• Anonym (ts)

tonåring, kunna bo ensam

Alla jag känner bor själva när familjen åker på semester, om dom inte följer med men det har jag försökt förklara sen dom sa det men  dom vägrar lyssna.  Om ni har skriv argument jag kan säga eller berätta om ni eller era barn får bo ensamma då dom inte tror på det bara för att dom aldrig låtit något" barn" (tonåring) få vara ensam och det är bara i 1 vecka.....

• Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam
  • Anonym (Tja)
    Anonym (ts) skrev 2018-07-07 09:06:40 följande:
    14
    Tror de flesta 14 åringar följer med på semestrar faktiskt.
  • Limeblad

Jag hade inte fått vara hemma själv som fjortonåring. I den åldern följer man väl med på semestrar? Vid 16 år hade jag diskuterat det. Då flyttar ju vissa hemifrån.

• Anonym (Elli)

Det är så olika när tonåringar mognar och när deras föräldrar vågar släppa taget. Min 14-åring får sova över en natt åt gången hos kompisar där inga föräldrar är hemma. Min 16-åring har varit hemma själv som längst 4 dygn. Det handlar också om vilka vänner barnen har och om de kan stå emot om kompisar dyker upp och vill ha fest i den föräldrafria bostaden.

• Anonym (ts)
    Limajo skrev 2018-07-07 10:52:26 följande:

Jag skulle inte låta mina barn vara hemma ensamma en hel vecka vid 14 år, och inte fick jag det heller när jag var barn.

Varför vill du inte följa med på semestern?

ehm jag har inget val men jag hade inte velat följa med, aldrig. varför skulle jag vilja, jag vill inte vara med dom. Jag vill bara vara med mina vänner. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (C) skrev 2018-07-06 23:39:32 följande:
    Jag skulle aldrig lämna min tonåring ensam hemma. Jag minns mina egna tonår alltför väl :)
    Ensam hemma = fest!

Vad har dina föräldrar för anledning att inte låta dig vara ensam?
    Samma här
  • Anonym (Tja)
    Anonym (ts) skrev 2018-07-07 12:10:38 följande:

ehm jag har inget val men jag hade inte velat följa med, aldrig. varför skulle jag vilja, jag vill inte vara med dom. Jag vill bara vara med mina vänner. 

Då lär de väl ha fixat någon barnvakt. Varför vill du vara ensam...?
  • Anonym (Använd huvet)

Eftersom du verkar bo i ett familjehem så får du väl tjata till dig att få komma till ett akuthem under tiden familjehemmet är borta. Hade någon av mina grannar varit familjehem och lämnat en placerad 14-åring ensam så hade jag socanmält dem på stört.
  • Anonym (igen?)

Har du visat att du kan ta ansvar och följa regler än TS? Hunnit med bussen, ringt om du räkat bli sen, frågat om lov för att sova över hos kompisar? Har du skött dig så du fått träffa din syster? Har du anmält familjen än?

• Beccus

När det gäller barn i din ålder så handlar det inte bara om vad du vill. Det handlar om vad som är lämpligt, din mognad & ansvarskänsla. Om du kan laga mat, städa, diska & tvätta efter dig.

Du har dessutom flera trådar här på fl som tyder på att du inte kan ta ansvar och klara av regler, hur har du då tänkt att du ska klara av att bo själv en hel vecka?
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Använd huvet) skrev 2018-07-07 12:39:44 följande:

Eftersom du verkar bo i ett familjehem så får du väl tjata till dig att få komma till ett akuthem under tiden familjehemmet är borta. Hade någon av mina grannar varit familjehem och lämnat en placerad 14-åring ensam så hade jag socanmält dem på stört.

Vad är ett akuthem? Du menar jourhem..?
Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam