• Anonym (..)

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2023-05-24 23:00:17 följande:
    Din jämförelse haltar. Det skulle mer kunna jämföras med att busschaufforen inte känner sig ok med att köra in bussen i ett trångt garage, utan vill parkera den utanför. Det går oftast bra, då det finns andra som brukar köra in bussarna i garaget vid behov. Alla andra uppgifter utför chauffören med glädje.

    Ibland ändras man under livets gång, vad man en gång kände vid början av ett yrkesval kan vara skilt från vad man senare känner. Att en kompetent yrkesmänniska ska ge upp sitt yrke helt för att den inte kan utföra 1% av momenten som kan ingå som handlar om liv eller död är idiotiskt. 

    Men som sagt, du vill tvinga någon annan till något de inte vill.
    Nej, min jämförelse haltar inte ett dugg. Man kan inte kräva att få välja bort delar av det som ingår i ens arbetsuppgifter.

    Om man känner så får man bli egen företagare med möjlighet att välja bort de uppdrag man inte är beredd att göra.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-25 13:40:25 följande:
    Likväl är det tvång.

    Eller så förbjuder vi aborter och att du får flytta till ett annat land om du vill ha abort. 
    Nej, vi låter det vara precis som det är. Vad du gör är upp till dig.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-25 13:42:37 följande:
    Nej, det är inte samhället eller någon som inte vill hjälpa henne med vad hon önskar som har tvingat på kvinnans barn. Däremot om samhället eller skattebetalarna beslutar om att tvångsinsiminerar kvinnor, då är det att tvinga dem föda barn.
    Vad bra. Då kan alla kvinnor fixa sina egna aborter och du applåderar.

    Jag kan börja sälja trådklädhängare på facebook köp och sälj.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    nihka skrev 2023-05-24 19:10:08 följande:
    Tolka in vad du vill, men det kommer som sagt inte som någon direkt överraskning.

    Jaha som ditt påstående och fördom om att det existerar gudar. Bra då kan vi hålla hittepåväsen utanför diskussionen.

    Har du fler knäppa frågar?

    Nej, det gör du inte. När man skalat bort alla fina ord är det bara samma gamla uttjatade propagerande för att kvinnor inte ska göra abort. Du försöker ge kvinnor som har bestämt sig för att göra abort eller gjort abort dåligt samvete. Låt dem vara! De klarar av att ta sina egna beslut.

    1)EXAKT VAR har jag skrivit att "kvinnor inte ska få göra abort"? Jag har en 3:e ståndpunkt i abortdebatten, och för den etiska abortdebatten, inte den juridiska.


    2)Fel. Snarare vill jag tala för sådana värderingar hos män och kvinnor att aborter inte efterfrågas, än om redan gjorda aborter. De redan gjorda går inte att göra nåt åt.


    3) Dåligt samvete är inget självändamål. Det handlar om att jag ser livet som värdefullt, och just därför valde jag till exempel vapenfri placering. Det gäller inte bara aborter, utan det gäller alla frågor.


    4) Jag har mer respekt för meningsmotståndare än du.


    5) Ja, jag erkänner att jag är troende, vilket anses väldigt fult i Sverige, men jag böjer mig inte för koncencus.


    6) Jag hade haft samma åsikter i icke-våldsfrågor, t.ex bära vapen och abort även om jag varit ateist eller agnostiker.


    7) Jag är ingen idiot för att jag är troende. Jag menar att jag har goda skäl att vara det baserat på de indata jag känner till och sedan sammanväger.

  • Anonym (Pro life & vegan)
    nihka skrev 2023-05-24 19:17:56 följande:
    Toppen att du respekterar människor som äter kött och kvinnor som gör abort! Och jag respekterar att du låter bli. Win - win!
    Jag vet inte om du läste mittt inlägg du svarade på, men mitt svar är att man måste hålla isär personen som sådan och sakfrågan. Man måste kunna framföra en synpunkt i den etiska frågan, om handlingar, där man kan vara negativ till själva handlingen samtidigt som man respekterar personen.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-24 21:15:09 följande:
    Du drog in din tro i debatten med mig, det är enda anledningen till att jag överhuvudtaget diskuterar den. 

    Oavsett ämnets komplexitet borde du kunna lägga fram ett konkret argument - om än ett mycket förenklat sådant - till varför ditt påstående är sant. Tre gånger har jag efterfrågat ett sådant, tre gånger har jag fått samma svar om "olika sammanhang, händelser och erfarenheter" - nu senast använde du 810 tecken till samma raljerande istället för att ge ett reellt exempel som faktiskt kunnat ge substans till dina argument. 

    Precis - NU slog du huvudet på spiken. Som icke - troende finns det inget konkret värde i det. Att använda sig av sin tro i debatter kan, för mig, jämföras med att argumentera för att ingen annan borde äta glass för att du går på diet. 

    Jag tror du har en alltför snäv definition av vad våld är. Från min sida utgör vissa aspekter i hur du uttrycker dig (främst hotet om helvetet för de kvinnor som genomgått abort) en form av psykologisk våld. Menar du att pacifister och veganer inte kan vara egocentriska? Jag har inte uttryckt att du "för en talan" för din skull, däremot uppfattar jag dig som mycket egocentrisk. 

    Jag har aldrig påstått att en fråga bör vara tabu eller att du ska tiga. Jag påtalade att du bör vara medveten om de reella riskerna din retorik medför. 

    Givetvis är en persons moral fluktuerande. Med den framväxande sekulariseringen hoppas jag att vi i framtiden inte uppfattar aborter som oetiska eller ger "övernaturliga krafter" något utrymme i diskussioner kring faktiska människor.
    Har ont om tid just nu, men återkommer senare under dagen med svar.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-24 21:15:09 följande:
    Du drog in din tro i debatten med mig, det är enda anledningen till att jag överhuvudtaget diskuterar den. 

    Oavsett ämnets komplexitet borde du kunna lägga fram ett konkret argument - om än ett mycket förenklat sådant - till varför ditt påstående är sant. Tre gånger har jag efterfrågat ett sådant, tre gånger har jag fått samma svar om "olika sammanhang, händelser och erfarenheter" - nu senast använde du 810 tecken till samma raljerande istället för att ge ett reellt exempel som faktiskt kunnat ge substans till dina argument. 

    Precis - NU slog du huvudet på spiken. Som icke - troende finns det inget konkret värde i det. Att använda sig av sin tro i debatter kan, för mig, jämföras med att argumentera för att ingen annan borde äta glass för att du går på diet. 

    Jag tror du har en alltför snäv definition av vad våld är. Från min sida utgör vissa aspekter i hur du uttrycker dig (främst hotet om helvetet för de kvinnor som genomgått abort) en form av psykologisk våld. Menar du att pacifister och veganer inte kan vara egocentriska? Jag har inte uttryckt att du "för en talan" för din skull, däremot uppfattar jag dig som mycket egocentrisk. 

    Jag har aldrig påstått att en fråga bör vara tabu eller att du ska tiga. Jag påtalade att du bör vara medveten om de reella riskerna din retorik medför. 

    Givetvis är en persons moral fluktuerande. Med den framväxande sekulariseringen hoppas jag att vi i framtiden inte uppfattar aborter som oetiska eller ger "övernaturliga krafter" något utrymme i diskussioner kring faktiska människor.

    1) Ja, men det var delvis för att nämna ytterligare en sak som driver mig i frågan. Visserligen hade jag haft samma åsikt om både aborter och att bära vapen om jag hade varit ateist - eller agnostiker (icke blodsutgjutelse) - men det är ytterligare en motiverande sak, då jag menar att aborter även har andliga konsekvenser.


    Sen varför jag tror är ett så stort ämne att det är ämnet för en helt annan tråd, som jag troligen startar i sommar om jag har ork och inspiration. Det blir för spretande och för långt om jag ska föra den detaljdiskussionen här,


    2) Problemet är att mina slutsatser baseras på kombinationen av så väldigt många saker tillsammans, att det är själva kombinationen av alltihop som gör att jag tror. Om jag visar dig en pusselbit av 1000 säger den absolut ingenting ensam.


    Men inte bara mina erfarenheter spelar roll. Så mycket annat, Jesu uppståndelse, (som du inte tror har skett då du inte ens anser Jesus för att vara en historisk person), Jesu kraftgärningar (som du av samma skäl inte tror på), tecken och under i församlingen som har skett genom 2000 år, människors observationer in i vår tid, har också en del i saken.


    3) Jag talade inte enbart om kvinnor. Även män som varit inblandade i aborter tror jag det kan ha andliga följder för.


    4) Vad är alternativet om jag faktiskt är övertygad om att det är en reell andlig risk? Det är väl MER kärleksfullt att varna än att skita i och sopa under mattan. Om man verkligen bryr sig om någon bryr man sig även om dennes hinsides-tillvaro. Ja, jag vet att du inte tror det finns någon, men tänk om du har fel. Vi har olika tanke i saken.


    5) Nej, men jag är faktiskt ingen idiot, som du tycks tro. Jag vänder mig mot uttrycket egocentrisk.


    6) Jag anser det värt att ta vissa risker.


    7) Det finns även ateister som är abortkritiska. "Secular Pro Life" är ett vedertaget och växande begrepp i anglosaxiska världen. Man kan vara abortkritisk av etiska skäl om icke troende. Jag läste för ett tag sedan en artikel där en abortkritisk, och ävven vegansk, icke troende i USA porträtterades.


    8) jag tänker inte vika från min tro eller att nämna den när det känns relevant.

  • Anonym (Autonomi)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-26 12:12:33 följande:

    1) Ja, men det var delvis för att nämna ytterligare en sak som driver mig i frågan. Visserligen hade jag haft samma åsikt om både aborter och att bära vapen om jag hade varit ateist - eller agnostiker (icke blodsutgjutelse) - men det är ytterligare en motiverande sak, då jag menar att aborter även har andliga konsekvenser.


    Sen varför jag tror är ett så stort ämne att det är ämnet för en helt annan tråd, som jag troligen startar i sommar om jag har ork och inspiration. Det blir för spretande och för långt om jag ska föra den detaljdiskussionen här,


    2) Problemet är att mina slutsatser baseras på kombinationen av så väldigt många saker tillsammans, att det är själva kombinationen av alltihop som gör att jag tror. Om jag visar dig en pusselbit av 1000 säger den absolut ingenting ensam.


    Men inte bara mina erfarenheter spelar roll. Så mycket annat, Jesu uppståndelse, (som du inte tror har skett då du inte ens anser Jesus för att vara en historisk person), Jesu kraftgärningar (som du av samma skäl inte tror på), tecken och under i församlingen som har skett genom 2000 år, människors observationer in i vår tid, har också en del i saken.


    3) Jag talade inte enbart om kvinnor. Även män som varit inblandade i aborter tror jag det kan ha andliga följder för.


    4) Vad är alternativet om jag faktiskt är övertygad om att det är en reell andlig risk? Det är väl MER kärleksfullt att varna än att skita i och sopa under mattan. Om man verkligen bryr sig om någon bryr man sig även om dennes hinsides-tillvaro. Ja, jag vet att du inte tror det finns någon, men tänk om du har fel. Vi har olika tanke i saken.


    5) Nej, men jag är faktiskt ingen idiot, som du tycks tro. Jag vänder mig mot uttrycket egocentrisk.


    6) Jag anser det värt att ta vissa risker.


    7) Det finns även ateister som är abortkritiska. "Secular Pro Life" är ett vedertaget och växande begrepp i anglosaxiska världen. Man kan vara abortkritisk av etiska skäl om icke troende. Jag läste för ett tag sedan en artikel där en abortkritisk, och ävven vegansk, icke troende i USA porträtterades.


    8) jag tänker inte vika från min tro eller att nämna den när det känns relevant.


    Det finns en mycket stor skillnad dels mellan ditt sätt att diskutera kontra andra individer här i tråden men också kring hur du argumenterar i abortfrågan kontra andra samhällsfrågor du säger dig vara engagerad i. 
    Personer som varit delaktiga i/utfört aborter menar du kommer lida reella konsekvenser av sitt handlande. Detta sätt att diskutera utgår inte från en personlig åsikt utan från sanning. Det verkar dessutom tämligen omöjligt för dig att presentera någon som helst grund för denna sanning. Jag menar på att du bör reflektera kring problematiken och det absurda i detta. 
    Som exempel - i en diskussion kring huruvida man bör dricka läsk eller inte säger jag att - nej det bör du inte för då kommer kolsyran göra att du svävar iväg. En kritiskt tänkande individ hade förmodligen frågat vilka belägg jag har för detta. Kan jag då inte ge några skulle jag överge detta argument i vidare diskussioner.

    För att mötas på din planhalva - personer som är involverade i aborter möter alltså andliga konsekvenser. Rätta mig om jag har fel men jag antar att du bor och betalar skatt i Sverige. Du är alltså delaktig i alla aborter som genomförs genom att vara med och finansiera dem. Du hade kunnat flytta till ett land med abortförbud alternativt skatteplanerat och på så vis inte bidragit, omständigt - absolut! Men genomförbart. Hur ser din gud på att du inte aktivt förhindrar din egen medverkan i något så förkastligt som mord utan istället medvetet och i allra högsta grad, möjliggör alla aborter som utförs i Sverige? 

    Visst finns det ateister som är abortkritiska, personer med inskränkande åsikter är inte något exklusivt för religioner. Den stora skillnaden är att diskussionen med dem tenderar att utgå ifrån personliga åsikter medan religiösa som drar in sin tro i diskussioner, enligt min erfarenhet, propagerar för en viss moral som, om den inte efterföljs, kommer ge verkliga konsekvenser.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-26 14:35:49 följande:
    Det finns en mycket stor skillnad dels mellan ditt sätt att diskutera kontra andra individer här i tråden men också kring hur du argumenterar i abortfrågan kontra andra samhällsfrågor du säger dig vara engagerad i. 
    Personer som varit delaktiga i/utfört aborter menar du kommer lida reella konsekvenser av sitt handlande. Detta sätt att diskutera utgår inte från en personlig åsikt utan från sanning. Det verkar dessutom tämligen omöjligt för dig att presentera någon som helst grund för denna sanning. Jag menar på att du bör reflektera kring problematiken och det absurda i detta. 
    Som exempel - i en diskussion kring huruvida man bör dricka läsk eller inte säger jag att - nej det bör du inte för då kommer kolsyran göra att du svävar iväg. En kritiskt tänkande individ hade förmodligen frågat vilka belägg jag har för detta. Kan jag då inte ge några skulle jag överge detta argument i vidare diskussioner.

    För att mötas på din planhalva - personer som är involverade i aborter möter alltså andliga konsekvenser. Rätta mig om jag har fel men jag antar att du bor och betalar skatt i Sverige. Du är alltså delaktig i alla aborter som genomförs genom att vara med och finansiera dem. Du hade kunnat flytta till ett land med abortförbud alternativt skatteplanerat och på så vis inte bidragit, omständigt - absolut! Men genomförbart. Hur ser din gud på att du inte aktivt förhindrar din egen medverkan i något så förkastligt som mord utan istället medvetet och i allra högsta grad, möjliggör alla aborter som utförs i Sverige? 

    Visst finns det ateister som är abortkritiska, personer med inskränkande åsikter är inte något exklusivt för religioner. Den stora skillnaden är att diskussionen med dem tenderar att utgå ifrån personliga åsikter medan religiösa som drar in sin tro i diskussioner, enligt min erfarenhet, propagerar för en viss moral som, om den inte efterföljs, kommer ge verkliga konsekvenser.

    1) jag har aldrig sagt att konsekvenserna hinsides är oundvikliga. En mina bästa vänner, som jag träffade igår, gjorde en abort innan hon blev kristen. Jag tror att det är försonat av Kristus och att hon inte kommer att möta de konsekvenser som annars varit fallet.


    En före detta flickvän till mig har också gjort en abort, (och det var inte jag som var fadern förresten). Hon har senare ångrat det och kommit till tro. Jag tror att det här för hennes del är sonat också.


    Vad gäller fäderna i de här fallen vet jag inte så mycket. Den ene vet jag inget om, och den andre har jag träffat (och har en god relation till), men jag tror inte han har ångrat det hela som min väninna däremot uppvisat.


    2) Självfallet kan jag argumentera för vad jag tror på, men om jag ska göra det i ett kort inlägg, som ett sidoämne i en annan debatt, så blir det meningslöst. Jag har absolut inte ambitionen att övertyga någon i trosfrågor i denna tråd. DÄREMOT planerar jag att starta en trostråd i juni eller juli. Häng på då i så fall. Där kan man ta den diskussionen.


    Men ja, jag har åtskilliga erfarenheter av det övernaturliga, som har gett mig mycket större tilltro till det kristna budskapet i stort - även om jag absolut inte är någon fundamentalist.


    Men jag väger också in vittnesmål i frågan om Jesu uppståndelse, Jesu kraftgärningar, den tidiga kristna rörelsens historia och tecken och under och annat genom hela rörelsens 2000-åriga existens.>


    3) Egentligen använder jag det inte som argument, men däremot för att redovisa ytterligare ett skäl till att jag tycker det är tragiskt med aborter. jag försöker alltså INTE ÖVERGYGA NÅGON om att "om du är inblandad i en abort så får du en osalig bortgång. Så där missförstår du mig. Dessutom tror jag ju att om man inte ställer sig utom räckhållet för Kristi verk så är allting, även aborter, sonade och borta ur existensen..


    4) Din fråga är enkel att besvara. Jag gör den bedömningen, den avvägningen, att den nytta jag kan göra i abortfrågan här överväger de skattekronor jag betalar. Man ska inte glömma att det även finns ett indirekt abortförebyggande arbete. Jag är som jag nämnde alltså kyrkligt aktiv i olika samfund, och sänder bla närradio. Om jag är en del av den kristna rörelsen och bidrar, tillsammans med andra, till att vinna fler individer för tron (inte främst för aborternas skull såklart), så kan det ändå bli en bieffekt i abortfrågan, för detta är individer som helt enkelt mindre sannolikt kommer att efterfråga aborter.


    5) Verkliga konsekvenser finns redan här och nu. Jag hade varit abortkritisk även om jag hade varit ateist - eller agnostiker. Och de argumenten har jag också nu, t.ex icke våld - icke blodsutgjutelse.


    6) Det kan också ses som inskränkt att vilja utgjuta blod.

  • Anonym (Autonomi)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-27 14:37:38 följande:

    1) jag har aldrig sagt att konsekvenserna hinsides är oundvikliga. En mina bästa vänner, som jag träffade igår, gjorde en abort innan hon blev kristen. Jag tror att det är försonat av Kristus och att hon inte kommer att möta de konsekvenser som annars varit fallet.


    En före detta flickvän till mig har också gjort en abort, (och det var inte jag som var fadern förresten). Hon har senare ångrat det och kommit till tro. Jag tror att det här för hennes del är sonat också.


    Vad gäller fäderna i de här fallen vet jag inte så mycket. Den ene vet jag inget om, och den andre har jag träffat (och har en god relation till), men jag tror inte han har ångrat det hela som min väninna däremot uppvisat.


    2) Självfallet kan jag argumentera för vad jag tror på, men om jag ska göra det i ett kort inlägg, som ett sidoämne i en annan debatt, så blir det meningslöst. Jag har absolut inte ambitionen att övertyga någon i trosfrågor i denna tråd. DÄREMOT planerar jag att starta en trostråd i juni eller juli. Häng på då i så fall. Där kan man ta den diskussionen.


    Men ja, jag har åtskilliga erfarenheter av det övernaturliga, som har gett mig mycket större tilltro till det kristna budskapet i stort - även om jag absolut inte är någon fundamentalist.


    Men jag väger också in vittnesmål i frågan om Jesu uppståndelse, Jesu kraftgärningar, den tidiga kristna rörelsens historia och tecken och under och annat genom hela rörelsens 2000-åriga existens.>


    3) Egentligen använder jag det inte som argument, men däremot för att redovisa ytterligare ett skäl till att jag tycker det är tragiskt med aborter. jag försöker alltså INTE ÖVERGYGA NÅGON om att "om du är inblandad i en abort så får du en osalig bortgång. Så där missförstår du mig. Dessutom tror jag ju att om man inte ställer sig utom räckhållet för Kristi verk så är allting, även aborter, sonade och borta ur existensen..


    4) Din fråga är enkel att besvara. Jag gör den bedömningen, den avvägningen, att den nytta jag kan göra i abortfrågan här överväger de skattekronor jag betalar. Man ska inte glömma att det även finns ett indirekt abortförebyggande arbete. Jag är som jag nämnde alltså kyrkligt aktiv i olika samfund, och sänder bla närradio. Om jag är en del av den kristna rörelsen och bidrar, tillsammans med andra, till att vinna fler individer för tron (inte främst för aborternas skull såklart), så kan det ändå bli en bieffekt i abortfrågan, för detta är individer som helt enkelt mindre sannolikt kommer att efterfråga aborter.


    5) Verkliga konsekvenser finns redan här och nu. Jag hade varit abortkritisk även om jag hade varit ateist - eller agnostiker. Och de argumenten har jag också nu, t.ex icke våld - icke blodsutgjutelse.


    6) Det kan också ses som inskränkt att vilja utgjuta blod.


    Är det självklart när du inte kan lägga fram några konkreta argument för det? Kan det vara så att argumentationen blir meningslös för att den bottnar i en djupt abstrakt livsåskådning? Stå istället för att din utgångspunkt är en åsikt som inte bottnar i något annat än personliga tankar och idéer. 

    Du använder det som argument då du anför det som skäl för din åsikt. 

    Du har inte reflekterat över varför du anser den frågan så enkel att besvara? Samhällets modernisering möjliggör liknande arbete även utan att individen själv behöver vara ytterst delaktig. 

    På vilket vis är åsikten om individens frihet att välja inskränkande?
    Jag är för abort och har absolut ingen vilja till att utgjuta blod, det skulle jag vilja påstå att de flesta inte har. Jag är däremot djupt övertygad om att varje enskild kvinnan är kapabel till att fatta rätt beslut kring sin kropp och sitt liv. Detta utan moralpredikan från främmande människor. 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?