• Längtansblåblomma

Försöker bli gravid med 1a barnet

Hej!

Jag är 29 år och är mitt i bebisverkstan för att lyckas bli gravid med första barnet. Har försökt några månader utan minsta plus på stickan... Vore kul att dela denna resa med några som är i samma situation. Är du en av dem? :)

• Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet
  • Längtansblåblomma
    DoriaP skrev 2018-11-07 06:41:20 följande:

Håller tummarna för att det är en helt vanlig graviditet =).

Håller också mina tummar! Tror att det är ganska vanligt med småblödningar i tidig graviditet.
  • Felicia3

Bim dag 2 el hur säger man? ca 12 dagar efter ÄL.Äl sade + på sticka den 27:e.Testade gravtest idag och det ena var negativt de andra visade inget/var det fel på.köpte tidiga gravtest så hade jag varit gravid borde det väl visat??Grinade hela eftermiddagen igår men idag känns det lite bättre om än fortfarande låg.begravning på fredag.Hade verkligen bara behövt ngt bra nu. Hur orkar ni fortsätta? Jag vet inte vad som är värst.att ge upp tanken på barn el fortsätta och bli besviken.Ovanpå allt har jag kronisk migrän jag kan få hjälp med nu för första gången på 16 år men då kan jag inte gå oskyddad och försöka med barn samtidigt.jag måste välja vad jag vill göra,skjuta upp hjälpen el ej,kan ta år att få barn.Jag är 30 och mensen har strulat lite.

• Felicia3
    Hipphurradu skrev 2018-11-07 06:33:53 följande:

God morgon.

Nu har jag testat med två olika och skickar bild.

Jag har fortfarande lite blödning som kommer när jag kissar. Jag har ingen paniksmärta men det känns ju som molande värk liksom. Men jag ska ringa nu vid sju till gyn å hoppas jag får komma in snart å se så det inte är något dumt där inne, som utomhavandeskap eller vad det heter. Ha en fin dag.

Håller tummarna för dig??
  • Längtansblåblomma
    piffan87 skrev 2018-11-06 22:06:50 följande:

Hej! Hoppar gärna med här. Jag är 31 år gammal och slutade med min p-ring i maj/juni. Första månaderna hade jag ingen koll på ägglossning och allt var de innebär men började med clearblues ägglossningstester i september när jag aldrig fick ett plus. Trodde ju att det skulle gå på några månader och nu är jag inne på försök nr 7. Nu har jag istället blivit knäpp och inhandlat basaltermometer för att kunna tempa med natural cycles, progesteronkräm då jag har något korta lutealfaser och äter rosenrot fram till ÄL. Jag börja ju undra om jag tappat de helt eller om det kanske bara inte går att bli gravid?? Varför ska de vara så svårt? Jag längtar så otroligt och kan inte bli mer redo!

Tack för att man får skriva av sig här.. är så svårt att prata om i vardagen.

Känner med dig till 110%!

Jag är 29 år, har inte haft något preventivmedel (förutom kondom, ibland) på många år.. En stabil cykel med ÄL och temp höjningar varje månad.. Är inne på 7:e försöket nu och det känns typ hopplöst.. Känns som att det aldrig verkar bli ens tur.. Denna månaden började jag med apiforce och e-vitamin, och händer inget snart ska vi göra en utredning.. Tänk att det skulle vara såhär svårt att bli på smällen..?! Suck...
  • Hipphurradu

Hej, vill bara uppdatera.

Jag fick komma in till gyn idag, då jag berättade som det var. Plus att jag även kände lite smärta vid äggstocken.

Så väl där fick jag göra prover, å på urinet visade det även där positivt. Under undersökningen så såg dom inget i livmodern och inget vid äggledarna som fastnat. Så dom sa tre alternativ. 1. Tidig graviditet som inte syns än, vilken jag hoppas på. 2. Missfall. 3. Graviditet som sitter fel, men som dom dock inte såg heller.

Så jag ska dit igen om två dagar och göra blodprov och kolla igen, då det är så farligt om det är en grav som satt sig i äggledaren eller så. För om två dagar så kan dom se om hormonet dubblats eller förminskat, vilket kan avgöra om det är en normal graviditet eller inte. Plus om hormonets mängd är passande för att inget skulle synas i livmodern.

Så jag får vänta och se och fy vad jobbigt det känns.

Läkaren jag fick hade en som lärde sig med där också. Å när dom inte såg så visade dom bilderna för två andra läkare. Men dom ville även se ett direkt ultraljud så jag fick hoppa upp i stolen en gång till en stund senare, med då fyra människor som stod där och stirrade. Ungefär 2 timmar tog detta idag och fy vad nervös jag var hela tiden, och inget klokare blev jag efter detta heller. Så får se på fredag hur allt verkar. Jag håller tummarna.

• EllieJo
    Hipphurradu skrev 2018-11-07 17:18:48 följande:

Jag fick komma in till gyn idag, då jag berättade som det var. Plus att jag även kände lite smärta vid äggstocken.

Så väl där fick jag göra prover, å på urinet visade det även där positivt. Under undersökningen så såg dom inget i livmodern och inget vid äggledarna som fastnat. Så dom sa tre alternativ. 1. Tidig graviditet som inte syns än, vilken jag hoppas på. 2. Missfall. 3. Graviditet som sitter fel, men som dom dock inte såg heller.

Så jag ska dit igen om två dagar och göra blodprov och kolla igen, då det är så farligt om det är en grav som satt sig i äggledaren eller så. För om två dagar så kan dom se om hormonet dubblats eller förminskat, vilket kan avgöra om det är en normal graviditet eller inte. Plus om hormonets mängd är passande för att inget skulle synas i livmodern.

Läkaren jag fick hade en som lärde sig med där också. Å när dom inte såg så visade dom bilderna för två andra läkare. Men dom ville även se ett direkt ultraljud så jag fick hoppa upp i stolen en gång till en stund senare, med då fyra människor som stod där och stirrade. Ungefär 2 timmar tog detta idag och fy vad nervös jag var hela tiden, och inget klokare blev jag efter detta heller. Så får se på fredag hur allt verkar. Jag håller tummarna.

Men oj vilken väldigt intressant situation! Ska bli intressant att höra hur det går :) tack för att du delar med dig!
  • oshark

Håller tummarna och hoppas på det bästa!
  • DoriaP

Jag håller tummarna för dig att du verkligen är gravid !! Varit med om samma en gång när en cysta hade spruckit, läkaren ville visa sin elev allt så det tog dubbelt så lång tid. Man känner sig som en apa i en bur eller nåt.
    Kram !!
  • Myran1979
    DoriaP skrev 2018-11-08 06:52:55 följande:

Jag håller tummarna för dig att du verkligen är gravid !! Varit med om samma en gång när en cysta hade spruckit, läkaren ville visa sin elev allt så det tog dubbelt så lång tid. Man känner sig som en apa i en bur eller nåt.

Kram !!

Tänk på att vårdpesonal behöver utbildas. Även om det finns böcker så är mycket ett hantverk. Om vi vil att våra barn, barnbarn och barnbarns barn skall ha en bra vård måste vi vara en del i deras utbildning. Varje patient är unik som kan lära vården nått. Är det en "vanlig åkomma" så bidrar detta till kunskapsbanken och erfarenheterna ökar. Givetvis kan det ibland göras på ett klumpigt vis men tänk vad dem lär sig. Tror det är viktigt att ha med sig det!
  • DoriaP
    Myran1979 skrev 2018-11-08 14:28:37 följande:
    Tänk på att vårdpesonal behöver utbildas. Även om det finns böcker så är mycket ett hantverk. Om vi vil att våra barn, barnbarn och barnbarns barn skall ha en bra vård måste vi vara en del i deras utbildning. Varje patient är unik som kan lära vården nått. Är det en "vanlig åkomma" så bidrar detta till kunskapsbanken och erfarenheterna ökar. Givetvis kan det ibland göras på ett klumpigt vis men tänk vad dem lär sig. Tror det är viktigt att ha med sig det!
    Absolut jag förstår hur du tänker, utbildar mig själv inom vården just nu. Det enda var väl att undersökningen min gjorde ganska ont och att behöva göra den två gånger var inte det roligaste jag varit med om. Men som du säger, det är ju så de nya lär sig !! =).
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet