• milda matilda

Mat som "lagar sig själv", tips tack!

Jag är en 2-barnsmamma som gärna äter god mat, men inte lagar den ;) Har svårt att hitta inspiration till matlagning och det blir ofta samma sak. Jag jobbar deltid och har därför tid till att laga mat, men inte riktigt ork och lust.

Jag älskar recept där man slänger ihop något i en form och sedan lagas det i ugnen medan man diskar, dukar och leker med barnen. Vad har ni för tips? Skicka gärna länkar på recept och helst vegetariskt, fisk eller kyckling.

Exempel på en rätt jag gillar är denna www.ica.se/recept/lasagne-med-halloumi-spenat-och-pumpakarnor-718382/

Tack <3

• Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!
  • milda matilda

Glömde tillägga att vi har en nötallergiker i familjen..

• Anonym (Anonym)

Lax-bitar i ugn. Salt, peppar och smör på varje laxbit. Gör en kall sås med creme fraiche, dill, vitpeppar och majonnäs och ev. rödlök. 

servera med potatis, morötter och palsternacka i ugn. 

Enkelt då allt görs i ugn utom den kalla såsen. :) Men orkar man inte göra sås kan man kanske bara ta lite majonnäs till. 

• milda matilda
    Anonym (Anonym) skrev 2018-10-28 10:51:10 följande:

Lax-bitar i ugn. Salt, peppar och smör på varje laxbit. Gör en kall sås med creme fraiche, dill, vitpeppar och majonnäs och ev. rödlök. 

servera med potatis, morötter och palsternacka i ugn. 

Enkelt då allt görs i ugn utom den kalla såsen. :) Men orkar man inte göra sås kan man kanske bara ta lite majonnäs till. 

Tack! Tyvärr är det bara jag som gillar lax, men det kanske går bra med torsk också? Annars får de stå ut med lax ibland ;)
  • Anonym (Praktisk)

Köttbullar och potatisbullar I ungnen

Tomater I passande storlek.

Rullar nästan in I barnen också

• Anonym (Anonym)
    milda matilda skrev 2018-10-28 11:13:52 följande:
    Tack! Tyvärr är det bara jag som gillar lax, men det kanske går bra med torsk också? Annars får de stå ut med lax ibland ;)
    Ja det går bra med torsk också :) 
  • Anonym (A)

Kycklingdelar med vitlök, salt och peppar läggs i en form med halverad delikatesspotatis. Baka tills kycklingen är klar och potatisen är mjuk. Går bra att slänga i olika rotfrukter också.

• br4ve

Införskaffa dig en slökokare/crock?pot det är då verkligen bara slänga ner vänta och sedan klart.

• Gryntroll
    Anonym (A) skrev 2018-10-28 15:06:46 följande:

Kycklingdelar med vitlök, salt och peppar läggs i en form med halverad delikatesspotatis. Baka tills kycklingen är klar och potatisen är mjuk. Går bra att slänga i olika rotfrukter också.

Jag brukar göra ungefär dom ovan men lirar en baconskiva runt varje kycklingfilé och har ibland även andra rotfrukter i bitar. Sås brukar kunna bli färdig bbq-sås blandand med majonäs och/eller gräddfil.
Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!