-
Finns inga familjehem som bryr sig om barnen de får placerade hos sig. Bort med pengarna och barnet får flytta direkt. Oj, vad de måste bry sig genuint.Tiina87 skrev 2018-07-08 12:06:16 följande:Väx upp och inse att man som 14-åring inte alltid kan få som man vill! Var glad att du bor i ett familjehem som faktiskt verkar bry sig om dig istället.
-
Gratis? Troligen inte.Tiina87 skrev 2018-07-08 20:24:15 följande:Det finns absolut familjehem som bryr sig om de placerade barnen. Min familj har varit familjehem under ett antal år och behandlade alla lika. Har även idag kontakt med de som växte upp hos oss och samma med mina föräldrar. De räknas fortfarande till familjen.
-
Om familjehemman försvinner skulle inte barn bli placerade lika lättvindigt. Föräldrarna som behöver stöd skulle få det i större utsträckning, så barnen kan bo kvar hemma och slipper bli traumatiserade för livet.Anonym (anonym) skrev 2018-07-08 22:51:40 följande:Om familjehemmen försvinner kommer barnen inte hem utan vi kommer att återgå till de stora barnhemmen igen. Olämpliga föräldrar blir inte lämpliga för att det inte finns familjehem som kan ta hand om barnen.
-
Familjehem får inte bara omkostnadsersättning. Arvodet är vanligtvis mellan 15-25k. Det kan vara högre också. Plocka bort de pengarna och du har inga familjehem som "bryr sig" kvar.Tiina87 skrev 2018-07-08 23:23:56 följande:Nej, man får pengar för att.vara familjehem. Men jag vet att mina föräldrar hade gjort det ändå då pengarna ändå gick/går till barnens behov.
-
Gå med i valfri grupp om familjehem och du kommer få en annan bild av hur verkligheten ser ut. Det finns inget familjehem som skulle vara familjehem om de inte fick någon lön. Och inte vilken som helst - om den är för låg får det vara.Tiina87 skrev 2018-07-08 23:38:05 följande:Det var inte så högt när jag var barn. Och jag vet att m får ett arvode. Men vad familjehemmet gör med arvodet är upp till var och en. Mina föräldrar la det på barnen (inkl sina egna, lika för alla).
Jodå, finns absolut familjehem som gör de för att de vill och inte pga pengar. -
Håller med! Betydligt bättre lösning än familjehem.felicityporter skrev 2018-07-09 15:50:16 följande:
Jag flyttade hemifrån när jag var 16 och har en killkompis som också flyttade hemifrån vid 16-årsåldern, han flyttade dock med hjälp av socialens hjälp till en egen lägenhet eftersom han hade problem hemma.
Det gick kanon både för mig och min vän som flyttade, jag behövde aldrig hjälp från socialen för att få en egen lägenhet (tack och lov) utan flyttade in hos min sambo direkt. Både jag och min vän var ansvarsfulla tonåringar som alltid såg till att alla räkningar betalades in i tid och festade inte överdrivet mycket, förstod att man måste visa hänsyn till sina grannar och kunde själva ta eget ansvar just för att vi fick lov att ta eget ansvar.
Om man som tonåring ständigt blir misstrodd och inte tillåts ta eget ansvar och jämt ska kontrolleras blir man lätt helt "out of control" och oansvarig i allmänhet. Om man däremot får ett förtroende, visar att man tillåts och förväntas ta eget ansvar och inte blir överdrivet kontrollerad växer man som människa och mognar betydligt snabbare.
Sedan vill jag avslutningsvis påpeka att jag tycker det är synd och skam att så många tonåringar familjehemsplaceras istället att för - som på min tid - få en chans till eget boende istället om föräldrarna har vissa brister. Jag är helt övertygad om att det är en betydligt bättre lösning.