• EmberEyes

tonåring, kunna bo ensam

Är det du nu igen? Som inte tycker om att ha regler, inte respekterar när du ska vara hemma, inte accepterar att du inte får sova över hos kompisar, inte kan finna dig i att du inte får ta nattliga promenader, och en hel uppsjö av andra idiotier?

Nej, en 14-åring ska inte lämnas ensam hemma vind för våg i en hel vecka alls. En 14-åring som är placerad ska ännu mindre lämnas ensamma vind för våg. En 14-åring som är placerad och som gång på gång visar att hon inte kan följa de regler som gäller i hemmet, absolut inte lämnas ensam vind för våg.

När du kan bevisa att du går att lita på, när du sköter dig som du ska och under en lång tid (nu pratar vi om ett år minst), visar att du är mogen och ansvarstagande genom att även välja ett umgänge som inte håller på med skit... Ja, då är du i ett läge när du kan ta upp det för saklig diskussion.

Anonym (ts) skrev 2018-07-07 12:10:38 följande:
    ehm jag har inget val men jag hade inte velat följa med, aldrig. varför skulle jag vilja, jag vill inte vara med dom. Jag vill bara vara med mina vänner. 
    Och det är just därför de inte vill låta dig vara hemma själv.

• EmberEyes

Dina argument för att få stanna hemma själv en hel vecka är bl. a. följande:

Jag har under tiden jag bott här följt alla era regler utan att gnälla eller argumentera. Även när jag har tyckt att de varit dumma/konstiga/felaktiga.

Jag har visat min mognad och ansvarstagande genom att alltid meddela i god tid om/när jag blir sen, så ni inte har behövt vara oroliga.

Jag har aldrig sovit över hos kompisar mot er vilja och visat att jag respekterat er och era ställningstagande.

Jag har visat att jag tar ansvar för min framtid genom att bruka allvar i skolan, göra läxor och gå på alla lektioner, prestera efter bästa förmåga med både (grupp-?)arbeten, inlämningsuppgifter och på prov.

Jag har visat att jag är kapabel att ta hand om mig själv genom att inte bara göra mina hushålls-uppgifter utan att krångla, utan genom att ta mer ansvar i hemmet än de kraven ni har ställt på mig.

Jag har visat att ni kan lita på mig eftersom jag under tiden jag bott här har fått ta ansvar för mig själv i små och ökande inkrement, först över en natt, sedan över en helg, utan minsta problem.

Som en kompromiss kan jag stanna kvar hemma och ha [ansvarsfull vuxen som dina vårdnadshavare godkänner] checka in med mig dagligen.

Svar på tråden tonåring, kunna bo ensam