felicityporter skrev 2018-07-09 15:50:16 följande:
Jag flyttade hemifrån när jag var 16 och har en killkompis som också flyttade hemifrån vid 16-årsåldern, han flyttade dock med hjälp av socialens hjälp till en egen lägenhet eftersom han hade problem hemma.
Det gick kanon både för mig och min vän som flyttade, jag behövde aldrig hjälp från socialen för att få en egen lägenhet (tack och lov) utan flyttade in hos min sambo direkt. Både jag och min vän var ansvarsfulla tonåringar som alltid såg till att alla räkningar betalades in i tid och festade inte överdrivet mycket, förstod att man måste visa hänsyn till sina grannar och kunde själva ta eget ansvar just för att vi fick lov att ta eget ansvar.
Om man som tonåring ständigt blir misstrodd och inte tillåts ta eget ansvar och jämt ska kontrolleras blir man lätt helt "out of control" och oansvarig i allmänhet. Om man däremot får ett förtroende, visar att man tillåts och förväntas ta eget ansvar och inte blir överdrivet kontrollerad växer man som människa och mognar betydligt snabbare.
Sedan vill jag avslutningsvis påpeka att jag tycker det är synd och skam att så många tonåringar familjehemsplaceras istället att för - som på min tid - få en chans till eget boende istället om föräldrarna har vissa brister. Jag är helt övertygad om att det är en betydligt bättre lösning.
Vill bara säga tack för denna kommentar.
Det andra stycket är något som verkligen stämmer så väl.
"Om man som tonåring ständigt blir misstrodd och inte tillåts ta eget ansvar och jämt ska kontrolleras blir man lätt helt "out of control" och oansvarig i allmänhet. Om man däremot får ett förtroende, visar att man tillåts och förväntas ta eget ansvar och inte blir överdrivet kontrollerad växer man som människa och mognar betydligt snabbare."
Jag kan se tillbaka på mitt liv idag och ser att just detta, att inte få vara delaktig, inte ta ansvar, inte få göra små fel och att inte bli trodd lett till att jag inte vågat tala om saker förrän nu, inte klarade av att leva själv när jag blev 18 efter att faktiskt ha hållt mig vid liv när jag var 8. Att jag inte byggdes upp utan bröts ned. Kunde inte laga mat, kunde inte ens betala en räkning. Jaha? Jag har fått en räkning? Hur gör jag nu? Inkasso? Vad är det? Betalt för sent? Men jag hade ju inga pengar då? Inkasso igen? Hjälp!
Att man blir lurad, inte förstår vikten av dokumentation, inte kan stå upp för sig, att man är på sitt skitjobb, jobbat enorma mängder timmar och ser fram emot att få sin lön som borde vara dubbel, men att den är samma och chefen säger "du har inte jobbat då, det har jag". Fast han inte har det. Att man blir utnyttjad.