felicityporter skrev 2018-07-10 14:58:41 följande:
Fast det har jag aldrig skrivit. Jag tror att många äldre tonåringar skulle må bättre av att få bo i en lägenhet som socialen ansvarar för tills de blir myndiga istället för att ryckas upp från sin familj och placeras i ett hem med främlingar mot deras vilja - en familj som inte har några som helst känslomässiga band till dessa unga nästan vuxna personer. Självklart innebär det att man måste gå med på regelbunden kontakt med socialen och flertal hembesök där de ser att allt går rätt till.
Jag tror inte att detta är en universallösning för alla tonåringar, men den grupp av äldre tonåringar som ändå nästan är myndiga och inte är destruktiva i sig själva skulle med största sannolikhet må betydligt bättre av denna lösning istället. Det är åtminstone vad jag tror baserat på vad jag hört själv av tonåringar i den sitsen.
Barn behöver vuxna förebilder. Och ja, alla under 18 år är barn. De behöver någon som bryr sig om dem. De behöver få vara just barn. Inte sättas in i en egen lägenhet och bli vuxna, när de kanske fått ta hand om sig själva genom hela uppväxten på grund av olämpliga föräldrar.