• Anonym (ts)

tonåring, kunna bo ensam

Alla jag känner bor själva när familjen åker på semester, om dom inte följer med men det har jag försökt förklara sen dom sa det men  dom vägrar lyssna.  Om ni har skriv argument jag kan säga eller berätta om ni eller era barn får bo ensamma då dom inte tror på det bara för att dom aldrig låtit något" barn" (tonåring) få vara ensam och det är bara i 1 vecka.....

• Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (ts) skrev 2018-07-07 23:24:08 följande:

inte intresserad av om ni tycker en tonåring kan bo ensam 1 v eller inte. inte min fråga. om ni hade läst mitt inlägg och inte börjar göra era egna frågor och börjat tro att jag är nån jag inte är som ni oavsett inte har nåt med att göra. en normal tonåring kan klara sig ensam längre än 1 vecka. om tonåringens vänner vill förstöra hemmet vet jag inte vilka vänner era barn har egentligen....

Du skrev i trådstarten att vi skulle skriva argument för att du skulle få vara ensam en vecka - det tycks de flesta inte ha.

Du skrev också att vi skulle berätta om vi/våra barn får vara ensamma hemma när familjen åker på semester - det får de inte.

Om alla vänner du känner får vara ensamma hemma när familjen åker på semester så undrar jag över vilka vänner DU har. För jag vet att det är ovanligt - iallafall om de är lika gamla som dig.

Jag är, på riktigt, ledsen över att du inte fick de svar du hoppades på. Jag förstår att du verkligen, verkligen inte vill följa med på semestern. Om du kan förstå av svaren du fått att det är ovanligt att man lämnar en 14-åring ensam hemma en vecka kanske du kan fundera på en ny plan för veckan? Få bo hos en kompis & dennes föräldrar? Göra det bästa av veckan: ladda ner massor med filmer och musik i förväg, sola, börja skriva en bok om ditt liv, eller vad du nu skulle tycka vara ok förutom att vara med dina kompisar.
  • Anonym (Tja)

inte intresserad av om ni tycker en tonåring kan bo ensam 1 v eller inte. inte min fråga. om ni hade läst mitt inlägg och inte börjar göra era egna frågor och börjat tro att jag är nån jag inte är som ni oavsett inte har nåt med att göra. en normal tonåring kan klara sig ensam längre än 1 vecka. om tonåringens vänner vill förstöra hemmet vet jag inte vilka vänner era barn har egentligen....

Tja du skriver på samma sätt och verkar lika fientligt inställd till familjen och alla andra.
  • Anonym (g)

Det spelar ingen roll vad "alla andra får", det lär knappast ändra reglerna hemma hos dig. Du gör det svårt för dig själv.

• Anonym (igen?)

Fast jag tror inte på att dina 14-åriga vänner får vara ensamma hemma en vecka om de lever sitt liv på samma sätt som du. Får de det så har de visat att de kan ta ansvar, kan ta hand om sig själva och inte slarva runt. Att vara ensam hemma är ett privilegium man får om man har visat att man kan ta det ansvaret. Det gör inte du. Det har inte du gjort. Att du skulle vara någon annan 14-åring än denna stackars trasiga, otrygga och oerhört motvallsiga slarver som gräver sina egna gropar för sig själv är helt uteslutet. Alla ser igenom den bortförklaringen.

Jag har också varit 14, familjehemsplacerad och hatat hela världen, känt mig inlåst och ensam, oförstådd och bortlämnad. Slarvade runt ute bland dåliga kompisar. Det som ändrade min situation var insikten att alla regler, alla orättvisor, enligt mig själv då, och alla straff, igen enligt mig själv, bara berodde på just mig själv. Det kom som en blixt från klar himmel att jag såg sambandet mellan det jag gjorde och vilken frihet jag hade. Jag var lite över 15 då.

Förresten, fyller du inte 15 snart?
  • EmberEyes

Dina argument för att få stanna hemma själv en hel vecka är bl. a. följande:

Jag har under tiden jag bott här följt alla era regler utan att gnälla eller argumentera. Även när jag har tyckt att de varit dumma/konstiga/felaktiga.

Jag har visat min mognad och ansvarstagande genom att alltid meddela i god tid om/när jag blir sen, så ni inte har behövt vara oroliga.

Jag har aldrig sovit över hos kompisar mot er vilja och visat att jag respekterat er och era ställningstagande.

Jag har visat att jag tar ansvar för min framtid genom att bruka allvar i skolan, göra läxor och gå på alla lektioner, prestera efter bästa förmåga med både (grupp-?)arbeten, inlämningsuppgifter och på prov.

Jag har visat att jag är kapabel att ta hand om mig själv genom att inte bara göra mina hushålls-uppgifter utan att krångla, utan genom att ta mer ansvar i hemmet än de kraven ni har ställt på mig.

Jag har visat att ni kan lita på mig eftersom jag under tiden jag bott här har fått ta ansvar för mig själv i små och ökande inkrement, först över en natt, sedan över en helg, utan minsta problem.

Som en kompromiss kan jag stanna kvar hemma och ha [ansvarsfull vuxen som dina vårdnadshavare godkänner] checka in med mig dagligen.

• moaguuun

Jag fick vara ensam flera dagar som 14 åring men jag var väldigt skötsam.

• Anonym (g)
    EmberEyes skrev 2018-07-08 00:23:57 följande:
    Dina argument för att få stanna hemma själv en hel vecka är bl. a. följande:

Jag har under tiden jag bott här följt alla era regler utan att gnälla eller argumentera. Även när jag har tyckt att de varit dumma/konstiga/felaktiga.

Jag har visat min mognad och ansvarstagande genom att alltid meddela i god tid om/när jag blir sen, så ni inte har behövt vara oroliga.

Jag har aldrig sovit över hos kompisar mot er vilja och visat att jag respekterat er och era ställningstagande.

Jag har visat att jag tar ansvar för min framtid genom att bruka allvar i skolan, göra läxor och gå på alla lektioner, prestera efter bästa förmåga med både (grupp-?)arbeten, inlämningsuppgifter och på prov.

Jag har visat att jag är kapabel att ta hand om mig själv genom att inte bara göra mina hushålls-uppgifter utan att krångla, utan genom att ta mer ansvar i hemmet än de kraven ni har ställt på mig.

Jag har visat att ni kan lita på mig eftersom jag under tiden jag bott här har fått ta ansvar för mig själv i små och ökande inkrement, först över en natt, sedan över en helg, utan minsta problem.

Som en kompromiss kan jag stanna kvar hemma och ha [ansvarsfull vuxen som dina vårdnadshavare godkänner] checka in med mig dagligen.
  • Tiina87

Det är rätt stor skillnad att bo i familjehem och i ett sk vanligt hem med sina föräldrar/förälder.

Sedan klarar inte alla tonåringar att bo själva, ens för en vecka.

• Tiina87
    Anonym (ts) skrev 2018-07-07 12:10:38 följande:

ehm jag har inget val men jag hade inte velat följa med, aldrig. varför skulle jag vilja, jag vill inte vara med dom. Jag vill bara vara med mina vänner. 

Väx upp och inse att man som 14-åring inte alltid kan få som man vill! Var glad att du bor i ett familjehem som faktiskt verkar bry sig om dig istället.
  • Anonym (123)

Minns att jag var hemma själv en vecka när jag var 13. Bästa veckan någonsin. Jag hade farföräldrar i samma stad som jag kunde ringa om det skulle vara något.

Nu är inte mina ungar så stora ännu, men det hade berott lite på deras mognadsgrad.

Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam