• milda matilda

Mat som "lagar sig själv", tips tack!

Jag är en 2-barnsmamma som gärna äter god mat, men inte lagar den ;) Har svårt att hitta inspiration till matlagning och det blir ofta samma sak. Jag jobbar deltid och har därför tid till att laga mat, men inte riktigt ork och lust.

Jag älskar recept där man slänger ihop något i en form och sedan lagas det i ugnen medan man diskar, dukar och leker med barnen. Vad har ni för tips? Skicka gärna länkar på recept och helst vegetariskt, fisk eller kyckling.

Exempel på en rätt jag gillar är denna www.ica.se/recept/lasagne-med-halloumi-spenat-och-pumpakarnor-718382/

Tack <3

• Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!
  • Goldskin

Skaffa en lergryta, supergott , enkelt och sköter sig själv. Du kan tex lägga ner olika grönsaker med lite olja och kryddor och sedan kycklig delar ovan på,

Det är så enkelt och lött att variera. Du får dessutom en god skysås.

Idag ska jag använda min lergryta, rotfrukter i botten och en kryddig karré stek ovanpå det är så gott och enkelt.

• Anonym (Nonna)

Skippa ris..för mycket arsenik i det..

• Tow2Mater
    Anonym (Nonna) skrev 2018-11-25 14:19:48 följande:

Skippa ris..för mycket arsenik i det..

Bara det bruna. Det vita sköljer man innan.
  • Anonym (Nonna)
    Tow2Mater skrev 2018-11-25 14:42:47 följande:

Bara det bruna. Det vita sköljer man innan.

Hjälper nog inte mycket..om man vill vara på säkra sidan..senaste nytt säger att man som vuxen endast bör äta det högst ett par gånger i veckan..
  • Tow2Mater
    Anonym (Nonna) skrev 2018-11-25 15:18:26 följande:
    Hjälper nog inte mycket..om man vill vara på säkra sidan..senaste nytt säger att man som vuxen endast bör äta det högst ett par gånger i veckan..
    Vill inte gora detta till en risdiskussion, men vad är "senaste nytt"?

"Högst förväntad livslängd har Monaco, Macao, Japan och Singapore. I tre av fyra långlevarländer äter invånarna ris dagligen från barnsben."
    www.svd.se/risatare-lever-langre-och-har-mindre-cancer
  • FruTe
    klyban skrev 2018-11-25 13:20:41 följande:

Nej, jag äter varken benen elelr fettet, dock ger det köttbiten goda smak och saftigare.

Aniiee skrev 2018-11-25 13:55:33 följande:

Varför köpa skivad? Alternativen är inte skivad kotlett med ben eller utskuren kotlett packad med jästextrakt, socker och salt. Jag skulle ju köpa en bit kotlettrad..... med eller utan ben beroende på hur lat jag vore och hur mycket jag behövde benen.

Men som sagt, man gör som man tycker är bäst =)

Men jisses....JAG föredrar det som butikerna kallar fläskytterfilé, speciellt i den här rätten.
  • JGBM

Helstekt kyckling i ugn är ju en favorit. Billigt och lätt. På med grillkrydda och lägg rotsaker bredvid. In i ugnen och ös kykling och rotsaker ett par gånger. Klart!

Fläskpannkaka. Ha i tärnade äpplen i smeten också och lite grahamsgryn eller mannagryn så blir den mer matig.

Torsk med äggsås. Lite pyssligare men lätt. Koka potatis, ägg och torsk ( enligt resp koktid) Gör en bechamel med lite av vätskan från fisken och släng i tärnade äggen.

Gröt i olika former. Mannagryn, havregryn, grahamsgryn. Spetsa med färsk, torkad eller syltad frukt/bär och nötter, smaksätt med vanilj, kanel eller kardemumma.

tex

• klyban
    FruTe skrev 2018-11-27 19:04:07 följande:
    Men jisses....JAG föredrar det som butikerna kallar fläskytterfilé, speciellt i den här rätten.

Hade varit billigare och köpa kotlett med eller utan ben.
    Det finns inget speciellt i fläskytterfilé, det är bara helt vanlig fläskkotlett.(men utan det som gör biten extra god)

hur många meter var det?
  • Gryntroll
    klyban skrev 2018-11-28 06:26:54 följande:

Det finns inget speciellt i fläskytterfilé, det är bara helt vanlig fläskkotlett.(men utan det som gör biten extra god)

Fast ibland är det just det enkla man vill åt. Och då kanske det är den biten som butikerna kallar ytterfile som väljs. Inte pga pris eller önskan omdet extra i smak som ben och fettkappan ger.
  • klyban
    Gryntroll skrev 2018-11-28 11:46:57 följande:
    Fast ibland är det just det enkla man vill åt. Och då kanske det är den biten som butikerna kallar ytterfile som väljs. Inte pga pris eller önskan omdet extra i smak som ben och fettkappan ger.

Jo, det är väl lite som att köpa färdigknäcka ägg.

Har aldrig köpt biten, då jag finner den ointressant som så, och om jag vill ha den så är ju det galet enkelt och sköra till den själv.

hur många meter var det?
  • Emmakarls

Hej!
    Jag hittade massa goda och enkla recept hos www.josshalsa.se Glad
    Många av recepten är såna som sköter sig självt i ugnen osv Glad super för en mamma som inte har tid att stå i köket hela dan!

Hoppas du hittar något där du med! :)

• FruTe
    klyban skrev 2018-11-28 06:26:54 följande:

Gör du som du vill, så gör jag som jag vill. Så lägger vi ner den här onödiga diskussionen nu.
  • klyban
    FruTe skrev 2018-11-30 05:38:31 följande:
    Gör du som du vill, så gör jag som jag vill. Så lägger vi ner den här onödiga diskussionen nu.

Har aldrig pratat om övertyga dig om nått, utan för att vi ska förstå vad meningslös styckningsdetalj det faktiskt är.
    Lite som köpa ägg som någon annan knäckt åt en.

Sen finner jag inte en diskussion om hur man lurar konsumenten med en styckningsdetalj som man ändrade namn på och tog mer för som onödig.
    Då jag anser detta är att skinna oss, för ingenting.

hur många meter var det?
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2018-11-30 09:53:34 följande:

Har aldrig pratat om övertyga dig om nått, utan för att vi ska förstå vad meningslös styckningsdetalj det faktiskt är.
    Lite som köpa ägg som någon annan knäckt åt en.

Sen finner jag inte en diskussion om hur man lurar konsumenten med en styckningsdetalj som man ändrade namn på och tog mer för som onödig.
    Då jag anser detta är att skinna oss, för ingenting.

Finns en separat tråd om detta att diskutera i:

www.familjeliv.se/forum/thread/66936144-flaskytterfile-ar-flaskkottlett
  • Farsta2014
    Anonym (Nonna) skrev 2018-11-25 15:18:26 följande:

Enligt livsmedelsverket får man bort merparten av arseniken om man kokar ris som man kokar pasta, dvs i ett överflöd av vatten som man sedan häller bort. Vitt ris bättre än fullkorn. Man bör också variera märke/ursprung för att minska risken. Så jo, det spelar roll hur man tillagar riset.
  • klyban
    Farsta2014 skrev 2018-12-01 00:54:19 följande:
    Enligt livsmedelsverket får man bort merparten av arseniken om man kokar ris som man kokar pasta, dvs i ett överflöd av vatten som man sedan häller bort. Vitt ris bättre än fullkorn. Man bör också variera märke/ursprung för att minska risken. Så jo, det spelar roll hur man tillagar riset.
    Mycket ris blir faktiskt godare och koka i mycket vatten, då kvalitén på resultatet är bättre.
    hur många meter var det?
  • Farsta2014
    klyban skrev 2018-12-01 13:12:16 följande:

Mycket ris blir faktiskt godare och koka i mycket vatten, då kvalitén på resultatet är bättre.

Håller med, jag tycker också det blir godare så. Har alltid kokat ris så!
Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!