• Anonym (,763)

Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?

Genom att vara ett svin, såsom vara otrogen eller misshandla den som älskade ert barn nästan mer än föräldrarna gör. Och dessutom ha sagt 'men hoppa framför ett tåg då' när den den sårat sagt hur förstörd och ledsen denne var.....

Hade ni skämts införs barnets partners familj och släkt på begravningen?

• Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Uiiii) skrev 2018-10-19 08:15:41 följande:

[quote=79149698][quote-nick]KlunsSmurfen skrev 2018-10-19 06:45:52 följande:[/quote-nick]

Återigen , att blanda äpplen och päron ändrar ingenting; faktum kvarstår; självmord begår man för att man är psykiskt sjuk.[/quote]

Nepp, man kan ha självmordskris utan att vara psykiskt sjuk. Att du inte begriper det jag citerar och stryker under ändrar ingenting.
  • Anonym (Uiiii)
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-19 09:00:26 följande:

Återigen , att blanda äpplen och päron ändrar ingenting; faktum kvarstår; självmord begår man för att man är psykiskt sjuk.

Nepp, man kan ha självmordskris utan att vara psykiskt sjuk. Att du inte begriper det jag citerar och stryker under ändrar ingenting.[/quote]

Du förstår inte vad du citerar. Begår man de facto själmord är man psykiskt sjuk.
  • Anonym (C)
    Tecum skrev 2018-10-18 20:09:02 följande:
    Alldeles riktigt. Jag blir chockad över hur många här som slätar över hans uppträdande, ser det som helt normalt och rentav lägger skulden på offret och kallar henne psyksjuk. Verkar vimla av gamla mobbare här... Självklart kan en chock utlösa en kris som leder till självmord, en inpulshandling. Hade han uppträtt på ett annat sätt, tex stannat och försökt trösta eller förklara, hade hon levat idag.

Han är skyldig till vållande till annans död!
    Jag blir lite chockad av hur en del här inte skuldbelägger personer som valde att ta sitt liv. Hon tog sin tid att förbereda sig vilket bevisar av att hon tagit sig tid att skriva ett långt brev. Där faller liksom impulshandlingsteorin enligt mig. Ingen hänsyn eller omtanke för de nära och kära som hon i sin tur sårar.
    Om hennes mamma skulle ta sitt liv pga av detta, anser ni då, med samma resonemang, den döda dottern vara skyldig till vållande till annans död?

Jag har aboslut inte mobbat någon någonsin. Jag har däremot blivit mobbad.
    Jag har även blivit utsatt för otrohet vilket var fruktansvärt. Jag har även lidit stora förluster i mitt liv och lärt mig att efter mörker kommer ljus. Smärta, liksom alla andra känslor är övergående.
    Mannen i det här fallet är inte utan skuld. Han är skyldig till otro och en örfil (el likande) i ett försök att stoppa hysterin (jag är mkt tveksam till benämningen misshandel i det här fallet). Han är ett otroget svin. De allra flesta jag känner har antingen utsatts för otrohet eller varit otrogna.
    Men ingen, inte heller den aktuella mannen, bär skuld till att någon tar sitt liv av orsaken att de blivit utsatt för otrohet.

Det är tragiskt att offret i TS valde den utvägen. Mycket mycket tragiskt.
    Det är också fegt, svagt och egoistiskt. Hade hon valt kontakta någon närstående, TS exempelvis, hade hon sannolikt levt idag.
  • Anonym (,763)

Nej hon hade inte levt idag. Inget kunde ändra hennes beslut

• Anonym (C)
    Anonym (,763) skrev 2018-10-19 13:44:58 följande:

Nej hon hade inte levt idag. Inget kunde ändra hennes beslut

Hur kan du veta det?

Jag har närstående som haft för avsikt att ta sitt liv men som stoppats i sista stund. De mådde fruktansvärt dåligt just då men med hjälp, stöd och tid är de otroligt tacksamma idag för att de inte lyckades.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (C) skrev 2018-10-19 13:40:47 följande:

Jag blir lite chockad av hur en del här inte skuldbelägger personer som valde att ta sitt liv. Hon tog sin tid att förbereda sig vilket bevisar av att hon tagit sig tid att skriva ett långt brev. Där faller liksom impulshandlingsteorin enligt mig. Ingen hänsyn eller omtanke för de nära och kära som hon i sin tur sårar.

Om hennes mamma skulle ta sitt liv pga av detta, anser ni då, med samma resonemang, den döda dottern vara skyldig till vållande till annans död?

Jag har även blivit utsatt för otrohet vilket var fruktansvärt. Jag har även lidit stora förluster i mitt liv och lärt mig att efter mörker kommer ljus. Smärta, liksom alla andra känslor är övergående.

Mannen i det här fallet är inte utan skuld. Han är skyldig till otro och en örfil (el likande) i ett försök att stoppa hysterin (jag är mkt tveksam till benämningen misshandel i det här fallet). Han är ett otroget svin. De allra flesta jag känner har antingen utsatts för otrohet eller varit otrogna.

Men ingen, inte heller den aktuella mannen, bär skuld till att någon tar sitt liv av orsaken att de blivit utsatt för otrohet.

Det är också fegt, svagt och egoistiskt. Hade hon valt kontakta någon närstående, TS exempelvis, hade hon sannolikt levt idag.

Så man beter sig som ett kräk är det helt ok att skuldbelägga den som tar livet av sig?

Har TS skrivit örfil?

impulshandlingsteorin...det säger mer om din okunskap än den som tog livet av sej.

www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/krisreaktion/
  • Anonym (-)
    Anonym (Uiiii) skrev 2018-10-19 09:06:23 följande:
    Nepp, man kan ha självmordskris utan att vara psykiskt sjuk. Att du inte begriper det jag citerar och stryker under ändrar ingenting.[/quote]

Du förstår inte vad du citerar. Begår man de facto själmord är man psykiskt sjuk.
    Driver man någon till självmord och/eller misshandlar dom är man psykiskt sjuk, ja mer än så man lider av en störning
  • Anonym (-)
    Anonym (C) skrev 2018-10-19 13:40:47 följande:

Det är inte normalt att skuldbelägga någon som inte mår bra och är ledsen och därför tar livet av sig, man kan sakna och önska att sake rvar annorlunda men den enda man skuldbelägger är väl personen som drev henne till at ta livet av sig.

Känss inte friskt att lägga all skuld på offret och inte nämna mycket om den störda människa som har misshandlat psykiskt och fysiskt och sen uppmanat till självmord.
  • Anonym (Uiiii)
    Anonym (-) skrev 2018-10-19 15:03:09 följande:

Driver man någon till självmord och/eller misshandlar dom är man psykiskt sjuk, ja mer än så man lider av en störning

Naturligtvis. Precis som den person som begick självmord.

Det ena utesluter självklart inte det andra.
  • Anonym (eget val)
    Anonym (-) skrev 2018-10-19 15:03:09 följande:
    Driver man någon till självmord och/eller misshandlar dom är man psykiskt sjuk, ...
    Oavsett om man delar den synen eller ej är det knappast att "driva någon till självmord"  att vara otrogen/lämna någon eller ens att slå personen gång. Om vi talar om systematiskt förminskande år ut och år in av någon i beroendeställning, där personen får höra hur värdelös han/hon är och hur mycket bättre världen vore utan honom börjar vi närma oss den beskrivningen, eller om personen lever i ständig skräck sedan åratal att bli mördad, men det är ju inte aktuellt här.

Jämför
    Studenten som kör i högskoleprovet blir så förtvivlad över att han ser drömmen om läkarprogrammet gå i kras att han tar livet av sig.Han förmår inte se någon framtid i och med detta. Har konstruktören av provet drivit honom till detta? Bänkgrannen som tuggade tuggummi högljutt? Gymnasielärarna som inte utrustat honom bättre vad gäller kunskaper? Kanske föräldrarna som uppfostrat en person som hänger upp hela sin självkänsla på en viss utbildning/yrke eller som inte klarar att ta motgången?

En kille tar livet av sig när flickvännen gör slut. Hon har inte varit otrogen, inte lurat honom, inte försökt såra honom. Hon har förklarat att känslorna inte är så starka att hon vill bygga vidare på relationen. Har hon drivit killen till självmord? Han hade förmodligen inte tagit livet av sig om hon stannat kvar.
    Kanske hotade han med självmord när hon gjorde slut och hon sade argt att det var fult att hota så men om han nu ville ta livet av sig var det hans eget val. Gjorde detta självmordet till hennes ansvar?

En deltagare som blir först utröstad i Robinson lägger sig under ett tåg (detta har faktiskt hänt). Producenten borde nog ha intervjuat deltagarna bättre vad gäller själslig sårbarhet,  men bär programansvariga ansvaret för självmordet? Deltagarna som röstade ut honom?  (Änkan ansåg att det var programmets fel.)
    o s v
Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?