Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Mat som "lagar sig själv", tips tack!

Kung pao röstar jag på, en rätt med lite mer förberedelser.
    Men tillaga är en väldigt kort historia.

hur många meter var det?
  • klyban
    Aniiee skrev 2018-11-23 16:59:26 följande:
    Vill bara påpeka att "fläskytterfilén" ÄR kotletten.

Haha, det är nog de flesta som missat detta, och så mycket sämre den biten blir utan benen och fettet.

hur många meter var det?
  • klyban
    Aniiee skrev 2018-11-23 21:37:36 följande:
    Den brukar dessutom vara knökfull med lag, eller "mörning" som det heter så tjusigt. Nybergs har 12% vatten i sin, Nyhlén har 10 ca,  Scan har i alla fall vett nog att inte pumpa massa skit i sin finputsade, utskurna kotlettrad.

Och sen priset på detta, jag köper inte biten ens alls.

Och bästa kotletten är den med filén med, men det får man arbeta på att få tag på, det är en försvunnen styckning som är fin Tungan ute

hur många meter var det?
  • klyban
    FruTe skrev 2018-11-25 08:45:36 följande:
    Absolut, men jag föredrar ändå att göra den här rätten med tunna skivor av en hel ytterfilé än att köpa färdiguppskurna tjocka kotletter.

Smaken är som baken, jsg gillar inte kotletter med ben och fett.

Man kan ju göra som man vill helt enkelt så ska det nog gå bra!

Nej, jag äter varken benen elelr fettet, dock ger det köttbiten goda smak och saftigare.

hur många meter var det?
  • klyban
    FruTe skrev 2018-11-27 19:04:07 följande:
    Men jisses....JAG föredrar det som butikerna kallar fläskytterfilé, speciellt i den här rätten.

Hade varit billigare och köpa kotlett med eller utan ben.
    Det finns inget speciellt i fläskytterfilé, det är bara helt vanlig fläskkotlett.(men utan det som gör biten extra god)

hur många meter var det?
  • klyban
    Gryntroll skrev 2018-11-28 11:46:57 följande:
    Fast ibland är det just det enkla man vill åt. Och då kanske det är den biten som butikerna kallar ytterfile som väljs. Inte pga pris eller önskan omdet extra i smak som ben och fettkappan ger.

Jo, det är väl lite som att köpa färdigknäcka ägg.

Har aldrig köpt biten, då jag finner den ointressant som så, och om jag vill ha den så är ju det galet enkelt och sköra till den själv.

hur många meter var det?
  • klyban
    FruTe skrev 2018-11-30 05:38:31 följande:
    Gör du som du vill, så gör jag som jag vill. Så lägger vi ner den här onödiga diskussionen nu.

Har aldrig pratat om övertyga dig om nått, utan för att vi ska förstå vad meningslös styckningsdetalj det faktiskt är.
    Lite som köpa ägg som någon annan knäckt åt en.

Sen finner jag inte en diskussion om hur man lurar konsumenten med en styckningsdetalj som man ändrade namn på och tog mer för som onödig.
    Då jag anser detta är att skinna oss, för ingenting.

hur många meter var det?
  • klyban
    Farsta2014 skrev 2018-12-01 00:54:19 följande:
    Enligt livsmedelsverket får man bort merparten av arseniken om man kokar ris som man kokar pasta, dvs i ett överflöd av vatten som man sedan häller bort. Vitt ris bättre än fullkorn. Man bör också variera märke/ursprung för att minska risken. Så jo, det spelar roll hur man tillagar riset.
    Mycket ris blir faktiskt godare och koka i mycket vatten, då kvalitén på resultatet är bättre.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!