• Anonym (,763)

Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?

Genom att vara ett svin, såsom vara otrogen eller misshandla den som älskade ert barn nästan mer än föräldrarna gör. Och dessutom ha sagt 'men hoppa framför ett tåg då' när den den sårat sagt hur förstörd och ledsen denne var.....

Hade ni skämts införs barnets partners familj och släkt på begravningen?

• Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?
  • Anonym (,763)
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-18 16:41:29 följande:

Poängen verkar vara:

ja, jag kanske la lite krokben så h*n råkade trilla omkull i en trapp men om h*n inte hade haft 6 diskbråck hade det bara blivit ett litet blåmärke och h*n borstat av sig det och går vidare i livet som inget hade hänt.

Exakt

Är det verkligen ok att behandla folk hur som helst men ändå vara utan skuld
  • Anonym (J)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-18 16:44:40 följande:
    Exakt

Människor med psykopatiska drag brukar resonera så.
  • Anonym (eget val)
    Anonym (J) skrev 2018-10-18 16:17:07 följande:
    Det spelar ingen roll vilka alternativen var för dig, för har du inte varit i en plats där intensiteten av smärtan är störra än din förmåga att härbärgera smärta så kan du inte uttala dig om huruvida självmord är ett val i egentlig mening.
    Det stämmer. Jag har - hittills - varit förskonad från psykiatrisk sjuklighet och därtill haft ett normalt skyddsnät.
    Således uthärdade jag sveket från partner utan att ta livet av mig, oavsett sömnlösa nätter och långa perioders ältande, och senare - den mycket värre upplevelsen -  att inom loppet av några timmar förlora min mamma, sitta vid hennes dödsbädd och att gå som avskärmad många månader efter detta. Och nej,  jag kan utan egna erfarenheter av allvarlig psykiatrisk problematik absolut inte sätta mig in i ett internt tvång att ta livet av mig för att slippa smärtan, och beröva mina närstående mig också.
    Anonym (J) skrev 2018-10-18 16:17:07 följande:
    Men jag förstår att det känns betryggande att tänka så, att man alltid har ett val, för då har man ju också alltid makt över sitt liv.

Jag tror inte att det går att nå gemensam mark med TS eller dig då den som tar till självmord för att slippa de svåra känslorna efter efter partners svek och misshandel  i min bok per definition redan är så psykiskt skör att självmordet kunde utlösts även av andra känslomässiga kriser.
    Om du ser det som något betryggande att anse att en psykiskt frisk människa inte tvångsmässigt måste begå självmord vid för honom/henne förkrossande känslomässiga kriser, så visst.
  • Anonym (eget val)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-18 16:44:40 följande:
    Det beror på vilken skuld du talar om. Skulden att ha betett sig som en skitstövel som skulle gjort partnern förtvivlad tror jag få ifrågasätter. Skuld till att någon begår självmord skulle betydligt färre skulle skriva under på. Om inte annat för att de allra flesta ju inte begår självmord när de blir illa behandlade så att det bevisligen inte är en naturlag att det enda följer på det andra.
  • Anonym (eget val)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-18 16:42:47 följande:
    Val? Hon älskad honom. Och anhöriga och ville leva

Det var inget val

Men hon klarade inte av smärtan
    Precis. HON klarade inte av smärtan. HON upplevde inget val att leva vidare. Vilket var djupt tragiskt. Men som handlar om hennes person mer än om vad hon utsattes för. De flesta som utsätts för objektivt  lika stora, och större, svek och övergrepp begår ju inte självmord. Men jag förstår absolut behovet att finna någon att lägga all skuld på i din sorg. Det är djupt mänskligt. Själv har jag härjat med sjukvården efter vårdmissar som kanske eller kanske inte påverkat utgången för anhöriga...
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-17 19:50:50 följande:

Om någon påstår sig älska mitt barn mer än jag gör TROTS misshandel och otrohet så utgår jag från att personen redan är riktigt skadad psykiskt. Ett självmord är alltid ett val personen själv gör. Ingen kan lastas för någon annans självmord.

Visst skulle jag skämmas om mitt barn slog någon ( oavsett vem det var). Men om mitt barn är otrogen då älskar hen inte sin partner. Jag skulle utgå från att mitt barn varit otrogen för att hens partner hotat med självmord om hen lämnade och att mitt barn därför var fast i ett kärlekslöst förhållande.

Misshandel och otrohet är aldrig rätt. Men jag vet också hur fruktansvärt hemskt det är att vara fast med någon som är psykiskt sjuk, som man inte älskar och som hotar med att begå självmord om man lämnar. Efter några år så dör man lite själv och säger nog dumma saker i frustration. Att hota sin partner med självmord är en form av misshandel.

Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-17 20:04:24 följande:
    Jag ville under flera, flera år lämna mitt ex. Jag älskade inte honom alls längre. Hade inte gjort på länge. Varje gång jag nämnde det så sa han att han inte kunde leva utan mig, skulle avsluta allt utan mig, försvann till skogen med ett förväl osv. Jag vågade inte lämna. Det han utsatte mig för var psykisk misshandel. Till slut fick jag nog. Jag sa att jag inte älskade honom mer och ville lämna. Han bröt ihop som vanligt och insinuerade att han skulle ta livet av sig utan mig. Jag svarade- ok då, gör som du vill. Dränk dig om du vill men jag orkar inte mer! Sedan gick jag. Han var ledsen en tid sedan kom han över mig och han lever ännu.

Han misshandlade mig psykiskt under lång tid, höll mig gisslan. Jag sa en mening som var otrevlig. Hade han tagit livet av sig så hade det varit helt och hållet hans ansvar. Ingen ska tvingas leva med någon dom inte tycker om i rädsla för att orsaka ett självmord. Man måste ha rätt att bryta sig ur.
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-17 20:07:52 följande:
    Så den som valde att leva med någon som misshandlar hen, är ett svin och är otrogen är helt frisk och psykiskt hälsosam? Hen till och med har mage att påstå sig älska detta svin mer än föräldrarna menar fortfarande helt frisk?

Man är inte psykiskt frisk om man begår självmord och inte heller om man väljer att leva med någon som misshandlar, är ett svin och är otrogen.
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-18 16:09:22 följande:
    Man är psykiskt sjuk om man har en psykisk störning.

Ditt ex tog inte livet av sej men någon som är i den situationen du var i skulle kunna göra det, är den personen psykiskt sjuk?

Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-18 16:13:42 följande:
    En frisk person klarar av motgångar utan att ta livet av sig. Nästan alla råkar nån gång ut för våld, dåliga relationer eller kriser men mycket få tar livet av sig. De flesta reser sig, borstar av sig och går vidare i livet. Att ta det extrema steget kräver en psykisk sjukdom.
    Självmordskris är en fas när tankar på självmord övergått i en kritisk fas, en psykisk kris som drivits till sitt yttersta, fasen som föregriper ett självmordsförsök. Självmordskrisen triggas igång av att metoder för problemlösning sätts ur spel, varigenom en självmordshandling aktualiseras.

De mest uppenbara symptomen på självmordskris är att patienten talar om att begå självmord, skriver självmordsbrev, skaffar utrustning till självmord, eller förbereder omvärlden på sin död.

[...]

Självmordstankar kan också föregås av att personen får veta att den har en svår, kronisk sjukdom. Att vara offer för diskriminering, våldtäkt, lida av posttraumatisk stress, eller psykisk misshandel är ibland utlösande

Självmordskris - Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordskris

• Anonym (Uiiii)

[quote=79148599][quote-nick]KlunsSmurfen skrev 2018-10-18 17:50:37 följande:[/quote-nick][/quote]

Att det finns triggers emotsäger inte på något sätt att man är psykiskt sjuk om man begår självmord.

• Anonym (Hmm)

Man tar livet av sig för att någon såra en så pass att man inte orkade leva mer?

Den som tar livet av sårar ju massor av människor kring sig som ska leva med denna sorg, smärta & saknad efter självmord?

• Anonym (Hmm)

Man tar livet av sig för att någon såra en så pass att man inte orkade leva mer?

Den som tar livet av sig, sårar ju massor av människor kring sig som ska leva med denna sorg, smärta & saknad efter personen som begått självmord?

Kanske så att vi alla sårar ibland utan att tänka klart på olika sätt, så vi alla är lite psyksjuka i grunden.

• Tecum
    Anonym (J) skrev 2018-10-18 09:58:19 följande:
    Klart han är skyldig. Oavsett om personen mådde dåligt innan eller ej. Allt annat är bara fula försök till ansvarsfriskrivning.
    Alldeles riktigt. Jag blir chockad över hur många här som slätar över hans uppträdande, ser det som helt normalt och rentav lägger skulden på offret och kallar henne psyksjuk. Verkar vimla av gamla mobbare här... Självklart kan en chock utlösa en kris som leder till självmord, en inpulshandling. Hade han uppträtt på ett annat sätt, tex stannat och försökt trösta eller förklara, hade hon levat idag.

Han är skyldig till vållande till annans död!
Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?