• Anonym (,763)

Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?

Genom att vara ett svin, såsom vara otrogen eller misshandla den som älskade ert barn nästan mer än föräldrarna gör. Och dessutom ha sagt 'men hoppa framför ett tåg då' när den den sårat sagt hur förstörd och ledsen denne var.....

Hade ni skämts införs barnets partners familj och släkt på begravningen?

• Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?
  • Anonym (C)

Jag hade skämts över otroheten och misshandeln. Inte bär han ansvar för att en annan person tar livet av sig. Det är enbart hennes ansvar.

Om det aldrig förekommit misshandel tidigare undrar jag ju lite över hur kommunikationen såg ut. Var det bara misshandel från ett håll? Och uttrycket "men hoppa framför ett tåg då" tolkar jag som svar på ett hot, typ "om du lämnar mig nu hoppar jag framför ett tåg".
    Fy fan vad lågt att hota med något sådant, emotionell utpressning. Jag kan bara gå till mig själv om jag hade fått kastat i ansiktet: "drar du nu tar jag livet av mig". Jag hade blivit fly förbannad. Möjligen hade jag ringt en släkting eller nåt till personen men finns inte på kartan att jag hade stannat kvar. Aldrig.

Min svägerska lämnade sin sambo för många år sedan då föhållandet varit dött, från hennes sida, i flera år. Han hade typ ingen annan och hängde upp hela sin tillvaro på hennes familj, föräldrar, syskon och deras familjer.
    Han hotade inte men tog sitt liv någon vecka efteråt. Han lämnade efter sig ett långt brev där han gav henne hela skulden för sitt självmord, uppenbarligen var målet var att försöka förstöra hennes framtid. Vilken skitstövel!!

• Anonym (J)
    Anonym (::) skrev 2018-10-17 20:25:06 följande:

Intressant tanke.

Vem avgör när någon annan är orsak till självmord?'

Och vilket beteende kan driva någon annan självmord?

Och när är det en psykisk sjukdom? När man inte kan ta sig ur ett sådant långvarigt press, eller är det när man begår självmord? Om man nu var psykiskt svag redan innan och blev utsatt för mindre press?

Nu talar vi inte om traficking, koncentrationsläger, incest eller så. Men vanliga människor.

Psykisk misshandel kan leda till den sortens skadir, finns rätt mycket forskning på det.
  • Anonym (C)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-17 20:30:07 följande:

Hen hade aldrig tidigare pratat om självmord eller dålig mående. Hen mådde bra tills dagen innan

Värst av allt

Nu ångrar monstret sig och sa att hen egentligen hade velat bli ett par igen men skämdes för otroheten och istället för krama slog henne för hen blev hysteriskt ledsen och arg och monstret klarade ej av att se detta

Hur fan kan man då istället för säga förlåt, krama och trösta. Säga hoppa framför ett tåg då och sen dra till gymmet och sova över hos en polare. Dagen efter hittas den andre död.

Allt har alltså varit bra tills dagen före självmordet, såvitt alla vet?
    Ingen misshandel vare sig psykisk eller fysisk innan detta?
    Och den misshandel som skett är, enligt dig, "istället för krama slog henne för hen blev hysteriskt ledsen"?
    Om någon är helt hysterisk vill man ju stoppa hysterin på något sätt. Man kan hålla fast (=krama?), överrösta eller ge en örfil, vad som helst som stoppar hysterin. Är det en örfil det handlar om?
    Det råder ingen tvekan om att han sårat henne genom otroheten. Är han då verkligen den bäst lämpade att krama och trösta. Han kände sig sig säkert som en skitstövel där och då. Inte nödvändigtvis pga det han gjort utan pga att hon fick reda på det. Är man orsaken till hysterin är det inte konstigt att man drar sig undan tills den andre lugnat ned sig.
    Jag förstår faktiskt inte hur du kan utmåla honom till ett monster? Han var ett otroget svin, ja. Alla vi människor säger saker under bråk som är alltför hårda, som vi kanske ångrar för just där och då tycker man inte särskilt mycket om den man bråkar med.

För mig låter det som att du vill lägga all skuld på honom, och kanske hans föräldrar.
    Kanske känner du själv ångest och skuld. Inte konstigt om du stod henne nära och samtidigt inte förstått att hon var så här labil. Men vet du, det är inte ditt fel heller.

• Haskel

Jag skulle skämmas som en gris om mitt barn behandlat sin partner på så sätt. Oavsett om det lett till självmord, eller inte.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-17 19:50:50 följande:

......Jag skulle utgå från att mitt barn varit otrogen för att hens partner hotat med självmord om hen lämnade och att mitt barn därför var fast i ett kärlekslöst förhållande.

Misshandel och otrohet är aldrig rätt. Men jag vet också hur fruktansvärt hemskt det är att vara fast med någon som är psykiskt sjuk, som man inte älskar och som hotar med att begå självmord om man lämnar. Efter några år så dör man lite själv och säger nog dumma saker i frustration. Att hota sin partner med självmord är en form av misshandel.

Varför skulle du utgå från det? Jag hade en partner som var otrogen. Jag hotade inte med självmord, jag var uppmärksam och glad som partner. Ville ha sex osv osv, men mitt ex klarade inte av att vara trogen ändå! Han älskade mig och ringde och grät dagligen i ett år efter att JAG gjorde slut när jag insåg att han inte skulle kunna sluta vara otrogen (förlät honom de första gångerna då han bönade och bad). Förlät även en misshandel av samma person för att han bönade och bad en misshandel men den andra var droppen. Och hans mamma som visste vad som hade hänt var otroligt nog på hans sida... och till och med när han sa till henne att han gjort fel, och att han inte hade någon som helt ursäkt till sitt beteende så stod hon där och sa att han säkert hade den en efter den andra ursäkten. Bla fick hon för sig att jag inte lät honom göra slut! Detta beskyllde hon mig för när jag tillsammans med min mamma packade min bil med mina saker för att flytta hem till min mor efter att han misshandlat mig när jag ställde honom mot väggen för att han varit otrogen IGEN och gjorde klart att jag tänkte lämna honom. (Jag hade dessutom världens blåtira och strypmärken runt halsen....)

Då kom hans mamma (för han ringde henne och grät för att jag gjorde slut) och skällde på mig för att jag inte lät honom göra slut... 

Så undrar om hon precis som som du utgick från att jag hade tvingat honom att stanna i ett kärlekslöst förhållande fast jag absolut inte tvingade honom eller ens ville ha honom om han inte älskade mig nog för att vara trogen och inte misshandla mig!

• Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-10-18 11:43:52 följande:

Varför skulle du utgå från det? Jag hade en partner som var otrogen. Jag hotade inte med självmord, jag var uppmärksam och glad som partner. Ville ha sex osv osv, men mitt ex klarade inte av att vara trogen ändå! Han älskade mig och ringde och grät dagligen i ett år efter att JAG gjorde slut när jag insåg att han inte skulle kunna sluta vara otrogen (förlät honom de första gångerna då han bönade och bad). Förlät även en misshandel av samma person för att han bönade och bad en misshandel men den andra var droppen. Och hans mamma som visste vad som hade hänt var otroligt nog på hans sida... och till och med när han sa till henne att han gjort fel, och att han inte hade någon som helt ursäkt till sitt beteende så stod hon där och sa att han säkert hade den en efter den andra ursäkten. Bla fick hon för sig att jag inte lät honom göra slut! Detta beskyllde hon mig för när jag tillsammans med min mamma packade min bil med mina saker för att flytta hem till min mor efter att han misshandlat mig när jag ställde honom mot väggen för att han varit otrogen IGEN och gjorde klart att jag tänkte lämna honom. (Jag hade dessutom världens blåtira och strypmärken runt halsen....)

Då kom hans mamma (för han ringde henne och grät för att jag gjorde slut) och skällde på mig för att jag inte lät honom göra slut... 

Så undrar om hon precis som som du utgick från att jag hade tvingat honom att stanna i ett kärlekslöst förhållande fast jag absolut inte tvingade honom eller ens ville ha honom om han inte älskade mig nog för att vara trogen och inte misshandla mig!

Nu handlar det om någon som uppenbarligen var självmordsbenägen och utifrån trådstarten så kan man läsa in att personen troligtvis hotat med självmord.

Och nej, man älskar inte någon som man slår och är otrogen mot. Det är inte kärlek. Att agera så mot någon är motsatsen till kärlek.
  • Spagettimonstret
    Anonym (,763) skrev 2018-10-17 20:24:40 följande:

Ja.

Hen lämnade efter ett brev till alla där hen berätta vad som fick hen att vilja dö och allt som hände

Frågade om det stämde och monstret nekade inte.

Usch vilken vidrig hämnd. Låter då inte som att personen ifråga älskade sin partner mer än en förälder. Vilken sorglig historia rakt igenom. Hoppas du får hjälp att bearbeta det hela, måste vara hemskt att bevittna detta i sin nära krets.
  • Anonym (nja)
    Spagettimonstret skrev 2018-10-18 13:31:19 följande:
    Usch vilken vidrig hämnd. Låter då inte som att personen ifråga älskade sin partner mer än en förälder. Vilken sorglig historia rakt igenom. Hoppas du får hjälp att bearbeta det hela, måste vara hemskt att bevittna detta i sin nära krets.
    Snarare sorgligt, vi vet intet orsaken till brevet, det kan vara hämnd ja men också förtvivlan, förklaring till föräldrar osv

Vidrigt däremot är att vara otrogen men steget värre att misshandla sin partner när man blir påkommen för att sen också säga åt denna att gå och dö.
    I vissa länder har folk blivit åtalade för andras självmord, hurvuda ts son hade blivit det är en sak men hans beteende är utomordentligt vidrigt och vare sig hans tjej hade tagit livet av sig eller inte hade jag tagit avstånd från min son.
    Otrohet är alltså en sak och inget jag är ok med men att misshandla någon ovanpå det och sen uttrycka sig så.. nej det är inte normalt någonstans , sonen behöver ju psykhjälp, synd bara att tjejen inte fick det och hade insett att den här killen inte var värd att dö för.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-18 12:49:24 följande:
    Nu handlar det om någon som uppenbarligen var självmordsbenägen och utifrån trådstarten så kan man läsa in att personen troligtvis hotat med självmord.

Och nej, man älskar inte någon som man slår och är otrogen mot. Det är inte kärlek. Att agera så mot någon är motsatsen till kärlek.

Jag läser inte ut det i TS... och framförallt inte när TS upprepade gånger säger att så inte var fallet. 

Det är inte så enkelt det där med kärlek. Mitt ex var sjukt. Han var kär men mentalt inte frisk. Han har fått hjälp nu och är tydligen en annan människa med sin sambo som han har nu (som ironiskt nog var hans fru innan mig som det tog slut av samma anledning som det tog slut med mig..... ) sedan 

Han insåg själv att han var sjuk och tog tag i sitt liv och fick hjälp. Han var kapabel att älska någon men fortfarande vara otrogen och misshandla. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-18 12:49:24 följande:

Jag läser inte ut det i TS... och framförallt inte när TS upprepade gånger säger att så inte var fallet. 

Det är inte så enkelt det där med kärlek. Mitt ex var sjukt. Han var kär men mentalt inte frisk. Han har fått hjälp nu och är tydligen en annan människa med sin sambo som han har nu (som ironiskt nog var hans fru innan mig som det tog slut av samma anledning som det tog slut med mig..... ) sedan 

Han insåg själv att han var sjuk och tog tag i sitt liv och fick hjälp. Han var kapabel att älska någon men fortfarande vara otrogen och misshandla. 

Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?