• Anonym (,763)

Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?

Genom att vara ett svin, såsom vara otrogen eller misshandla den som älskade ert barn nästan mer än föräldrarna gör. Och dessutom ha sagt 'men hoppa framför ett tåg då' när den den sårat sagt hur förstörd och ledsen denne var.....

Hade ni skämts införs barnets partners familj och släkt på begravningen?

• Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?
  • Anonym (J)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-18 16:13:42 följande:
    En frisk person klarar av motgångar utan att ta livet av sig. Nästan alla råkar nån gång ut för våld, dåliga relationer eller kriser men mycket få tar livet av sig. De flesta reser sig, borstar av sig och går vidare i livet. Att ta det extrema steget kräver en psykisk sjukdom.
    En psykisk sjukdom, så som svår traumatisering. Komplex posstraumatisk stress är ett sådant tillstånd som uppstår efter långvarig, upprepad traumatisering. Det händer att folk i detta tillstånd tar livet av sig. En konsekvens av att bli illa behandlad är sjukdom. Sjukdom kan leda till självmord. Jag förstår ärligt talat inte poängen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (J) skrev 2018-10-18 15:53:29 följande:
    Håller med, så mycket.

Mycket verkar handla om ett fenomen som kallas Just World Fallacy. Ett antagande om att det finns någon typ av rättvisa i världen. Det är på sätt och vis ett psykologiskt skydd som får oss att blunda för möjligheten att vi själva kan råka illa ut i livet, genom att förklara människors olycka med att de säkert gjort något fel som hamnat i denna situation. Så länge man är god och agerar korrekt så är man skyddad från de hemska saker vem som helst kan råka ut för.

Man har sett att den här kognitionen ofta finns med när man skuldbelägger offer för t. ex. misshandel, våldtäkt etc. Benägenheten gör oss till rätt ondskefulla människor som trampar på dem som redan ligger ner för att skydda våra egna psyken mot verkligheten.
    Vilka är "man" som har sett det här, i det sammanhanget? Jag tänker tvärtom, att det har blivit konstigt nu att man inte får säga att kvinnor i vissa fall (Obs vissa!) burit sig oförsiktigt åt, t.ex. genom att följa med främmande män till en plats där ingen kan höra henne skrika, eller genom att negligera varningssignaler och varningar från andra, när de träffat en ny man som uppenbarligen är aggressiv och farlig. Skräckexempelet på det första var Kim Wall och på det andra Lotta Rudholm.

Alltså inget mystiskt, utan bara att man tycker att även kvinnor måste ha lite sunt bondförnuft. Eller I SYNNERHET kvinnor skulle jag vilja säga, eftersom vi är fysiskt svagare än män.
  • Anonym (,763)
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-18 16:09:22 följande:

Man är psykiskt sjuk om man har en psykisk störning.Ditt ex tog inte livet av sej men någon som är i den situationen du var i skulle kunna göra det, är den personen psykiskt sjuk?

Bra, skrivet
  • Anonym (,763)
    Anonym (XXX) skrev 2018-10-18 16:36:54 följande:

Vilka är "man" som har sett det här, i det sammanhanget? Jag tänker tvärtom, att det har blivit konstigt nu att man inte får säga att kvinnor i vissa fall (Obs vissa!) burit sig oförsiktigt åt, t.ex. genom att följa med främmande män till en plats där ingen kan höra henne skrika, eller genom att negligera varningssignaler och varningar från andra, när de träffat en ny man som uppenbarligen är aggressiv och farlig. Skräckexempelet på det första var Kim Wall och på det andra Lotta Rudholm.

Alltså inget mystiskt, utan bara att man tycker att även kvinnor måste ha lite sunt bondförnuft. Eller I SYNNERHET kvinnor skulle jag vilja säga, eftersom vi är fysiskt svagare än män.

Hur skulle Kim kunnat veta innan?! Då borde man ju inte kunna intervjua nån privat på ett kontor ens
  • Anonym (,763)
    Anonym (J) skrev 2018-10-18 16:20:31 följande:

En psykisk sjukdom, så som svår traumatisering. Komplex posstraumatisk stress är ett sådant tillstånd som uppstår efter långvarig, upprepad traumatisering. Det händer att folk i detta tillstånd tar livet av sig. En konsekvens av att bli illa behandlad är sjukdom. Sjukdom kan leda till självmord. Jag förstår ärligt talat inte poängen. 

Bra skrivet
  • KlunsSmurfen
    Anonym (J) skrev 2018-10-18 16:20:31 följande:
    Poängen verkar vara:
    ja, jag kanske la lite krokben så h*n råkade trilla omkull i en trapp men om h*n inte hade haft 6 diskbråck hade det bara blivit ett litet blåmärke och h*n borstat av sig det och går vidare i livet som inget hade hänt.
  • Anonym (,763)
    Anonym (eget val) skrev 2018-10-18 15:32:12 följande:

Partnern verkar ha betett sig illa, men självmordet är den bedragnas eget val. Dessutom ett val som tyder på en psykiskt dåligt fungerande person vare sig självmordet begicks för att hon inte orkade ta krisen över svek och separation eller för att hon önskade "hämnas". Massor av personer blir svikna och dåligt behandlade, bara ett fåtal begår självmord. Och många av dem som begår självmord har utifrån sett levt ett gott liv utan större kriser eller påfrestningar.

Om hon verkligen mådde helt bra innan som du hävdar skulle jag nog ha blivit förbannad på henne om hon var min anhöriga, hur hon kunde vara så självisk att hon gick och tog livet av sig "bara" för att hon blev förtvivlad för att hon blivit sviken och illa behandlad.

Om det däremot handlat om en långvarig psykiatrisk problematik eller där partnern under åratal brutit ner personen hade självmordet, liksom att leva kvar i en destruktiv relation, fortfarande varit personens eget val men jag hade säkert för egen del skuldbelagt partnern i högre grad.

Val? Hon älskad honom. Och anhöriga och ville leva

Det var inget val

Men hon klarade inte av smärtan
  • Anonym (,763)

Partnern verkar ha betett sig illa, men självmordet är den bedragnas eget val. Dessutom ett val som tyder på en psykiskt dåligt fungerande person vare sig självmordet begicks för att hon inte orkade ta krisen över svek och separation eller för att hon önskade "hämnas". Massor av personer blir svikna och dåligt behandlade, bara ett fåtal begår självmord. Och många av dem som begår självmord har utifrån sett levt ett gott liv utan större kriser eller påfrestningar.

Om hon verkligen mådde helt bra innan som du hävdar skulle jag nog ha blivit förbannad på henne om hon var min anhöriga, hur hon kunde vara så självisk att hon gick och tog livet av sig "bara" för att hon blev förtvivlad för att hon blivit sviken och illa behandlad.

Om det däremot handlat om en långvarig psykiatrisk problematik eller där partnern under åratal brutit ner personen hade självmordet, liksom att leva kvar i en destruktiv relation, fortfarande varit personens eget val men jag hade säkert för egen del skuldbelagt partnern i högre grad.

Det var inget val

• Anonym (,763)

Det var inget val

• Anonym (,763)
    Anonym (J) skrev 2018-10-18 16:17:07 följande:

Det spelar ingen roll vilka alternativen var för dig, för har du inte varit i en plats där intensiteten av smärtan är störra än din förmåga att härbärgera smärta så kan du inte uttala dig om huruvida självmord är ett val i egentlig mening. Men jag förstår att det känns betryggande att tänka så, att man alltid har ett val, för då har man ju också alltid makt över sitt liv.

Word
Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?