• Anonym (ts)

tonåring, kunna bo ensam

Alla jag känner bor själva när familjen åker på semester, om dom inte följer med men det har jag försökt förklara sen dom sa det men  dom vägrar lyssna.  Om ni har skriv argument jag kan säga eller berätta om ni eller era barn får bo ensamma då dom inte tror på det bara för att dom aldrig låtit något" barn" (tonåring) få vara ensam och det är bara i 1 vecka.....

• Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam
  • Anonym (Biobonus)

Jag har en fjortonåring som jag absolut inte skulle låta vara ensam hemma en vecka. Ingen av barnets kompisar eller mina vänner och bekantas barn har fått vara hemma själva mer än en natt i den åldern. Tidigast i 16-årsåldern, om de visar sig vara pålitliga och haft en god anledning att inte följa med, typ att de sommarjobbar.

Ett alternativ, om du inte vill följa med, är att de kollar med någon kompis föräldrar om du kan få bo hos dem under veckan? Dvs om du har någon kompis vars föräldrar de känner tillräckligt för att fråga.

• Anonym (babs)

Jag hade inte ens lämnat min 19-åring hemma själv en vecka.
    Inte för att han inte skulle klara sig, det skulle han lätt göra.

Anledningen är att man allt för många gånger hört om att ryktet sprids att det är fritt fram och att hela hem har vandaliserats pga detta. Oavsett om den egna ungdomen ens velat ha dem där.

• EmberEyes

Är det du nu igen? Som inte tycker om att ha regler, inte respekterar när du ska vara hemma, inte accepterar att du inte får sova över hos kompisar, inte kan finna dig i att du inte får ta nattliga promenader, och en hel uppsjö av andra idiotier?

Nej, en 14-åring ska inte lämnas ensam hemma vind för våg i en hel vecka alls. En 14-åring som är placerad ska ännu mindre lämnas ensamma vind för våg. En 14-åring som är placerad och som gång på gång visar att hon inte kan följa de regler som gäller i hemmet, absolut inte lämnas ensam vind för våg.

När du kan bevisa att du går att lita på, när du sköter dig som du ska och under en lång tid (nu pratar vi om ett år minst), visar att du är mogen och ansvarstagande genom att även välja ett umgänge som inte håller på med skit... Ja, då är du i ett läge när du kan ta upp det för saklig diskussion.

Anonym (ts) skrev 2018-07-07 12:10:38 följande:
    ehm jag har inget val men jag hade inte velat följa med, aldrig. varför skulle jag vilja, jag vill inte vara med dom. Jag vill bara vara med mina vänner. 
    Och det är just därför de inte vill låta dig vara hemma själv.

• Anonym (Ok)
    Anonym (ts) skrev 2018-07-07 09:06:40 följande:

14

Nu är mina barn mindre, men oavsett hur bra dom sköter sig så kommer dom inte få va ensamma en hel vecka när dom bara är 14 år.
  • Benbrott

Förstår dig helt och hållet, jag fick vara hemma själv när jag var 13. Nu var de inte borta en hel vecka men 4-5 dagar iaf.

• Anonym (herregud..)

Men herregud hur många trådar om samma ämne kan du skapa? Och när fyller du år egentligen för nu har ju denna "14-åringen på familjehem" skrivit en jäkla massa trådar under en jäkla massa månader. Haha känns mer som ett troll vid det är laget men.. ska vi leka att du är på riktigt: få in det i ditt huvud att ditt familjehem inte har någon anledning att lita på dig och hur dina katastrofvänner tillåts slira runt utan uppsyn från dagen dom föddes för att deras föräldrar inte älskar dom är helt orelevant.

• Anonym (Tja)
    Anonym (herregud..) skrev 2018-07-07 16:48:14 följande:

Men herregud hur många trådar om samma ämne kan du skapa? Och när fyller du år egentligen för nu har ju denna "14-åringen på familjehem" skrivit en jäkla massa trådar under en jäkla massa månader. Haha känns mer som ett troll vid det är laget men.. ska vi leka att du är på riktigt: få in det i ditt huvud att ditt familjehem inte har någon anledning att lita på dig och hur dina katastrofvänner tillåts slira runt utan uppsyn från dagen dom föddes för att deras föräldrar inte älskar dom är helt orelevant.

Men hur kan du få det till samma ämne? De andra har väl handlat om regler. Och Ts är ju anonym så om det är samma tonåring vet vi ju faktiskt inte.
  • Trädgårdsland

Nej, här stannar inte 14-åringar ensamma hemma en vecka. De hänger med oss.

Nu har vi mycket skötsamma tonåringar, så de skulle förmodligen inte hitta på något riktigt dumt. Men de är fortfarande barn, vårt ansvar.

Själv började jag vara hemma själv vid typ 16-17 år, då eftersom jag jobbade hela sommaren. Har aldrig rört mig i kretsar där alkohol eller andra droger förekommer, och skötte mig klanderfritt. Gör mina tonåringar på samma sätt så lämnas de nog ensamma någon vecka pga att de jobbar i den åldern.

• Anonym (ts)

inte intresserad av om ni tycker en tonåring kan bo ensam 1 v eller inte. inte min fråga. om ni hade läst mitt inlägg och inte börjar göra era egna frågor och börjat tro att jag är nån jag inte är som ni oavsett inte har nåt med att göra. en normal tonåring kan klara sig ensam längre än 1 vecka. om tonåringens vänner vill förstöra hemmet vet jag inte vilka vänner era barn har egentligen....

• Anonym (ts)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-07-07 14:10:34 följande:

Jag har en fjortonåring som jag absolut inte skulle låta vara ensam hemma en vecka. Ingen av barnets kompisar eller mina vänner och bekantas barn har fått vara hemma själva mer än en natt i den åldern. Tidigast i 16-årsåldern, om de visar sig vara pålitliga och haft en god anledning att inte följa med, typ att de sommarjobbar.

Ett alternativ, om du inte vill följa med, är att de kollar med någon kompis föräldrar om du kan få bo hos dem under veckan? Dvs om du har någon kompis vars föräldrar de känner tillräckligt för att fråga.

dom har redan bestämt vart jag ska bo. vrf skulle dom bry sig om vart jag vill bo.
Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam