Inlägg från: Anonym (Tja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tja)

tonåring, kunna bo ensam

Postat under familjehem? Om du bor i ett tror jag knappast soc skulle gå med på att ett barn bodde själv i en vecka, även om familjehemmet hade accepterat det. I övrigt beror det väl på ålder, skillnad på en 13 åring och en 18 åring. 

• Anonym (Tja)
    Anonym (ts) skrev 2018-07-07 09:06:40 följande:
    14
    Tror de flesta 14 åringar följer med på semestrar faktiskt.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (ts) skrev 2018-07-07 12:10:38 följande:

ehm jag har inget val men jag hade inte velat följa med, aldrig. varför skulle jag vilja, jag vill inte vara med dom. Jag vill bara vara med mina vänner. 

Då lär de väl ha fixat någon barnvakt. Varför vill du vara ensam...?
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Använd huvet) skrev 2018-07-07 12:39:44 följande:

Eftersom du verkar bo i ett familjehem så får du väl tjata till dig att få komma till ett akuthem under tiden familjehemmet är borta. Hade någon av mina grannar varit familjehem och lämnat en placerad 14-åring ensam så hade jag socanmält dem på stört.

Vad är ett akuthem? Du menar jourhem..?
  • Anonym (Tja)
    Anonym (herregud..) skrev 2018-07-07 16:48:14 följande:

Men herregud hur många trådar om samma ämne kan du skapa? Och när fyller du år egentligen för nu har ju denna "14-åringen på familjehem" skrivit en jäkla massa trådar under en jäkla massa månader. Haha känns mer som ett troll vid det är laget men.. ska vi leka att du är på riktigt: få in det i ditt huvud att ditt familjehem inte har någon anledning att lita på dig och hur dina katastrofvänner tillåts slira runt utan uppsyn från dagen dom föddes för att deras föräldrar inte älskar dom är helt orelevant.

Men hur kan du få det till samma ämne? De andra har väl handlat om regler. Och Ts är ju anonym så om det är samma tonåring vet vi ju faktiskt inte.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (ts) skrev 2018-07-07 23:24:08 följande:

inte intresserad av om ni tycker en tonåring kan bo ensam 1 v eller inte. inte min fråga. om ni hade läst mitt inlägg och inte börjar göra era egna frågor och börjat tro att jag är nån jag inte är som ni oavsett inte har nåt med att göra. en normal tonåring kan klara sig ensam längre än 1 vecka. om tonåringens vänner vill förstöra hemmet vet jag inte vilka vänner era barn har egentligen....

Tja du skriver på samma sätt och verkar lika fientligt inställd till familjen och alla andra.
  • Anonym (Tja)
    Tiina87 skrev 2018-07-08 12:01:22 följande:

Det är rätt stor skillnad att bo i familjehem och i ett sk vanligt hem med sina föräldrar/förälder.

Sedan klarar inte alla tonåringar att bo själva, ens för en vecka.

Fast det ska inte vara någon skillnad alls. Familjehem ska vara precis som en vanlig familj. Sedan beror det såklart på hur länge barnet bott i familjen när det gäller hurvida barnet kan lämnas ensam eller inte.
  • Anonym (Tja)
    Tiina87 skrev 2018-07-08 18:02:23 följande:

Det är skillnad. Bor man i familjehem så har man dåliga hemförhållanden av något slag eller att man har problem.

Jag menar att barn inte ska behandlas annorlunda i familjehem. Barn som bor med sina föräldrar kan också vara oansvariga, så de inte bör lämnad ensamma. Men finns inget som säger att tonåringar som bor i familjehem inte kan lämnas ensamma.
  • Anonym (Tja)
    felicityporter skrev 2018-07-09 15:50:16 följande:

Jag flyttade hemifrån när jag var 16 och har en killkompis som också flyttade hemifrån vid 16-årsåldern, han flyttade dock med hjälp av socialens hjälp till en egen lägenhet eftersom han hade problem hemma.

Det gick kanon både för mig och min vän som flyttade, jag behövde aldrig hjälp från socialen för att få en egen lägenhet (tack och lov) utan flyttade in hos min sambo direkt. Både jag och min vän var ansvarsfulla tonåringar som alltid såg till att alla räkningar betalades in i tid och festade inte överdrivet mycket, förstod att man måste visa hänsyn till sina grannar och kunde själva ta eget ansvar just för att vi fick lov att ta eget ansvar.

Om man som tonåring ständigt blir misstrodd och inte tillåts ta eget ansvar och jämt ska kontrolleras blir man lätt helt "out of control" och oansvarig i allmänhet. Om man däremot får ett förtroende, visar att man tillåts och förväntas ta eget ansvar och inte blir överdrivet kontrollerad växer man som människa och mognar betydligt snabbare.

Sedan vill jag avslutningsvis påpeka att jag tycker det är synd och skam att så många tonåringar familjehemsplaceras istället att för - som på min tid - få en chans till eget boende istället om föräldrarna har vissa brister. Jag är helt övertygad om att det är en betydligt bättre lösning.

Alltså va?Tycker du på riktigt att alla trasiga tonåringar ska få egna boenden, utan att ha någon vuxen närvarande i sitt liv? Det låter verkligen som ett vinnande koncept. (Inte)
  • Anonym (Tja)
    felicityporter skrev 2018-07-10 14:58:41 följande:

Fast det har jag aldrig skrivit. Jag tror att många äldre tonåringar skulle må bättre av att få bo i en lägenhet som socialen ansvarar för tills de blir myndiga istället för att ryckas upp från sin familj och placeras i ett hem med främlingar mot deras vilja - en familj som inte har några som helst känslomässiga band till dessa unga nästan vuxna personer. Självklart innebär det att man måste gå med på regelbunden kontakt med socialen och flertal hembesök där de ser att allt går rätt till.

Jag tror inte att detta är en universallösning för alla tonåringar, men den grupp av äldre tonåringar som ändå nästan är myndiga och inte är destruktiva i sig själva skulle med största sannolikhet må betydligt bättre av denna lösning istället. Det är åtminstone vad jag tror baserat på vad jag hört själv av tonåringar i den sitsen.

Barn behöver vuxna förebilder. Och ja, alla under 18 år är barn. De behöver någon som bryr sig om dem. De behöver få vara just barn. Inte sättas in i en egen lägenhet och bli vuxna, när de kanske fått ta hand om sig själva genom hela uppväxten på grund av olämpliga föräldrar.
Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam