Mina barn är 16 & 18, och de får vara själva en vecka, men då har jag pratat med släktingar och grannar så att de har lite extra koll. Barnen är väldigt skötsamma, och det är deras kompisar med, och jag känner kompisarna och deras föräldrar. Det förekommer inga stora fester bland deras kompisar, de dricker/röker inte, osv. De är ganska duktiga på att laga mat och sköta sådant själva. Jag litar på dem och derars kompisar.
När de var 14 hade de inte fått vara själva en vecka, och inte bara en av dem (är de två har de lite koll på varandra). Likaså om jag hade känt att jag inte hade kunnat lita på dem till 100%, eller om de hade umgåtts med folk som jag inte kände och litade på.
Så tillit och ålder är de viktigaste kriterierna! Känner du, ts, att dina föräldrar kan vara helt säkra på att du kommer hem och lägger dig i tid varje kväll, inte släpper in andra i huset, inte umgås med folk som de inte känner/är äldre/missbrukar, lagar ordentlig mat varje dag, har en öppen och ärlig kommunikation, osv. Har du gjort allt för att de ska kunna känna denna tillit för dig? I så fall kanske du kan få vara hemma själv om ett par år.