Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-17 20:04:24 följande:
Jag ville under flera, flera år lämna mitt ex. Jag älskade inte honom alls längre. Hade inte gjort på länge. Varje gång jag nämnde det så sa han att han inte kunde leva utan mig, skulle avsluta allt utan mig, försvann till skogen med ett förväl osv. Jag vågade inte lämna. Det han utsatte mig för var psykisk misshandel. Till slut fick jag nog. Jag sa att jag inte älskade honom mer och ville lämna. Han bröt ihop som vanligt och insinuerade att han skulle ta livet av sig utan mig. Jag svarade- ok då, gör som du vill. Dränk dig om du vill men jag orkar inte mer! Sedan gick jag. Han var ledsen en tid sedan kom han över mig och han lever ännu.
Han misshandlade mig psykiskt under lång tid, höll mig gisslan. Jag sa en mening som var otrevlig. Hade han tagit livet av sig så hade det varit helt och hållet hans ansvar. Ingen ska tvingas leva med någon dom inte tycker om i rädsla för att orsaka ett självmord. Man måste ha rätt att bryta sig ur.
Partnern hade aldrig hotat eller pratat om självmord
Inte heller psykiskt sjuk
Den andre däremot. Visade sig vara ett ruttet svin. Någon jag trodde att jag kände som mitt eget blod...