• milda matilda

Mat som "lagar sig själv", tips tack!

Jag är en 2-barnsmamma som gärna äter god mat, men inte lagar den ;) Har svårt att hitta inspiration till matlagning och det blir ofta samma sak. Jag jobbar deltid och har därför tid till att laga mat, men inte riktigt ork och lust.

Jag älskar recept där man slänger ihop något i en form och sedan lagas det i ugnen medan man diskar, dukar och leker med barnen. Vad har ni för tips? Skicka gärna länkar på recept och helst vegetariskt, fisk eller kyckling.

Exempel på en rätt jag gillar är denna www.ica.se/recept/lasagne-med-halloumi-spenat-och-pumpakarnor-718382/

Tack <3

• Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!
  • Fiakakan
    milda matilda skrev 2018-10-29 10:28:09 följande:

Perfekt, tack!

Jag brukar köpa grädde med skruvkork. Häller av lite grädde i grytan. Sen häller jag i soja och sambal i gräddförpackningen och skakar. Sparar in disk :)
  • Anonym (realist)

Skaffa en slow cocker..

Du slänger i princip bara i råvarorna på morgonen sätter på att du vill ha det klart till klockan xx och maten är klar.

• Fontana

Eller skaffa den tusenåriga varianten av slowcookern: lergryta/stekgryta!

Finns bland annat av fabrikat Schlemmertopf och Römertopf (googla).

Man kan tillaga fågel, fisk, kött och inte minst diverse vegetariska rätter. En liten kokbok brukar följa med grytan. Flera jular i rad gjorde jag en rotfrukts- och grönsaksgryta: potatis, morötter, rotselleri, squash och lite annat. På med salt och kryddor. Efter ungefär en timme tillsatte jag en burk tomatkross och lite mer kryddor och lät den stå en god stund till.

Grytan behöver lång tid i ugnen - oavsett vad man fyller den med - och till en början får man hålla lite koll på hur lång tid det är kvar.

Och nej, man måste fylla grytan för hand och sedan sätta in den i ugnen. Kan inte styras via mobilen!

• Anonym (kyckling)

Lägg några kycklingfileer i slökokarn och häll över god hemgjord salsa 3-4 timmar på hög värme och sedan är det klart.

variant av det;

använd bbq sås

äpple och curry

teriyaki och grönsaker

• klyban

Kung pao röstar jag på, en rätt med lite mer förberedelser.
    Men tillaga är en väldigt kort historia.

hur många meter var det?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (l) skrev 2018-10-29 17:09:58 följande:
    Hur länge brukar du låta laxen stå inne?
    Jag vet inte exakt tid... Men om den är helt tinad så kanske ca. 15- 20 min. om den är fryst så minst 30. Men jag kör alltid på känn och skär en liten bit för att se om laxen är färdig. :)  
  • Aniiee

Googla Sheet pan dinners!

I have a growing lack of disgust for you
  • Fiakakan

En annan rätt som jag tycker är både festlig och lättlagad är pulled pork med vänliga tacotillbehör. Jag köper fläskkarré i bit när det är extrapris och fryser in. Hacka en lök och lägg i en gryta tillsammans med köttet. Salta och peppra, och komplettera med kryddor ni gillar. Häll över ca 250 ml grillsås. 125 grader i ugnen i ca 6 timmar. Jag brukar göra inlagd rödlök som tillbehör. Går också superlätt www.ica.se/recept/inlagd-rodlok-716156/

En kalasmiddag som till stor del fixar sig själv.

• ESofia

Ett tips. Helstek en kyckling i ugnen långsamt så den blir riktigt mör och fin. Dela ned den och lägg i kylskåp. Spara allt spa som bildas. Gott att göra sås på eller använda i kycklinggryta. Av den kan du någon dag göra sallad, en annan dag äta tillsammans med pasta och grönsaker, en annan dag göra en gryta... Det sparar mycket tid för mig när jag snabbs ska få färdigt något.

Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!