Polyrytm skrev 2023-05-30 14:45:49 följande:
...eller att män kan bli kvinnor, män kan föda barn, kön är enbart en social konstruktion, massinvandring är en ekonomisk vinst och ska rädda våra pensioner, människan har skapat klimatförändringar fast man ej har bevis, enbart utgått från olika modeller baserade på gissningar, covid19-vaccinet skulle förhindra spridning osv osv osv.
Det finns jättemånga "sanningar" som påhittiga idelogiskt drivna människor hittar på för att stöpa samhället i önskad riktning och håller man inte med är man en kättare och blir utfryst på olika vis.
Jag både håller med dig och inte håller med dig här.
Jag ger dig rätt i att kön inte är en social konstruktion, och att migrationspolitiken har varit ansvarslös. (Tycker Finland och Norge har haft förnuftigare politik.) Och jag håller med om att mycket på ideologisk grund utmålas som sanningar, bla i just fråga om aborter.
DÄREMOT menar jag att det är ställt utom allt rimligt tvivel att människans aktivitet bidrar till en högre halt växthusgaser och global uppvärmning, även om också andra faktorer spelar roll för klimatet., tex. solaktivitet.
Men det är INTE et "ANINEN ELLER" , utan det är ett "BÅDE OCH". Dvs både människan och andra faktirer bidrar tillsammans till klmatförändringen.
Det finns 2 diken at hamna i här, Antingen att påstå att INGET av klimatförändringen beror på människan, eller att påstå at ALLT av klimatförändringen beror på människan. Båda är fel.
Det gäller i komplexa frågor att kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Enkla svar och enkla lösningar är ofta feltänkta, och till och med verkligen farliga.