Spagettimonstret skrev 2018-10-18 13:59:56 följande:
Jag tycker att var och en är ansvarig för sina egna handlingar när det gäller vuxna människor. Jag säger inte emot att otrohet och misshandel är vidrigt, jag tycker bara inte att personen i fråga ska lastas för sin partners självmord.
En person som blivit utsatt för svek, känslomässigt så är det för vissa något så otroligt hemskt när dom blivit bedragna, hela deras värld går under och på det sen misshandla denna person fysiskt när dom redan är nere för räkning och som avslutning sedan säga åt dom att ta livet av sig.. i mina ögon så är man anledningen till dödsfallet även om man inte höll i kniven själv så att säga
Hur tänker du angående de kvinnor som blivit misshandlade i flera år och till slut inte längre orkar och tar livet av sig, är det deras ansvar också enligt dig?
Eller dom vuxna som mobbats på arbetsplatsen och sen inte orkar med och tar livet av sig
Hur länge ska man ursäkta dessa personer som driver en människa till självmord?
Självklart ska man inte tvingas att stanna hos någon som hotar med självmord och som sen gör det men i det här fallet när det också innefattar fysisk misshandel och uppmaningar till en slagen(både psykisk och fysiskt) människa att ta livet av sig där borde det leda till fängelsestraff. Samma gäller arbetsgivare som inte tar tag i mobbning som är så pass illa att arbetstagaren tar livet av sig, och de som då mobbat, även i de fall när kvinnan efter år av misshandel till slut inte orkar med så borde förövaren stå till svars, både för misshandeln men även att det till slut drev en människa så långt att dom inte orkade mer.
Vi borde ha förståelse för en människa som mår så dåligt att hon tar livet av sig, och finns det sen pådrivande människor som är orsak till det så borde vi känna avsky för dom istället för att dalta. Ibland dömmer folk hårdare när det är kvinnor som är orsaken för att sen dalta så fort det är män inblanbdade, i mina ögon ska könet inte spela någon roll, vare sig det är man eller kvinna, ålder, ens handlingar måste få konsekvenser, att göra slut är inte en andlening till rättsliga konsekvenser men att misshandla någon fysiskt och psykiskt och även uppmana någon till att ta livet av sig borde vara det.