, och partnen, står, så att man inte går omkring och är bitter i år efter år.
  • New  Dawn
    Anonym (Igen) skrev 2018-11-16 14:44:27 följande:

Det är inte alltid att man som kvinna vet att man fortfarande tycker om sex när man varit länge i samma förhållande och inte känner någon lust längre.

Har man aldrig sex eller onanerar så tappar man sexlusten.

Är man då en sån kvinna som vill hålla ihop familjen så lurar man bara sig själv att tro att det är nått annat som är fel. Och det är då dessa oändliga diskussioner startar.

Inte förrens kvinnan träffar en ny man (kanske av en slump när man har en svacka i förhållandet och därför är mer mottaglig) så inser hon att hon faktiskt kan få sexuella känslor igen. Det är då hon oxå lämnar förhållandet för att gräset plötsligt är grönare...

Min man har berättat att han alltid raggade upp nyseparerade kvinnor när han var singel. De hungrade alla efter att bli uppskattade och sedda. Och när han lyckades charma dom så hade han hur mycket sex som helst, ungefär som om de ville ta igen för alla missade år.

Nej, men då är det ju viktigt att man vågar prata om känslor som rör sex. Man kanske behöver bena ut vad som är vad.

Älskar man mannen på det sätt som man vill?

Vill man satsa på relationen, eller önskar man bara att man ville.

Vill man stanna för trygghet, ekonomi och barn, eller önskar man att man fick igång lusten.

Om man helst av allt skulle önska att man fick i gång lusten igen finns det ju förutsättningar, men vill man bara uppleva nyförälskelse och spänning och träffa nya, finns det inga förutsättningar för den gamla relationen.

Är man kvar endast för barnen, och helst skulle skiljas, finns heller inga förutsättningar och det är just det jag tycker att man bör ta reda på... Var man står.
  • Ascendere
    New Dawn skrev 2018-11-16 15:07:16 följande:

Ja, fast det är ju du som UPPLEVER att hon gör det som utbyte mot andra tjänster. (Se ovan att Underhill tex väljer att inte se det så.) Då ligger problemet just där, för dig. Om ni ska ändra något måste ni utgå i från hur du känner, och hur hon känner. Båda måste då LYSSNA på hur den andra känner.

Sedan måste man också vara ärlig mot sig själv och den andra. Vad är det som gäller. Vill jag fortsätta leva i denna relationer, i så fall varför. Inför sig själv kan man i alla fall vara ärlig. Man kan också ställa öppna frågor till varandra.

Jag tror det är där problemet ligger. Hon vill inte vara ärlig mot sig själv för sanningen gör för ont.

Och vad känner jag?

Jo, pirret från nyförälskelsen är ju borta. Jag har även börjat se en del negativa sidor jag bortsett från innan.

Sen är jag själv en lite knepig person också, men jag blir bättre och böttre på att hantera mina mindre smickrande sidor.

Sexlusten är inte borta. Jag blir fortfarande kåt av min fru, och jag älskar henne fortfarande, fast jag inte borde eftersom jag mår dåligt av situationen. Enkelt uttryckt är jag olyckligt kär.

Nånstans vet jag ju att det ör otänkbart att leva utan kärlek/sex i en relation i längden. Min fru tycker dock att det spelar ingen roll för vi klickar så bra på andra sätt.

Anledningen till att jag fortsätter är att jag lurar mig själv att ?snart lossnar det?, ?snart kommer vi ha fantastiskt sex igen? fast jag innerst inne nog vet att det inte kommer hända.

Samtidigt, om jag visste att om 3 år kommer det lossna, då skulle jag utan tvekan vänta på henne för att ha resten av livet ihop, och om jag visste att det kommer inte att hända då skulle jag bryta upp, men som det är nu känns det som en stor risk att kasta bort fler år utan bra sex på något som är dött...

Sedan vet jag att du själv tappade attraktionen till dina barns far, du sade det någon gång, så du vet ju att det är inte alltid det vänder upp igen efter småbarnsåren, man ser varandra på ett nytt sätt då, och det innefattar inte alltid attraktion.
  • Vilkenfindag

Släpp sex under 2-3 månader och boosta upp ditt självförtroende.

Varför behöver du förnedringen. Det finns faktiskt mer sakee än sex som är kul. ..ja vet det är skitsvårt är ju man själv

Lycka till

• New  Dawn
    Ascendere skrev 2018-11-16 16:50:46 följande:

Jag tror det är där problemet ligger. Hon vill inte vara ärlig mot sig själv för sanningen gör för ont.

Och vad känner jag?

Jo, pirret från nyförälskelsen är ju borta. Jag har även börjat se en del negativa sidor jag bortsett från innan.

Sen är jag själv en lite knepig person också, men jag blir bättre och böttre på att hantera mina mindre smickrande sidor.

Sexlusten är inte borta. Jag blir fortfarande kåt av min fru, och jag älskar henne fortfarande, fast jag inte borde eftersom jag mår dåligt av situationen. Enkelt uttryckt är jag olyckligt kär.

Nånstans vet jag ju att det ör otänkbart att leva utan kärlek/sex i en relation i längden. Min fru tycker dock att det spelar ingen roll för vi klickar så bra på andra sätt.

Anledningen till att jag fortsätter är att jag lurar mig själv att ?snart lossnar det?, ?snart kommer vi ha fantastiskt sex igen? fast jag innerst inne nog vet att det inte kommer hända.

Samtidigt, om jag visste att om 3 år kommer det lossna, då skulle jag utan tvekan vänta på henne för att ha resten av livet ihop, och om jag visste att det kommer inte att hända då skulle jag bryta upp, men som det är nu känns det som en stor risk att kasta bort fler år utan bra sex på något som är dött...

Sedan vet jag att du själv tappade attraktionen till dina barns far, du sade det någon gång, så du vet ju att det är inte alltid det vänder upp igen efter småbarnsåren, man ser varandra på ett nytt sätt då, och det innefattar inte alltid attraktion.

Ja, det är mycket möjligt att hon inte varit helt ärlig, av rädsla för att såra, av rädsla för konsekvenser för er relation, för era barn, men kanske inte så oärlig som du vill få det till heller. Det är ofta så att man bestämmer sig vad som är rätt och därför inte accepterar andra svar än de man väntar sig. Om. Du ska kunna möta henne måste du visa att du bekräftar hennes känslor. Det är A och O för lösning av problem. Innan man går vidare måste man bekräftat varandras känslor på ett mentalt plan. (Du behöver inte säga det som en terapeut) Det kan vara en oerhörd dörröppnare för fortsatt samtal. Då måste man dock släppa sina egna tankar, vad man själv tror, vad man själv ska säga nästa sekund, en liten stund, och lyssna på den andre och liksom acceptera hur hon(han) känner.

Jag tvivlar på att ni haft riktiga samtal med öppna frågor och där ni lyssnar, och nej, jag tror inte bara att det är din frus fel. Det är bådas, eller ingens, och jag tror att er realtionen skulle må bra av att hon inte fick bära all sexuell skuld hela tiden. Så länge du ser din kvinna och den kvinnliga sexualiteten som fiende kommer du inte kunna ta till dig något alls.

Du skriver att du hoppas att ni ska få fantastiskt sex "igen", men där tror jag du gör ett stort misstag. Ni har aldrig haft något fantastiskt sexliv. Aldrig någonsin, eftersom hon aldrig fått orgasm. Du tycker att HON inte är ärlig, men eftersom du stoppar huvudet i sanden och låtsats, i inlägg efter inlägg, att ni ska "hitta tillbaka", så är det inte riktigt sant för ni måste i så fall börja om helt från början och DET är svårt efter många år.

Ang min relation så saknades det kärlek från båda håll. Vi gjorde allt mindre tillsammans, pratade mindre hade mindre närhet mm. Däremot var småbarnsåren riktigt bra för oss. Det var bästa tiden. Vi slutade med annan närhet innan vi minskade att ha sex. Våra problem var helt annorlunda jämfört med era, för jag blev också avvisad av honom. Det var inte någon av oss som ville ha mer sex.

Jag tycker det är rätt uppenbart att ni ska skiljas. Dina ord om din fru vittnar inte så trovärdigt om kärlek även om du önskade att allt vore annorlunda. Du älskar en annan version av henne, men det är inte riktigt verklighetsförankrat.
Svar på tråden Sexuell attraktion i en längre relation?