Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Mat som "lagar sig själv", tips tack!

SupersurasunkSara skrev 2018-10-29 10:02:55 följande:

Dela ett kålhuvud i delar, det går bra med vitkål, sommarkål etc. 
    Inte för små delar, men ju större desto längre tid i ugnen. 

Lägg delarna i varsin bit aluminiumfolie, häll på lite rapsolja, salt och peppar och vik ihop till ett paket. Lägg i ugnen i 200 grader tills det är mjukt, känn efter med en sticka. 

Ugnssteker man kött av ngt slag till behöver man inte göra nåt mer alls  

Men lite strimlad lök, vitlökspulver och smörklickar, och bitar av en kryddstark korv i,  blir kålen en god ensamrätt. Om barna nu gillar kål vill säga... min unge gör det inte... :)
  • Tow2Mater
    ESofia skrev 2018-11-22 18:40:45 följande:

Ett tips. Helstek en kyckling i ugnen långsamt så den blir riktigt mör och fin. Dela ned den och lägg i kylskåp. Spara allt spa som bildas. Gott att göra sås på eller använda i kycklinggryta. Av den kan du någon dag göra sallad, en annan dag äta tillsammans med pasta och grönsaker, en annan dag göra en gryta... Det sparar mycket tid för mig när jag snabbs ska få färdigt något.

Iden är ju bra, men menar du att du får till 9 portioner av en liten kyckling...
  • Tow2Mater
    Anonym (Nonna) skrev 2018-11-25 14:19:48 följande:

Skippa ris..för mycket arsenik i det..

Bara det bruna. Det vita sköljer man innan.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nonna) skrev 2018-11-25 15:18:26 följande:
    Hjälper nog inte mycket..om man vill vara på säkra sidan..senaste nytt säger att man som vuxen endast bör äta det högst ett par gånger i veckan..
    Vill inte gora detta till en risdiskussion, men vad är "senaste nytt"?

"Högst förväntad livslängd har Monaco, Macao, Japan och Singapore. I tre av fyra långlevarländer äter invånarna ris dagligen från barnsben."
    www.svd.se/risatare-lever-langre-och-har-mindre-cancer
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2018-11-30 09:53:34 följande:

Har aldrig pratat om övertyga dig om nått, utan för att vi ska förstå vad meningslös styckningsdetalj det faktiskt är.
    Lite som köpa ägg som någon annan knäckt åt en.

Sen finner jag inte en diskussion om hur man lurar konsumenten med en styckningsdetalj som man ändrade namn på och tog mer för som onödig.
    Då jag anser detta är att skinna oss, för ingenting.

Finns en separat tråd om detta att diskutera i:

www.familjeliv.se/forum/thread/66936144-flaskytterfile-ar-flaskkottlett
Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!