Anonym (därför) skrev 2023-05-30 17:21:04 följande:
Men jösses vilket skitsnack, det finns ackumulerade bevis så lång tillbaka som till 70 talet för att människan påverkar naturen, faktiskt började det redan när vi vart bönder istället för jägare.... det finns även gott om bevis för hur oljebolag och andra ekonomiska intressen betalade egna sk "forskare" för att ta fram egna "rön".
Man måste ju vara snudd på lobotomerad om man tror att förbränna fosila bränslen, sjövla bort allt skog, skita ner haven år efter år eller överpopulation INTE kommer påverka planeten. Ofattbart att det år 2023 fortfarande finns människor som inte fattat det.
Så du menar alltså att rika, mäktiga och inflytelserika personer och företag/organisationer kan betala forskare och på så vis beställa önskade forskningsresultat för att kunna påverka den folkliga opinionen i önskad riktning?
Det är ju precis min poäng.
Nu menade jag mest debatten och det politiska och mediala trycket angående "Klimathotet" där man hotar med att isar smälter och städerna hamnar under vatten och isbjörnar och pingviner drunknar osv. ,vilket inte stämmer, tvärtom, det är fler isbjörnar nu än för 10 år sen, isarna växer osv.
Sådant går i cykler helt naturligt, temperaturen fluktuerar beroende på hur solfläckarna rör sig, och det i sin tur påverkar olika växthusgaser, istider, torka.
Jag syftade INTE på människans påverkan på miljön i form av giftiga utsläpp, plast i haven, kärnvapentest och allt sånt.
Jag tror vi och miljön skulle må bättre av att gå tillbaka till att bo i byar, odla mat genom permakultur, egen boskap, bygga bostäder som harmoniserar med omgivningen och i symbios med dygnet och säsongerna, typ bo i såkallade jordskepp eller utvecklade jordkulor med solpaneler och kraft från bäckar. Alltså att varje familj i byn är frikopplad från statens kontroll av el värme och betalmedel.