• Anonym (ts)

tonåring, kunna bo ensam

Alla jag känner bor själva när familjen åker på semester, om dom inte följer med men det har jag försökt förklara sen dom sa det men  dom vägrar lyssna.  Om ni har skriv argument jag kan säga eller berätta om ni eller era barn får bo ensamma då dom inte tror på det bara för att dom aldrig låtit något" barn" (tonåring) få vara ensam och det är bara i 1 vecka.....

• Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam
  • Anonym (Tja)
    Tiina87 skrev 2018-07-08 12:01:22 följande:

Det är rätt stor skillnad att bo i familjehem och i ett sk vanligt hem med sina föräldrar/förälder.

Sedan klarar inte alla tonåringar att bo själva, ens för en vecka.

Fast det ska inte vara någon skillnad alls. Familjehem ska vara precis som en vanlig familj. Sedan beror det såklart på hur länge barnet bott i familjen när det gäller hurvida barnet kan lämnas ensam eller inte.
  • Tiina87
    Anonym (Tja) skrev 2018-07-08 13:22:55 följande:

Fast det ska inte vara någon skillnad alls. Familjehem ska vara precis som en vanlig familj. Sedan beror det såklart på hur länge barnet bott i familjen när det gäller hurvida barnet kan lämnas ensam eller inte.

Det är skillnad. Bor man i familjehem så har man dåliga hemförhållanden av något slag eller att man har problem.
  • Anonym (Tja)
    Tiina87 skrev 2018-07-08 18:02:23 följande:

Det är skillnad. Bor man i familjehem så har man dåliga hemförhållanden av något slag eller att man har problem.

Jag menar att barn inte ska behandlas annorlunda i familjehem. Barn som bor med sina föräldrar kan också vara oansvariga, så de inte bör lämnad ensamma. Men finns inget som säger att tonåringar som bor i familjehem inte kan lämnas ensamma.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (ts) skrev 2018-07-06 23:36:01 följande:

Alla jag känner bor själva när familjen åker på semester, om dom inte följer med men det har jag försökt förklara sen dom sa det men  dom vägrar lyssna.  Om ni har skriv argument jag kan säga eller berätta om ni eller era barn får bo ensamma då dom inte tror på det bara för att dom aldrig låtit något" barn" (tonåring) få vara ensam och det är bara i 1 vecka.....

dina jämngamla kompisars föräldrar får väl prata med dina familjehemsföräldrar och berätta om hur deras 14-åringar får vara ensamma hemma när resten av familjen åker på semester
  • Anonym (...........)
    Tiina87 skrev 2018-07-08 12:06:16 följande:
    Väx upp och inse att man som 14-åring inte alltid kan få som man vill! Var glad att du bor i ett familjehem som faktiskt verkar bry sig om dig istället.
    Finns inga familjehem som bryr sig om barnen de får placerade hos sig. Bort med pengarna och barnet får flytta direkt. Oj, vad de måste bry sig genuint. 
  • Tiina87
    Anonym (Tja) skrev 2018-07-08 18:42:04 följande:

Jag menar att barn inte ska behandlas annorlunda i familjehem. Barn som bor med sina föräldrar kan också vara oansvariga, så de inte bör lämnad ensamma. Men finns inget som säger att tonåringar som bor i familjehem inte kan lämnas ensamma.

Nej,det tycker inte jag heller. Men oftast kan familjehemmet anse att tonåringen inte är mogen nog att ta eget ansvar och vara själv en vecka just pga jur situationen är.
  • Tiina87
    Anonym (...........) skrev 2018-07-08 20:05:36 följande:

Finns inga familjehem som bryr sig om barnen de får placerade hos sig. Bort med pengarna och barnet får flytta direkt. Oj, vad de måste bry sig genuint. 

Det finns absolut familjehem som bryr sig om de placerade barnen. Min familj har varit familjehem under ett antal år och behandlade alla lika. Har även idag kontakt med de som växte upp hos oss och samma med mina föräldrar. De räknas fortfarande till familjen.
  • Anonym (...........)
    Tiina87 skrev 2018-07-08 20:24:15 följande:
    Det finns absolut familjehem som bryr sig om de placerade barnen. Min familj har varit familjehem under ett antal år och behandlade alla lika. Har även idag kontakt med de som växte upp hos oss och samma med mina föräldrar. De räknas fortfarande till familjen.
    Gratis? Troligen inte. 
  • Anonym (mhh)
    Anonym (ts) skrev 2018-07-06 23:36:01 följande:

Men bara du kan bevisa och skriva argumenten. tex du kanske grisar ner något så oerhört och tänka sig ha dig ensam en vecka i huset? eller du kanske glömmer spisen på? glömmer låsa dörren? du kanske är lätt övertalad av dina kompisar att ha fest där eller bjuda över okända människor?

Du får göra en lista med vad du tror de är oroliga för att ska inträffa om de lämnar dig ensam en vecka.

• Anonym (anonym)
    Anonym (...........) skrev 2018-07-08 20:05:36 följande:
    Om familjehemmen försvinner kommer barnen inte hem utan vi kommer att återgå till de stora barnhemmen igen. Olämpliga föräldrar blir inte lämpliga för att det inte finns familjehem som kan ta hand om barnen.
Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam