• Längtansblåblomma

Försöker bli gravid med 1a barnet

Hej!

Jag är 29 år och är mitt i bebisverkstan för att lyckas bli gravid med första barnet. Har försökt några månader utan minsta plus på stickan... Vore kul att dela denna resa med några som är i samma situation. Är du en av dem? :)

• Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet
  • Myran1979
    DoriaP skrev 2018-11-10 08:38:58 följande:

I dag fick jag blinkande gubbe på CB advanced eller vad du nu heter. Men istället för att bli peppad så blir jag stressad och får typ prestationsångest. Det är så knäppt som det kan bli !!

Hur gör ni andra som använder samma ÄL-test, börjar ni mysa samma dag som gubben blinkar eller väntar ni en dag till eller två ??

Jag förstår sååå väl! Ja alla här inne förstår nog! Det blir enorm press...allt det roliga blir som förbytt till fabriksmonotont produktions sex. Börja gärna innan blinket, spermierna kan ju leva upp till 5 dagar i en. Sen fortsätter ni dagligen när den börjat blinka. ÄL sker ju 24-48 h från det att du får utslag på stickan MEN eftersom du mäter på morgonurin så blir det inte exakt. Stickan mäter bara hirmonnivån men den säger inget om när du peakar.
  • Myran1979
    Angellike90 skrev 2018-11-09 23:14:30 följande:

Hejsan, hoppas mitt inlägg är lämpligt för denna tråd. jag ska börja med rfsu ägglossningstest efter min mens, som jag har nu. Jag är dock lite fundersam för förra månaden provade jag med clearblue digitalt ägglossningstest men enligt den så hade inte jag ägglossning, jag testade varje morgon samma tid men visade bara tom cirkel. Kan ju va som så att det var fel tid på dagen som jag testa,men jag har även en app som heter flo och vi hade sex kring ägglossningen enligt den men blev inte gravid. 

Denna gång ska jag testa med rfsu stickor som sagt och ska jag göra testet vid kl 18 varje dag för att det inte ska krocka med jobb osv, och man får inte dricka på ett antal timmar å inte kissa osv, så då räknade jag ut att det skulle bli den lämpligaste tiden att testa på. Men när ska jag börja testa för att inte missa äl ? Om jag inte har helt fel så kan jag börja redan på söndag för mensen håller på att avta, den började den 6/11. och har 14 stickor så det bör räcka. Kan ni rekommendera något? Tips, erfarenheter ? Kram

Läs instruktionen i förpackningen som du ska använda. Utgå från hur lång din menscykel är. Använd morgonurin. Lycka till!
  • zazzaa

Hej jag och min sambo försöker med första barnet och började i september. Fick aldrig min mens i oktober men har inte testat mig än, för ibland händer det att min mens hoppat 1 månad och sen kommer den som vanligt nästa månad. Skulle fått mens igår men inte kommit än. Har haft symtomer som kommit och gått som väldigt ömma och tunga bröst, illamående och ingen aptit och inte kunnat äta lagad mat. Har till och från väldigt gult och ibland rätt mörk urin som kan lukta starkt. Bruna flytningar från och till när jag torkar mig på pappret.

Ska testa imorgon på morgonen men drar mig för det. Är rädd för att det är negativt och det är något fel på mig.

• Längtansblåblomma

Fick just ett ultraljudsklipp upp i ansiktet via messenger från min 3:e vän, den 3dje gravida i det kompisgänget jag har och det gör så jäkla ont i hjärtat. Jag skäms verkligen över mina känslor för att jag inte längre kan känna någon glädje då det är allt jag drömmer om själv. Det känns som att jag håller på att tappa bort mig själv i allt dethär. Det känns som att jag håller på att isolera mig totalt från allt och alla för att undvika att det ska lysa igenom hur trasig jag känner mig i själen... Är det någon som känner igen sig? Vad gör ni för att inte gå under i denna längtan? Ursäkta för världens deppigaste inlägg:/

• piffan87
    Längtansblåblomma skrev 2018-11-10 13:05:06 följande:

Fick just ett ultraljudsklipp upp i ansiktet via messenger från min 3:e vän, den 3dje gravida i det kompisgänget jag har och det gör så jäkla ont i hjärtat. Jag skäms verkligen över mina känslor för att jag inte längre kan känna någon glädje då det är allt jag drömmer om själv. Det känns som att jag håller på att tappa bort mig själv i allt dethär. Det känns som att jag håller på att isolera mig totalt från allt och alla för att undvika att det ska lysa igenom hur trasig jag känner mig i själen... Är det någon som känner igen sig? Vad gör ni för att inte gå under i denna längtan? Ursäkta för världens deppigaste inlägg:/

Om jag gör! Vet exakt vad du menar.. även fast man försöker vara den större personen och glädjas med dem så blir de inte genuint. Jag gav mig själv en break och sa du behöver faktiskt inte alltid vara den bästa vännen i alla lägen. Tror säkert dom skulle förstå om dom hade varit i samma sits eller visste om hur man kämpade.. va inte för hård mot dig själv!
  • piffan87
    cassandra92 skrev 2018-11-09 22:59:48 följande:

Får jag fråga. Använder du progesteronkräm hela cykeln?

Nej bara efter konstaterad ÄL fram till mensen kommer. Så när jag haft min tempohöjningen och typ 3 dagar efter jag fått ökning på Lh-testet. Tror man kan förskjuta ägglossningen annars. Fick plus igår på ÄL så nu myser vi massa här hemma och jag börjar med krämen på måndag tänkte jag:)
  • Myran1979
    Längtansblåblomma skrev 2018-11-10 13:05:06 följande:

Inte behöver du be om ursäkt heller! Det är ju helt naturligt att du känner så! Du är ingen dålig kompis eller människa för att du känner så! Undvik ALLA situationer som får dig att må dåligt. Det kan bara du ta ansvar för. Man kan ju inte förvägra andra att känna glädje med sin graviditet (på samma sätt som du kommer glädjas när du blir gravid förhoppningsvis).

Min kusin ringde och babblade om barn, jag var så less och hon vet inte om att vi har det svårt så jag lade helt sonika på och skickade ett ursäktande sms senare att jag har en trasig telefon. Jag höll på att kräkas och kände att jag måste få ett slut på hennes snack, och vips blev det tyst när luren lades på.

Försök höra sånt som du tycker om! Med din partner, vänner/släkt etc som förstår din situation och som inte smetar im sin babyslycka.

DU ÄR HELT NORMAL!
  • piffan87
    Gravidlängtan88 skrev 2018-11-10 07:52:27 följande:

Vi är också i samma sits och jag är lika gammal som dig. Vi har försökt i flera månader nu men inte tagit sig än. jag ger det strax efter ett år sammanlagt, dvs, efter maj någon gång. Har det inte tagit sig då, så tänkte jag kolla upp mig, och även min partner tänker likadant. Men jag hoppas verkligen att det tar sig snart. Man längtar ju verkligen så. Och lycka till för er med ??

Stort lycka till! Håller alla tummar och tår! Vet hur det är med den eviga längtan, är inne på försök 7 och hoppas på lucky number seven!
  • cassandra92
    piffan87 skrev 2018-11-10 13:25:54 följande:

Nej bara efter konstaterad ÄL fram till mensen kommer. Så när jag haft min tempohöjningen och typ 3 dagar efter jag fått ökning på Lh-testet. Tror man kan förskjuta ägglossningen annars. Fick plus igår på ÄL så nu myser vi massa här hemma och jag börjar med krämen på måndag tänkte jag:)

Ja okej, så jag tänkte att man skulle göra!!!! :) Tack för infon, då börjar jag så fort jag har fått min höjning!
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet