• milda matilda

Mat som "lagar sig själv", tips tack!

Jag är en 2-barnsmamma som gärna äter god mat, men inte lagar den ;) Har svårt att hitta inspiration till matlagning och det blir ofta samma sak. Jag jobbar deltid och har därför tid till att laga mat, men inte riktigt ork och lust.

Jag älskar recept där man slänger ihop något i en form och sedan lagas det i ugnen medan man diskar, dukar och leker med barnen. Vad har ni för tips? Skicka gärna länkar på recept och helst vegetariskt, fisk eller kyckling.

Exempel på en rätt jag gillar är denna www.ica.se/recept/lasagne-med-halloumi-spenat-och-pumpakarnor-718382/

Tack <3

• Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!
  • SupersurasunkSara

Gott tillbehör till kött, man kan utesluta pommes/potatis eller vad man annars brukar äta till om man vill. 

Dela ett kålhuvud i delar, det går bra med vitkål, sommarkål etc. 
    Inte för små delar, men ju större desto längre tid i ugnen. 

Lägg delarna i varsin bit aluminiumfolie, häll på lite rapsolja, salt och peppar och vik ihop till ett paket. Lägg i ugnen i 200 grader tills det är mjukt, känn efter med en sticka. 

Ugnssteker man kött av ngt slag till behöver man inte göra nåt mer alls  

• BossHoss

Kassler låda med ris

kokt ris, skivad kassler + sås (påssås (tex cafe de paris)eller annat) och valfria tillbehör, lite ost på toppen och in i ugnen: 15-20 min KLART

Korvstroganoff är väl ganska lättlagat med, bara i en gryta och vänta

Rotfruktssoppa med tex korv i. Skiva in i grytan koka. KLART (vår tvåårings favo).

Mrs Chang: kokkas mjölk och curry på burk är väldigt goda, tillsätt kyckling och wok grönsaker koka upp samtidigt som du kokar ris. KLART

----
    lite mer än bara

Fyllda champinjoner med rödbetor.

Fyll champinjonerna med filadelphiaost, blandat med lite ädelost, riven ost längst upp. Skiva rödbettorna i tunna skivar, skär upp lite fetaost i tärningar, krydda och olja dem i en skål allt in i ugnen klart på 20 min och gaaalet gott

• SupersurasunkSara
    Kassler och tomat i ugn

Skiva kasslern i bitar och skiva en burk (eller mer, jag gillar tomaterna bäst ) cocktailtomater. 
    Lägg tomaterna i en ugnsfast form, lägg kasslern ovanpå. Peppra lite om du vill. Häll på grädde så det täcker. Ost ovanpå. In i ugnen i ca 200 grader tills osten smält och fått färg. 

Servera med ris. 

Kassler är lätt att variera. Man kan göra en sås på creme fraiche, basilika och tomatpure och hälla på. Man kan slänga ner röd- eller gul lök i bitar och ha på grädde eller creme fraiche. Samma med kyckling. Champinjoner på burk kan man också ha i det mesta. 

Jag har också svårt med inspirationen, men en matlista som är på minst en v iaf brukar underlätta Helst vill jag ha en för hela månaden haha. Men då brukar det bli lite ändringar iaf så. 
  • milda matilda
    BossHoss skrev 2018-10-29 09:58:22 följande:

Abbas färdiga såser till fisk är galet goda.

Frysta fikfiler i en ugnsform, på med sås, klart på 20 min och riktigt gott.

Toppen, tack för inspiration!
  • milda matilda
    SupersurasunkSara skrev 2018-10-29 10:19:20 följande:

Kassler och tomat i ugn

Skiva kasslern i bitar och skiva en burk (eller mer, jag gillar tomaterna bäst ) cocktailtomater. 

Lägg tomaterna i en ugnsfast form, lägg kasslern ovanpå. Peppra lite om du vill. Häll på grädde så det täcker. Ost ovanpå. In i ugnen i ca 200 grader tills osten smält och fått färg. 

Servera med ris. 

Kassler är lätt att variera. Man kan göra en sås på creme fraiche, basilika och tomatpure och hälla på. Man kan slänga ner röd- eller gul lök i bitar och ha på grädde eller creme fraiche. Samma med kyckling. Champinjoner på burk kan man också ha i det mesta. 

Jag har också svårt med inspirationen, men en matlista som är på minst en v iaf brukar underlätta Helst vill jag ha en för hela månaden haha. Men då brukar det bli lite ändringar iaf så. 

Vad många bra tips, tack så hemskt mycket!
  • Anonym (Matlover)
    Fiakakan skrev 2018-10-28 22:30:53 följande:

www.recepten.se/recept/kyckling_ugn_sambal_oelek.html

Superlätt och sköter sig själv i ugnen. Ibland byter jag ut sambal mot mango chutney.

Men hur gott lät inte det där?
    Det måste testas kanske redan till helgen, 
    Tack för receptet. 
  • Anonym (l)
    SupersurasunkSara skrev 2018-10-29 10:02:55 följande:

Gott tillbehör till kött, man kan utesluta pommes/potatis eller vad man annars brukar äta till om man vill. 

Lägg delarna i varsin bit aluminiumfolie, häll på lite rapsolja, salt och peppar och vik ihop till ett paket. Lägg i ugnen i 200 grader tills det är mjukt, känn efter med en sticka. 

Hur lång tid tar kålen ungefär?
  • Anonym (l)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-10-28 10:51:10 följande:

Lax-bitar i ugn. Salt, peppar och smör på varje laxbit. Gör en kall sås med creme fraiche, dill, vitpeppar och majonnäs och ev. rödlök. 

servera med potatis, morötter och palsternacka i ugn. 

Enkelt då allt görs i ugn utom den kalla såsen. :) Men orkar man inte göra sås kan man kanske bara ta lite majonnäs till. 

Hur länge brukar du låta laxen stå inne?
  • Tow2Mater
    SupersurasunkSara skrev 2018-10-29 10:02:55 följande:

Men lite strimlad lök, vitlökspulver och smörklickar, och bitar av en kryddstark korv i,  blir kålen en god ensamrätt. Om barna nu gillar kål vill säga... min unge gör det inte... :)
Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!