Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-26 14:35:49 följande:
Det finns en mycket stor skillnad dels mellan ditt sätt att diskutera kontra andra individer här i tråden men också kring hur du argumenterar i abortfrågan kontra andra samhällsfrågor du säger dig vara engagerad i.
Personer som varit delaktiga i/utfört aborter menar du kommer lida reella konsekvenser av sitt handlande. Detta sätt att diskutera utgår inte från en personlig åsikt utan från sanning. Det verkar dessutom tämligen omöjligt för dig att presentera någon som helst grund för denna sanning. Jag menar på att du bör reflektera kring problematiken och det absurda i detta.
Som exempel - i en diskussion kring huruvida man bör dricka läsk eller inte säger jag att - nej det bör du inte för då kommer kolsyran göra att du svävar iväg. En kritiskt tänkande individ hade förmodligen frågat vilka belägg jag har för detta. Kan jag då inte ge några skulle jag överge detta argument i vidare diskussioner.
För att mötas på din planhalva - personer som är involverade i aborter möter alltså andliga konsekvenser. Rätta mig om jag har fel men jag antar att du bor och betalar skatt i Sverige. Du är alltså delaktig i alla aborter som genomförs genom att vara med och finansiera dem. Du hade kunnat flytta till ett land med abortförbud alternativt skatteplanerat och på så vis inte bidragit, omständigt - absolut! Men genomförbart. Hur ser din gud på att du inte aktivt förhindrar din egen medverkan i något så förkastligt som mord utan istället medvetet och i allra högsta grad, möjliggör alla aborter som utförs i Sverige?
Visst finns det ateister som är abortkritiska, personer med inskränkande åsikter är inte något exklusivt för religioner. Den stora skillnaden är att diskussionen med dem tenderar att utgå ifrån personliga åsikter medan religiösa som drar in sin tro i diskussioner, enligt min erfarenhet, propagerar för en viss moral som, om den inte efterföljs, kommer ge verkliga konsekvenser.
1) jag har aldrig sagt att konsekvenserna hinsides är oundvikliga. En mina bästa vänner, som jag träffade igår, gjorde en abort innan hon blev kristen. Jag tror att det är försonat av Kristus och att hon inte kommer att möta de konsekvenser som annars varit fallet.
En före detta flickvän till mig har också gjort en abort, (och det var inte jag som var fadern förresten). Hon har senare ångrat det och kommit till tro. Jag tror att det här för hennes del är sonat också.
Vad gäller fäderna i de här fallen vet jag inte så mycket. Den ene vet jag inget om, och den andre har jag träffat (och har en god relation till), men jag tror inte han har ångrat det hela som min väninna däremot uppvisat.
2) Självfallet kan jag argumentera för vad jag tror på, men om jag ska göra det i ett kort inlägg, som ett sidoämne i en annan debatt, så blir det meningslöst. Jag har absolut inte ambitionen att övertyga någon i trosfrågor i denna tråd. DÄREMOT planerar jag att starta en trostråd i juni eller juli. Häng på då i så fall. Där kan man ta den diskussionen.
Men ja, jag har åtskilliga erfarenheter av det övernaturliga, som har gett mig mycket större tilltro till det kristna budskapet i stort - även om jag absolut inte är någon fundamentalist.
Men jag väger också in vittnesmål i frågan om Jesu uppståndelse, Jesu kraftgärningar, den tidiga kristna rörelsens historia och tecken och under och annat genom hela rörelsens 2000-åriga existens.>
3) Egentligen använder jag det inte som argument, men däremot för att redovisa ytterligare ett skäl till att jag tycker det är tragiskt med aborter. jag försöker alltså INTE ÖVERGYGA NÅGON om att "om du är inblandad i en abort så får du en osalig bortgång. Så där missförstår du mig. Dessutom tror jag ju att om man inte ställer sig utom räckhållet för Kristi verk så är allting, även aborter, sonade och borta ur existensen..
4) Din fråga är enkel att besvara. Jag gör den bedömningen, den avvägningen, att den nytta jag kan göra i abortfrågan här överväger de skattekronor jag betalar. Man ska inte glömma att det även finns ett indirekt abortförebyggande arbete. Jag är som jag nämnde alltså kyrkligt aktiv i olika samfund, och sänder bla närradio. Om jag är en del av den kristna rörelsen och bidrar, tillsammans med andra, till att vinna fler individer för tron (inte främst för aborternas skull såklart), så kan det ändå bli en bieffekt i abortfrågan, för detta är individer som helt enkelt mindre sannolikt kommer att efterfråga aborter.
5) Verkliga konsekvenser finns redan här och nu. Jag hade varit abortkritisk även om jag hade varit ateist - eller agnostiker. Och de argumenten har jag också nu, t.ex icke våld - icke blodsutgjutelse.
6) Det kan också ses som inskränkt att vilja utgjuta blod.