• FruTe

Mat som "lagar sig själv", tips tack!

Fläskkotletter i sås i ugnen. Supergott och enkelt!

Lägg fläskkotletter i en form. (Jag brukar dock använda fläskytterfilé som jag skär i ganska tunna skivor, tycker det blir godare)

Rör ihop en sås på 5 dl grädde, 5 dl creme fraiche, 1 dl soja och en matsked sambal oelek. Häll såsen över köttet i formen, in i ugnen på typ 170 grader i ca 2-2 1/2 timme.

Lägg över lite folie efter en stund så att det inte blir bränt.

Klart! Vi brukar ha ris till.

• FruTe
    Aniiee skrev 2018-11-23 16:59:26 följande:

Vill bara påpeka att "fläskytterfilén" ÄR kotletten.

Absolut, men jag föredrar ändå att göra den här rätten med tunna skivor av en hel ytterfilé än att köpa färdiguppskurna tjocka kotletter.
    klyban skrev 2018-11-23 21:12:53 följande:

Haha, det är nog de flesta som missat detta, och så mycket sämre den biten blir utan benen och fettet.

Smaken är som baken, jsg gillar inte kotletter med ben och fett.

Man kan ju göra som man vill helt enkelt så ska det nog gå bra!
  • FruTe
    klyban skrev 2018-11-25 13:20:41 följande:

Nej, jag äter varken benen elelr fettet, dock ger det köttbiten goda smak och saftigare.

Aniiee skrev 2018-11-25 13:55:33 följande:

Varför köpa skivad? Alternativen är inte skivad kotlett med ben eller utskuren kotlett packad med jästextrakt, socker och salt. Jag skulle ju köpa en bit kotlettrad..... med eller utan ben beroende på hur lat jag vore och hur mycket jag behövde benen.

Men som sagt, man gör som man tycker är bäst =)

Men jisses....JAG föredrar det som butikerna kallar fläskytterfilé, speciellt i den här rätten.
  • FruTe
    klyban skrev 2018-11-28 06:26:54 följande:

Hade varit billigare och köpa kotlett med eller utan ben.

Det finns inget speciellt i fläskytterfilé, det är bara helt vanlig fläskkotlett.(men utan det som gör biten extra god)

Gör du som du vill, så gör jag som jag vill. Så lägger vi ner den här onödiga diskussionen nu.
Svar på tråden Mat som "lagar sig själv", tips tack!