• Anonym (,763)

Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?

Genom att vara ett svin, såsom vara otrogen eller misshandla den som älskade ert barn nästan mer än föräldrarna gör. Och dessutom ha sagt 'men hoppa framför ett tåg då' när den den sårat sagt hur förstörd och ledsen denne var.....

Hade ni skämts införs barnets partners familj och släkt på begravningen?

• Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?
  • Aiyana
    Anonym (,763) skrev 2018-10-17 23:11:54 följande:

Men jo hon blev verkligen sårad av honom till döds

Inte nog med att han var otrogen

Han slog henne och sa ta ditt liv då o stack

Man kan inte tvinga någon att ta självmord. Det är ett val man fattar helt själv. Hade någon sagt så till mig så hade jag sett det som ett bevis för att den andre inte är riktigt som den ska. 
  • Spagettimonstret
    Anonym (nja) skrev 2018-10-18 13:36:03 följande:
    Snarare sorgligt, vi vet intet orsaken till brevet, det kan vara hämnd ja men också förtvivlan, förklaring till föräldrar osv

Vidrigt däremot är att vara otrogen men steget värre att misshandla sin partner när man blir påkommen för att sen också säga åt denna att gå och dö.
    I vissa länder har folk blivit åtalade för andras självmord, hurvuda ts son hade blivit det är en sak men hans beteende är utomordentligt vidrigt och vare sig hans tjej hade tagit livet av sig eller inte hade jag tagit avstånd från min son.
    Otrohet är alltså en sak och inget jag är ok med men att misshandla någon ovanpå det och sen uttrycka sig så.. nej det är inte normalt någonstans , sonen behöver ju psykhjälp, synd bara att tjejen inte fick det och hade insett att den här killen inte var värd att dö för.
    Jag tycker att var och en är ansvarig för sina egna handlingar när det gäller vuxna människor. Jag säger inte emot att otrohet och misshandel är vidrigt, jag tycker bara inte att personen i fråga ska lastas för sin partners självmord.
  • Anonym (X)

Vilka känslor som skulle dyka upp i det case TS målar upp är omöjligt att sätta sig in i. Men det skulle nog vara väldigt starka och motstridiga. Kanske skam.

Jag har som grundinställning att självmord är något man ansvarar för själv. Om man i ett bråk slänger ur sig en dum kommentar om självmord är det väldigt sällan meningen var att kommentaren skulle tas bokstavligt. Jag har också svårt att tänka mig att den ohälsa som drev kvinnan ifråga till självmordet kom som en blixt från klar himmer. Sannolikt måste hon ha mått dåligt under en tid, även om hon kanske inte kommunicerat det rakt ut.

Oavsett vilket är det en tragedi för alla inblandade och ni behöver stöd i att bearbeta. Föräldrarna behöver stöd i att stötta sin son, som sannolikt är chockad och mår dåligt av det som hänt. Ni behöver stöd i att prata med  flickans föräldrar som förmodligen är helt förkrossade. Tänker att det vore bra att prata med dem innan begravningen, som är en så laddat tillfälle, om hur de känner inför er medverkan i begravningen 

• Anonym (nja)
    Spagettimonstret skrev 2018-10-18 13:59:56 följande:
    Jag tycker att var och en är ansvarig för sina egna handlingar när det gäller vuxna människor. Jag säger inte emot att otrohet och misshandel är vidrigt, jag tycker bara inte att personen i fråga ska lastas för sin partners självmord.
    En person som blivit utsatt för svek, känslomässigt så är det för vissa något så otroligt hemskt när dom blivit bedragna, hela deras värld går under och på det sen misshandla denna person fysiskt när dom redan är nere för räkning och som avslutning sedan säga åt dom att ta livet av sig.. i mina ögon så är man anledningen till dödsfallet även om man inte höll i kniven själv så att säga

Hur tänker du angående de kvinnor som blivit misshandlade i flera år och till slut inte längre orkar och tar livet av sig, är det deras ansvar också enligt dig?
    Eller dom vuxna som mobbats på arbetsplatsen och sen inte orkar med och tar livet av sig

Hur länge ska man ursäkta dessa personer som driver en människa till självmord?
    Självklart ska man inte tvingas att stanna hos någon som hotar med självmord och som sen gör det men i det här fallet när det också innefattar fysisk misshandel och uppmaningar till en slagen(både psykisk och fysiskt) människa att ta livet av sig där borde det leda till fängelsestraff. Samma gäller arbetsgivare som inte tar tag i mobbning som är så pass illa att arbetstagaren tar livet av sig, och de som då mobbat, även i de fall när kvinnan efter år av misshandel till slut inte orkar med så borde förövaren stå till svars, både för misshandeln men även att det till slut drev en människa så långt att dom inte orkade mer.

Vi borde ha förståelse för en människa som mår så dåligt att hon tar livet av sig, och finns det sen pådrivande människor som är orsak till det så borde vi känna avsky för dom istället för att dalta. Ibland dömmer folk hårdare när det är kvinnor som är orsaken för att sen dalta så fort det är män inblanbdade, i mina ögon ska könet inte spela någon roll, vare sig det är man eller kvinna, ålder, ens handlingar måste få konsekvenser, att göra slut är inte en andlening till rättsliga konsekvenser men att misshandla någon fysiskt och psykiskt och även uppmana någon till att ta livet av sig borde vara det.
  • Anonym (,763)

Hade ni stöttat mannens sorg om ni istället för att vara hans föräldrar. Var tjejens föräldrar?!

• Anonym (,763)

Ps hon hade känt på sig flera veckor innan att något var fel och fick dagen innan reda på otroheten.

Så mått dåligt några veckor innan utan att veta varför..

• Anonym (,763)
    Anonym (nja) skrev 2018-10-18 14:17:50 följande:

En person som blivit utsatt för svek, känslomässigt så är det för vissa något så otroligt hemskt när dom blivit bedragna, hela deras värld går under och på det sen misshandla denna person fysiskt när dom redan är nere för räkning och som avslutning sedan säga åt dom att ta livet av sig.. i mina ögon så är man anledningen till dödsfallet även om man inte höll i kniven själv så att säga

Hur tänker du angående de kvinnor som blivit misshandlade i flera år och till slut inte längre orkar och tar livet av sig, är det deras ansvar också enligt dig?

Eller dom vuxna som mobbats på arbetsplatsen och sen inte orkar med och tar livet av sig

Självklart ska man inte tvingas att stanna hos någon som hotar med självmord och som sen gör det men i det här fallet när det också innefattar fysisk misshandel och uppmaningar till en slagen(både psykisk och fysiskt) människa att ta livet av sig där borde det leda till fängelsestraff. Samma gäller arbetsgivare som inte tar tag i mobbning som är så pass illa att arbetstagaren tar livet av sig, och de som då mobbat, även i de fall när kvinnan efter år av misshandel till slut inte orkar med så borde förövaren stå till svars, både för misshandeln men även att det till slut drev en människa så långt att dom inte orkade mer.

Vi borde ha förståelse för en människa som mår så dåligt att hon tar livet av sig, och finns det sen pådrivande människor som är orsak till det så borde vi känna avsky för dom istället för att dalta. Ibland dömmer folk hårdare när det är kvinnor som är orsaken för att sen dalta så fort det är män inblanbdade, i mina ögon ska könet inte spela någon roll, vare sig det är man eller kvinna, ålder, ens handlingar måste få konsekvenser, att göra slut är inte en andlening till rättsliga konsekvenser men att misshandla någon fysiskt och psykiskt och även uppmana någon till att ta livet av sig borde vara det.

Bra skrivet!!
  • Spagettimonstret
    Anonym (nja) skrev 2018-10-18 14:17:50 följande:

Det tänkte jag faktiskt på och kom fram till att det (enligt mig då) är skillnad på om man misshandlat och brutit ned någon i flera års tid eller om det händer en gång i samband med bråk. Rimligen borde man vara bättre rustad att komma på fötter i det senare fallet (och förhoppningsvis lämna och göra en polisanmälan).
    Jag står fast vid det jag skrev.
  • Spagettimonstret
    Anonym (,763) skrev 2018-10-18 14:21:14 följande:

Hade ni stöttat mannens sorg om ni istället för att vara hans föräldrar. Var tjejens föräldrar?!

Gud nej. Nån måtta på generositet får det vara.
  • Anonym (X)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-18 14:21:14 följande:

Väldigt svårt att veta. Förmodligen har man så otroligt starka känslor för det som hänt, så man kanske inte är rätt person att stötta.  Man behöver nog ta hand om sig själv. Det är inte säkert att man ens klarar av att möta den andra familjen i det skedet. 
Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?