• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Marmite Devil
    Tow2Mater skrev 2023-05-30 23:06:22 följande:
    An sen då? De som älskar att jobba med aborter får ju göra det och stödja det de ser som kvinnors rätt. De behöver ju inte jobba med aborter om de inte vill det.
    Så enkelt är det ju inte. Jag rekommenderar stt du förkovrar dig. 
  • Marmite Devil
    Polyrytm skrev 2023-05-30 20:39:52 följande:
    "Varför?" "Därför".

Vilket uttömmande svar, du har tänkt mycket på detta, märker jag. Väldigt övertygande. 

Du vet att färdigbakade födda barn inte klarar sig själva? De behöver hjälp. Precis som ofödda barn.

Ett foster/ofött barn som utvecklat i princip allt som en född bebis har, den har ett rikt känsloliv, kan känna rädsla och smärta, ångest.

Den har ett hjärta som slår, en liten mun som kan le, den har helt unika ögon, helt unika fingeravtryck. Den är helt unik.

Menar du att den inte är en individ?

Jag förstår att du har svårt att se förbi dina känslor. Men något som inte kan överleva utanför värdkroppen är per definition sekundär i betydelsen I förhållande till rätten till den egna kroppen. Något en del har svårt för, jag vet. 

Att kvinnor bestämmer över sin egna reproduktion och mannen måste kompromissa och vara överens med henne i de allra flesta fall (åtminstone i vår del av världen). Det väcker starka känslor hos patriarkala män. Det finns säkert någon stödgrupp du kan vända dig till. 

• Tow2Mater
    Marmite Devil skrev 2023-05-30 23:11:52 följande:
    Så enkelt är det ju inte. Jag rekommenderar stt du förkovrar dig. 
    Visst är det.
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-30 21:02:33 följande:
    Och detsamma gör han. Argumenterar som han vill om sin tro och om aborter. Tyck vad du vill om det
    Att argumentera för vad man tycker och tala om för andra vad det får och inte får skriva är absolut inte samma sak.
  • Polyrytm
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 17:21:04 följande:
    Men jösses vilket skitsnack, det finns ackumulerade bevis så lång tillbaka som till 70 talet för att människan påverkar naturen, faktiskt började det redan när vi vart bönder istället för jägare.... det finns även gott om bevis för hur oljebolag och andra ekonomiska intressen betalade egna sk "forskare" för att ta fram egna "rön".

Man måste ju vara snudd på lobotomerad om man tror att förbränna fosila bränslen, sjövla bort allt skog, skita ner haven år efter år eller överpopulation  INTE kommer påverka planeten. Ofattbart att det år 2023 fortfarande finns människor som inte fattat det.
    Så du menar alltså att rika, mäktiga och inflytelserika personer och företag/organisationer kan betala forskare och på så vis beställa önskade forskningsresultat för att kunna påverka den folkliga opinionen i önskad riktning?

Det är ju precis min poäng.

Nu menade jag mest debatten och det politiska och mediala trycket angående "Klimathotet" där man hotar med att isar smälter och städerna hamnar under vatten och isbjörnar och pingviner drunknar osv. ,vilket inte stämmer, tvärtom, det är fler isbjörnar nu än för 10 år sen, isarna växer osv.

Sådant går i cykler helt naturligt, temperaturen fluktuerar beroende på hur solfläckarna rör sig, och det i sin tur påverkar olika växthusgaser, istider, torka.

Jag syftade INTE på människans påverkan på miljön i form av giftiga utsläpp, plast i haven, kärnvapentest och allt sånt.

Jag tror vi och miljön skulle må bättre av att gå tillbaka till att bo i byar, odla mat genom permakultur, egen boskap, bygga bostäder som harmoniserar med omgivningen och i symbios med dygnet och säsongerna, typ bo i såkallade jordskepp eller utvecklade jordkulor med solpaneler och kraft från bäckar. Alltså att varje familj i byn är frikopplad från statens kontroll av el värme och betalmedel.
  • Polyrytm
    Marmite Devil skrev 2023-05-30 23:21:42 följande:

Jag förstår att du har svårt att se förbi dina känslor. Men något som inte kan överleva utanför värdkroppen är per definition sekundär i betydelsen I förhållande till rätten till den egna kroppen. Något en del har svårt för, jag vet. 

Att kvinnor bestämmer över sin egna reproduktion och mannen måste kompromissa och vara överens med henne i de allra flesta fall (åtminstone i vår del av världen). Det väcker starka känslor hos patriarkala män. Det finns säkert någon stödgrupp du kan vända dig till. 

Du vill köra den stilen alltså. 

"Hähähä låter som att jag fått ÖversteFeministen Matriarksson på kroken hähähä."

Jag har aldrig förstått varför en del som kallar sig feminister i princip utvecklas till och uttrycker sig som osäkra mansgrisar i ett omklädningsrum. 

"Hörrö, lilla gumman, nu känner du för mycket igen, gå till nån och gråt ut hähä"

Det är som att en del blir det de säger sig bekämpa, vilket blir jättekonstigt. 

Kan vi försöka diskutera utan härskartekniker och fåniga repliker?

Det är väl mänskligt och helt naturligt att tycka och agera utifrån sina känslor?
    Om jag inser att många foster/ofödda barn som aborteras blir det helt i onödan och jag förstår lidandet de utsätts för under ingreppet så känner jag medlidande och djup sorg. Är det fånigt?

Vet du om att det inom jakt är olagligt och otillåtet att skjuta t.ex dräktiga vildsvins-suggor? Just för att de ofödda kultingarna kommer utsättas för ett stort lidande när moderdjuret dött. Men du tycker det bör vara tillåtet eller?
  • Anonym (konstigt argument)
    nihka skrev 2023-05-30 22:07:05 följande:
    Jag svarade på att du tyckte jag skulle flytta. Varför det när jag är nöjd med hur det är här?
    Jag tycker ingenting om vad du ska göra. DU tycker att man kan flytta om man inte gillar någonting i ett land, när jag påpekade att det är tvång att betala skatter till någonting man inte vill. Så med det resonemanget är det ju lugnt även med abortförbud. Ingen blir tvingad till någonting alls, är ju bara att flytta. 
  • Anonym (konstigt argument)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-31 12:58:51 följande:
    Att argumentera för vad man tycker och tala om för andra vad det får och inte får skriva är absolut inte samma sak.
    Det är ingen som har talat om för andra vad de får skriva mer än vad du har gjort det.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2023-05-30 23:06:22 följande:
    An sen då? De som älskar att jobba med aborter får ju göra det och stödja det de ser som kvinnors rätt. De behöver ju inte jobba med aborter om de inte vill det.
    Då kan man ju välja ett yrke där det inte ingår att göra aborter. Kanske cafébiträde?
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-31 15:23:28 följande:
    Jag tycker ingenting om vad du ska göra. DU tycker att man kan flytta om man inte gillar någonting i ett land, när jag påpekade att det är tvång att betala skatter till någonting man inte vill. Så med det resonemanget är det ju lugnt även med abortförbud. Ingen blir tvingad till någonting alls, är ju bara att flytta. 
    Ja, precis. Om du inte är nöjd kan du flytta. Jag är nöjd.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?