Tecum skrev 2018-10-18 20:09:02 följande:
Alldeles riktigt. Jag blir chockad över hur många här som slätar över hans uppträdande, ser det som helt normalt och rentav lägger skulden på offret och kallar henne psyksjuk. Verkar vimla av gamla mobbare här... Självklart kan en chock utlösa en kris som leder till självmord, en inpulshandling. Hade han uppträtt på ett annat sätt, tex stannat och försökt trösta eller förklara, hade hon levat idag.
Han är skyldig till vållande till annans död!
Jag blir lite chockad av hur en del här inte skuldbelägger personer som valde att ta sitt liv. Hon tog sin tid att förbereda sig vilket bevisar av att hon tagit sig tid att skriva ett långt brev. Där faller liksom impulshandlingsteorin enligt mig. Ingen hänsyn eller omtanke för de nära och kära som hon i sin tur sårar.
Om hennes mamma skulle ta sitt liv pga av detta, anser ni då, med samma resonemang, den döda dottern vara skyldig till vållande till annans död?
Jag har aboslut inte mobbat någon någonsin. Jag har däremot blivit mobbad.
Jag har även blivit utsatt för otrohet vilket var fruktansvärt. Jag har även lidit stora förluster i mitt liv och lärt mig att efter mörker kommer ljus. Smärta, liksom alla andra känslor är övergående.
Mannen i det här fallet är inte utan skuld. Han är skyldig till otro och en örfil (el likande) i ett försök att stoppa hysterin (jag är mkt tveksam till benämningen misshandel i det här fallet). Han är ett otroget svin. De allra flesta jag känner har antingen utsatts för otrohet eller varit otrogna.
Men ingen, inte heller den aktuella mannen, bär skuld till att någon tar sitt liv av orsaken att de blivit utsatt för otrohet.
Det är tragiskt att offret i TS valde den utvägen. Mycket mycket tragiskt.
Det är också fegt, svagt och egoistiskt. Hade hon valt kontakta någon närstående, TS exempelvis, hade hon sannolikt levt idag.