• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (konstigt argument)
    nihka skrev 2023-05-25 14:24:19 följande:
    Vad bra. Då kan alla kvinnor fixa sina egna aborter och du applåderar.

Jag kan börja sälja trådklädhängare på facebook köp och sälj.
    Jag har inte påstått någonting om hur aborter ska lösas, utan om vad som är tvång.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-29 19:30:56 följande:

1) Det finns naturligtvis de som ogillar föräldraskap, men samtidigt finns det en annan vågskål där hur mycket fostret värderas också spelar in på den sidan.

2) Nej. Det finns i verkligheten inte alltid att få. Jag vet saker från människors egna berättelser, även från min närmaste krets. Och nu tänker jag på andra fall än det jag speciellt sa något om. 

3) Det handlar inte uteslutande om att påverka gravida. Det handlar om att verka för sådana värderingar att många män och kvinnor värderar det ofödda livet mer, innan det ens finns någon graviditet. Sen tror du väl inte att jag skulle vara så jäkla dum att jag ringer på hos gravida, ringer dem, sms:ar dem etc etc etc. Jag för en allmän diskussion som inte är inriktad på specifika individer. Det måste vara tillåtet att föra den allmänna diskussionen utan censur.. Jag tänker inte tiga. Du tycks ha missuppfattat mig helt i det.

Det är samma som i djuretikfrågan. Jag kan delta i en laglig demonstration eller sätta upp affischer i sakfrågan. Jag bryter mig inte in hos någon enskild individ och välter köksbordet. Jag saboterar inte slakterier och mejerier etc. (Det längsta jag sträckt mig till i djurfrågan är väl att affischera på vissa ställen där det varit affischering förbjuden, men det skadar ingen egendom på det viset -frystejp till affischerna och lätta att dra ned.

4) Du kan  inte motbevisa det mer än jag kan bevisa det. Jag hävdar aldrig att jag kan bevisa det, men du kan inte göra motsatsen så var inte allt för säker på saken.

5) Idag delar hon sin församlings synsätt på aborter, och jag kan säga att prästen där är mycket modig, och öppen även i etiska frågor. Jag känner honom själv och respekterar honom. Han försöker aldrig ställa sig in, Han är mycket ärlig. o min väninna har själv som individ sökt sig till sin församling som vuxen. Det är hennes val. Jag "känner henne utan och innan" sen ca 15 år. Vi anförtror oss åt varandra. Jag vet sådant om henne som många andra inte vet, och hon vet sådant om mig som många andra ej vet . Du kan inte veta mer om vår vackra vänskap än jag och hon.

Men hon är inte min käresta, som är någon annan.

Nope. Bara en vågskål. Ett foster har inget självberättigade och kan inte ta något ansvar för sig själv utan är helt beroende av att andra vill ha det.

Det är bara att betrakta tomrummet där du menar att det skulle finns något. Jävla elak tanke dessutom att det skulle finnas en plats där någon självgod tomte anser att människor som en gång levt ska straffas i evighet.

Tydligen inte så nära att hon anförtrodde sig med sin abort tills helt nyligen.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-30 17:31:56 följande:
    Det var du som tyckte att det är en bra lösning om man inte gillar någonting i ett land så kan man flytta. Så då är det ju inga problem om Sverige inför abortförbud.
    Nej, jag är nöjd som det är.
  • Marmite Devil
    Polyrytm skrev 2023-05-30 16:00:40 följande:
    När blir ett foster en individ?
    När det inte längre är ett foster? 
  • Anonym (därför)
    Marmite Devil skrev 2023-05-30 17:58:48 följande:
    När det inte längre är ett foster? 
    Varför skulle det inte finnas det, alla väljer ju inte abort?
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-29 19:38:50 följande:

Nu gör du flera halmgubbar, vilket är en mycket ohederlig debatt-teknik. Du utesluter de troligaste alternativen i en sådan situation, och framställer det som om det bara vore i meningslösa fall det skulle ske.

MEN då bortser du ifrån att t.ex en svensk barnmorska kan jobba i NORGE med FÖRLOSSNINGAR, VILKET SKER IDAG.. DESSUTOM är det faktiskt möjligt att ha t.ex. en kyrklig läkarmottagning, eller annan privat klinik som inte har sama arbetsbeskrivning. . Sådana finns.

Om jag t.ex öppnar en sådan  så handlar det självfallet inte om att ge efter, utan om vad jag som grundare och ägare i så fall väljer  själv för verksamhet.

Det finns inget som "ingår i yrket" så som du påstår. I så fall påstår du att verksamma barnmorskor i Norge som inget har med aborter att göra inte jobbar som barnmorskoer. Men FAKTUM är att de gör det. 

FAKTUM är att arbetssmitaren lägger ju den arbetsuppgiften hen anser sig för god att göra även på kollegor på andra arbetsplatser i Sverige och utanför Sverige.
  • Anonym (konstigt argument)
    nihka skrev 2023-05-30 17:44:53 följande:
    Nej, jag är nöjd som det är.
    Jaha, men kör det argumentet istället då, du är nöjd så därför ska vi ha x y z. Det spelar alltså ingen roll om det var tvång
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-30 11:50:22 följande:
    1) Och den vågskålen är ofta baserad på religion inte fakta

2) Din bekantskapskrets reflekterar väl inte hela Sverige? Och vad menar du "det finns inte alltid att få"? Fanns det igen hjälp eller valde personerna själva att inte ta hjälpen som fanns att få? 

3) Du menar köra ner kristna värderingar i halsen på andra? Vore det inte bättre att kristna accepterar att alla inte har samma värderingar som de har, tror samma saker som de gör?

4) Ja det är ju ett bekvämt sätt att tänka, vem som helst kan komma på vilken fantasi som helst och hävda att den är sann för ingen kan bevisa motsatsen... enhörningar finns för inte kan bevisa motsatsen, tandfén, tomten och påskharen med. Alla forskare som inte kan bevisa sina teorier kan hävda att de är sanna för det går inte att bevisa motsatsen heller... Märkligt att du inte själv inser hur irrationellt det är.

5) Det speglar ju ändå inte majoriteten av befolkningen som inte tror på någon allsmäktig fantasivarelse öht

1)Det är faktiskt fortfarande tillåtet att ha en tro i Sverige, och att väga in även trosaspekter i sitt liv Jag tänker fortsätta göra det, och du kan inte hindra varken mig eller andra från att göra det. Sen är det så att en sak inte per definition är osann för att den inte är formellt bevisad. Alla saker som bevisats har tidigare varit obevisade, men de var lika sanna då som nu.

2) Exakt var har jag påstått det? Det finns många fall där t.ex kvinnor har varit utsatta för t.ex. ett mycket starkt tryck från män som velat att de skulle göra abort, där trycket varit så stort att de inte sett någon annan möjlighet. Som sagt har det funnits fall i den lite närmare kretsen, men jag säger INTE att de utgör alla, men jag säger att de FINNS.

3) Att framföra en åsikt som avviker från din i en offentlig debatt där man följer forumreglerna (säg EXAKT VAR jag har brutit mot dem) är inte att köra ner något i halsen. Det är faktiskt HELT FRIVILLIGT att läsa något jag skriver.

Självfallet accepeterar jag i den meningen att jag vet att jag  inte kan tvinga någon till något synsätt om någonting alls, MEN det du kräver är ju att jag ska TIGA i debatten!!!!

4) Nu gör du en HALMGUBBE TILL, och här är det faktiskt du som är irrationell. EXAKT VAR har jag påstått att något är sant FÖR ATT du inte kan motbevisa det? Så sa jag faktiskt inte. DÄREMOT bemötte jag ditt bestämda hävdande av vissa saker som sanning, och sa i det sammanhanget att varken jag eller du kan bevisa våra teser.

5) Det bryr sig varken hon eller jag  om. Ingen av oss är intresserade av att följa någon svensk koncensuskultur. Jag vill följa Jesus. Därför är jag kyrkligt aktiv och tänker fortsätta vara det, och det tänker även min väninna. Vi tillhör olika samfund (hon katolik och jag svensk-Kyrklig)men jag är allmänkristen och flexar mellan samfunden på söndagarna, o hennes församlingskyrkoherde vågar till och med ta upp abortfrågan. Han är fullständigt orädd - som bara en av de rakaste av göteborgarna kan vara.   (Han är svensk och göteborgare fastän kanske flertalet katolska präster i Sverige är födda i utlandet.) 

Nej, ingen fantasifigur. Du hävdar bestämt det. men tänk om du har fel. Är du öppen för tanken att du kan ha det. En del ateister är extremt "fundamentalistiska", och påminner ibland faktiskt inte så liteom kristna "fundamentalister" Jag menar att Jesus är verklig, men jag är inte bland "fundamentalisterna".

Marmite Devil skrev 2023-05-30 15:41:38 följande:
    Ett foster är inte en individ. Så nej. 
    Och jag håller inte med om din definition på individ.
    Marmite Devil skrev 2023-05-30 15:40:50 följande:
    Att vara emot att andra människor får göra abort är att vara emot andras självbestämmande. Att sedannundra varför det ses som ett problem? Tomte

Jag ser allt dödande, all blodsutgjutelse, som problem. Därför har jag valt att inte bära vapen. Därför är jag abortkritisk. Därför är jag emot dödsstraff. Därför är jag också vegan etc etc.. Det finns många saker att lägga i vågskålarna.

Jag har självbestämmande i många saker, men jag använder inte alltid det till något kärleksfullt.

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?