• milda matilda

Mat som "lagar sig själv", tips tack!

Jag är en 2-barnsmamma som gärna äter god mat, men inte lagar den ;) Har svårt att hitta inspiration till matlagning och det blir ofta samma sak. Jag jobbar deltid och har därför tid till att laga mat, men inte riktigt ork och lust.

Jag älskar recept där man slänger ihop något i en form och sedan lagas det i ugnen medan man diskar, dukar och leker med barnen. Vad har ni för tips? Skicka gärna länkar på recept och helst vegetariskt, fisk eller kyckling.

Exempel på en rätt jag gillar är denna www.ica.se/recept/lasagne-med-halloumi-spenat-och-pumpakarnor-718382/

Tack <3

• Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!
  • br4ve

En maträtt mina barn gillar är strimlad kycklingfile stekt i tikka masala krydda (efter smak)och lite grädde/creme fraishe på som sås och ris till.

Det som tar tid är att skära salladen till... typ.

• Anonym (A)

En favorit hemma är stekt kycklingfilé med en sås på grädde, enbär, svart vinbärssaft och timjan.  Serveras t.ex. med ris, gärna kokad i riskokare om man äger en sådan.

https://www.arla.se/recept/viltkyckling-med-enbar/

Har man bråttom kan även denna göras med strimlad kyckling.

Torskfilé kan med fördel lagas i mikrovågsugn på någorlunda låg effekt. Jag äter den "lättkokt" med lite smält smör och kapris, dottern och maken vill ha den lite torrare, så då kör vi den lite längre i micron.

• milda matilda

Tack allihopa för många bra tips!!

• asdfgh

Favorit här är kyckling-i-ugn, släng bara in frysta kycklingbitar i ugnen i ca 1h och servera sen med ris.

Vi gillar även linser. Ner med 1-1,5dl okokta linser i en kastrull, tillsätt 1fp passerade tomater, salt peppar och vitlök. Koka under lock tills linserna är mjuka. Gröna linser tar ca 40 min, röda tar snarare 20 min.

• SupersurasunkSara

Fick detta recept av en kollega och även de två som föredrar att slippa fisk tycker om det. 

Fisk i ugn
    Torsk eller annan vit fisk läggs i en ugnsform. 
    Smula ner en fiskbuljongtärning i creme fraiche, smula så fint det går. 1 tärning per 2½ dl creme fraiche så man får själv välja hur mycket sås man vill ha. Det ska täcka fisken iaf. Ibland tar jag 3 dl kaffegrädde istället för 5 dl creme fraiche som är minimum för oss iaf. 
    In i ugnen på ca 200 grader i ca 20-30 min. 
    När det är klart klickar du på röd stenbitsrom. Jag brukar röra om så att det kommer överallt, men vill man hellre ha det snyggt gör man små fina klickar  

Servera med potatis. 

Chilikyckling i ugn

Kycklingfileer, så många som behövs.
    In i ugnen i en kvart eller så.. Längre om dom är frysta.

Blanda såsen på 5 dl grädde, chilisås, curry, pressad vitlök, salt och peppar.
    Mängd efter smak.

Ta ut kycklingen ur ugnen och häll på såsen..
    In ett tag till, mellan 15-30 min, återigen beroende på om dom är frysta eller inte.

Ta ut och häll över gräddblandningen.
    Sätt in i ugnen igen.. 15-30 minuter beroende på ugn. 

KLART. Servera med ris. (Eller pasta)

• BossHoss

Abbas färdiga såser till fisk är galet goda.
    Frysta fikfiler i en ugnsform, på med sås, klart på 20 min och riktigt gott.

• BossHoss

Abbas färdiga såser till fisk är galet goda.
    Frysta fiskfiler i en ugnsform, på med sås, klart på 20 min och riktigt gott.

• SupersurasunkSara
    Italiensk kycklingpasta

Kyckling i bitar

Strimlad röd paprika
    Gul lök, skivad
    Vitlök
    fryst bladspenat
    sambal olek
    salt och peppar
    italiensk salladskrydda
    ev kycklingfond
    Lite grädde och/eller creme fraiche, funkar med mjölk och lite redning också.

Stek kyckling, lök och paprika i en stekgryta eller wok. När de fått färg häller du i grädde/creme fraiche och kryddor samt spenat (jag brukar ta ca 6 'bollar'.) Pressa i en eller två vitlöksklyftor. :) Smaka av och låt puttra klart.

Finsk köttsoppa

Vet inte varför den heter så men iaf. 

Nötgrytbitar bryns runt om i en gryta med lite smör. Potatis och morötter skalas och skärs i ungefär lika stora bitar som köttet är, jag brukar göra morötterna något mindre. Brukar ta va 5 av varje. 

När köttet är brynt häller man på ca 1 liter vatten och kryddar med peppar och en eller två buljongtärningar beroende på vad man har. När det har kokat i ca 30 minuter häller man ner morötter och potatis och låter koka klart. 

Serveras med gott bröd. 

Soppa

Morötter, paprika, lök (och ev potatis) skärs i bitar. Skala det som behövs först Lägg i kastrull med vatten som täcker och en till två buljongtärningar av ngt slag. Jag brukar ta kött- eller grönsakasbuljong. Låt koka tills allt är mjukt. Mixa ihop och späd med mer vatten om det behövs. Detta använder jag som sås ibland då min ena dotter inte är så förtjust i konsistensen på tillagade grönsaker. Blir tjockt utan både redning och grädde. 

Servera med gott bröd. 
Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!