Anonym (eget val) skrev 2018-10-18 15:32:12 följande:
Partnern verkar ha betett sig illa, men självmordet är den bedragnas eget val. Dessutom ett val som tyder på en psykiskt dåligt fungerande person vare sig självmordet begicks för att hon inte orkade ta krisen över svek och separation eller för att hon önskade "hämnas". Massor av personer blir svikna och dåligt behandlade, bara ett fåtal begår självmord. Och många av dem som begår självmord har utifrån sett levt ett gott liv utan större kriser eller påfrestningar.
Om hon verkligen mådde helt bra innan som du hävdar skulle jag nog ha blivit förbannad på henne om hon var min anhöriga, hur hon kunde vara så självisk att hon gick och tog livet av sig "bara" för att hon blev förtvivlad för att hon blivit sviken och illa behandlad.
Om det däremot handlat om en långvarig psykiatrisk problematik eller där partnern under åratal brutit ner personen hade självmordet, liksom att leva kvar i en destruktiv relation, fortfarande varit personens eget val men jag hade säkert för egen del skuldbelagt partnern i högre grad.
Tjejen blir utsatt för psykisk misshandel och sedan fysisk misshandel på det men det är hon som är självisk??
Någonstans måste man sluta dalta dessa män (som inte representerar huvuddelen av män så klart) för det är inte riktigt friskt att skuldbelägga offren
Tyvärr är det alltför vanligt att när män är förövare och offren kvinnor att vissa individer skuldbelägger offren
Det spelar ingen roll om det är våldtäkter, misshandel, mord osv, det finns alltid ett fåtal som ska ursäkta dessa män, och många gånger är det just kvinnor som ursäkter dom, ochibland till och med vill ha förhållanden med dessa män, det är i min mening inte friskt beteende