• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (konstigt argument)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 19:55:05 följande:
    Är det inte uppenbart, om man av religiösa skäl är emot abort, är inte det samma sak som att man vill att andra som inte delar ens värderingar ändå ska rätta sig efter dem?

Om man respekterade att andra människor inte delar ens värderingar så skulle man ju låta dem välja själva, vill man inte göra abort för att man tror på gud så gör inte det, tror man inte på gud och vill göra abort så kan man göra det.
    Oavsett vilka skäl man har så vill nog många skribenter här på forumet nå ut till andra med sina egna värderingar, även du. Du kan inte kräva att han ska rätta sig efter dina värderingar så med ditt eget resonemang kan du ju lägga ner att argumentera att gud inte finns exempelvis. Låt han tro på gud om han vill och respektera att han inte delar din uppfattning.
  • AnnaSturesson
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-30 18:40:25 följande:

Nej. Det  stämmer inte. Det kan vara helt annorlunda organiserat, så så ser det inte ut, t.ex. i Norge där en del barnmorskor har andra tjänster. Dessutom-som jag sa kan man öppna en privat klinik, t.ex. en kristet driven vårdcentral eller klinik, eller annat privat ställe,  där det över huvud taget inte sker några aborter..

Arbetssmitare är man inte om man följer sitt individuella avtal, och det är ett värdeladdat ord som jag anser ohederligt att använda på det sättet i debatten. 

EXAKT som att jag,när jag sökte och fick vapenfri placering, inte var någon vapenvägrare i lagens mening, utan vapenfri. Vapenvägrare kallades det om man inte fick vapenfritt, och SEDAN vägrade bära vapen. Det är en EXAKT PARALLELL till det vi pratade om, väldigt lika situationer på ett principiellt plan är det.

Är det bara för abort detta ska gälla? Många religiösa är ju mot p-piller och kondomer också. Eller är man med i Jehovas vittne så är man troligtvis mot blodtransfusioner.

Finns religiösa som inte vill sälja lotter och allt möjligt. Är det inte bättre man skaffar ett jobb som man vill utföra än alla ändra på de som finns?

• Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-30 20:07:39 följande:
    Oavsett vilka skäl man har så vill nog många skribenter här på forumet nå ut till andra med sina egna värderingar, även du. Du kan inte kräva att han ska rätta sig efter dina värderingar så med ditt eget resonemang kan du ju lägga ner att argumentera att gud inte finns exempelvis. Låt han tro på gud om han vill och respektera att han inte delar din uppfattning.
    Nja, alla får tycka vad de vill, men abortmotståndare vill ju oftast att aborter inte ska tillåtas. Att att ha en sån åsikt är ju defakto att tycka att andra ska rätta sig efter ens egna åsikter.

Jag argumenterar hur fan jag vill, du kan tycka vad du vill om det men ge fan i att tala om för mig vad jag ska eller inte ska säga för det skiter jag fullkomligen i.
  • Polyrytm
    Marmite Devil skrev 2023-05-30 17:58:48 följande:
    När det inte längre är ett foster? 
    "Varför?" "Därför".

Vilket uttömmande svar, du har tänkt mycket på detta, märker jag. Väldigt övertygande. 

Du vet att färdigbakade födda barn inte klarar sig själva? De behöver hjälp. Precis som ofödda barn.

Ett foster/ofött barn som utvecklat i princip allt som en född bebis har, den har ett rikt känsloliv, kan känna rädsla och smärta, ångest.

Den har ett hjärta som slår, en liten mun som kan le, den har helt unika ögon, helt unika fingeravtryck. Den är helt unik.

Menar du att den inte är en individ?
  • Anonym (konstigt argument)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 20:34:34 följande:
    Nja, alla får tycka vad de vill, men abortmotståndare vill ju oftast att aborter inte ska tillåtas. Att att ha en sån åsikt är ju defakto att tycka att andra ska rätta sig efter ens egna åsikter.

Jag argumenterar hur fan jag vill, du kan tycka vad du vill om det men ge fan i att tala om för mig vad jag ska eller inte ska säga för det skiter jag fullkomligen i.
    Och detsamma gör han. Argumenterar som han vill om sin tro och om aborter. Tyck vad du vill om det
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-30 18:09:11 följande:
    Jaha, men kör det argumentet istället då, du är nöjd så därför ska vi ha x y z. Det spelar alltså ingen roll om det var tvång
    Jag svarade på att du tyckte jag skulle flytta. Varför det när jag är nöjd med hur det är här?
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-30 18:40:25 följande:

Nej. Det  stämmer inte. Det kan vara helt annorlunda organiserat, så så ser det inte ut, t.ex. i Norge där en del barnmorskor har andra tjänster. Dessutom-som jag sa kan man öppna en privat klinik, t.ex. en kristet driven vårdcentral eller klinik, eller annat privat ställe,  där det över huvud taget inte sker några aborter..

Arbetssmitare är man inte om man följer sitt individuella avtal, och det är ett värdeladdat ord som jag anser ohederligt att använda på det sättet i debatten. 

EXAKT som att jag,när jag sökte och fick vapenfri placering, inte var någon vapenvägrare i lagens mening, utan vapenfri. Vapenvägrare kallades det om man inte fick vapenfritt, och SEDAN vägrade bära vapen. Det är en EXAKT PARALLELL till det vi pratade om, väldigt lika situationer på ett principiellt plan är det.

Spelar ingen roll hur det är "organiserat". FAKTUM är att de aborter som behöver göras blir fördelade på ett mindre antal personer desto fler arbetssmitare som nästlar sig in i professionen.

Jag tycker det är jävla ohederligt att jobba för att kvinnor som vill göra abort inte ska få göra det.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-30 19:03:31 följande:

1) Nej. Oavsett självbestämmande eller inte har vi som är i överläge möjlighet att visa barmhärtighet och inte utgjuta fostrets blod. Samma med djur. De är helt i människors väld, men vi har möjlighet att inte utgjuta deras blod, Det kan finnas flera vågskålar inom oss själva.

2) Vaddå betrakta tomrummet? Varför det? Sen kan en tanke om hur något är beskaffat aldrig vara elak. Det är ju bara en tanke om hur något är. Självfallet skulle jag önska att det inte fanns nån osalighet, men jag tror tyvärr inte universum är beskaffat så.

3) Jag tror inte på nån självgod tomte, men jag tror att individers egna handlingar kan komma ifatt dem. Jag tror att Gud gjort det som är möjligt för att rädda oss från det och att det är en sorg också för Gud om nån går förlorad

4) Det fanns ingen anledning. Detta skedde innan vi började umgås. Idag är hon djupt troende katolik, och jag antar att hon för länge sen tagit upp det i bikten hon besöker. Men nu råkade jag i ett sammanhang träffa hennes dåvarande pojkvän och i samband med det nämnde hon det. Jag vet 1000 gånger mer om vår vänskap än du, som aldrig träffat någon utav oss.

Helt OK att du vill behålla om du blir gravid med en gnu.

Klart det är elakt att hota människor med att de ska plågas i all evig tid. Elaka tankar framkallar elaka föreställningar. Och en elak tomte.

Fortfarande var det inget hon berättade för dig. Och det fanns förstås en anledning som du inte vill kännas vid. 
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2023-05-30 22:13:07 följande:
    Spelar ingen roll hur det är "organiserat". FAKTUM är att de aborter som behöver göras blir fördelade på ett mindre antal personer desto fler arbetssmitare som nästlar sig in i professionen.

Jag tycker det är jävla ohederligt att jobba för att kvinnor som vill göra abort inte ska få göra det.
    An sen då? De som älskar att jobba med aborter får ju göra det och stödja det de ser som kvinnors rätt. De behöver ju inte jobba med aborter om de inte vill det.
  • Marmite Devil
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-30 18:23:53 följande:

Jag ser allt dödande, all blodsutgjutelse, som problem. Därför har jag valt att inte bära vapen. Därför är jag abortkritisk. Därför är jag emot dödsstraff. Därför är jag också vegan etc etc.. Det finns många saker att lägga i vågskålarna.

Jag har självbestämmande i många saker, men jag använder inte alltid det till något kärleksfullt.

Och du förstår inte varför din ståndpunkt blir ett problem? Har du generellt svårt med det sociala? 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?