• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

De har slutat med sin underbara morgonsång. Det är helt tyst., bara skrikande efter mat? Och jammar. Smärta.

Så nu var det vår tur, att känna, när inte regnet kommer. Hur blir det nästa år?

Tror dock mera på att vi skall sluta föda en massa ungar, så vi inte utsätter dem för de fasorna som kan komma.

När naturen ingår i sina cyklar, tror jag det har med avståndet från solen, att göra. Jorden är inte runt, men lite oval. Kolla i historien, på de geofakta som finns.

Jag tror, att när jorden spydde ut en masa vulkaner, då bidrog de till den atmosfär som vi har nu.

Vi har förädlat alla dessa gifter, och vi spyr ut dem i atmosfären, så kanske orsaker vi vi smma elände som flera aktiva vulkaner?

Vi använder ju det som jorden har gett oss: Alla des grundämnen! Eler hur? Kanske dog dino ut, därför att en stor meteor trillade ner, eller att en massa vulkaner fick utbrott samtidigt? Det vet vi inte.

Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

• Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
  • LFF
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-07-16 17:40:40 följande:

Jag har faktiskt inte varit i manegen tråd på ett tag, det finns en annan tråd som tog över, och jag har hängt där nu et tag, men nu såg jag att det har kommit många till denna tråd, som är lika bekymrade som jag? Jag tror ju på forskarna, och att de genom decennier har varnat mänskligheten. Att skövla regnskogar, är väl ett bra exempel? Och att jorden inte är helt rund, men elipsformat, och har sina cyklar? Att vi ju nu är inne i en så dan cykel som gör att vi blir några Micro millimeter närmre solen? Det kan ju orsaka denna extrema torkan som vi har just nu? Och i hur många år framöver? Nej. Detta är exceptionellt, det som sker nu. Och vi får försöka att förstå, vad det kan innebära i framtiden? Det gør mig så ont, att man måste slakta djur så de inte skall svälta. Men samtidigt är det en stor ringklocka? Vi måste minska köttproduktionen, och lägga om till flera vegetabiliska proteiner! Vi får också vara jävla rädd om haven, så vi inte dödar varje fisk. Och vi måste sluta att tanka för dagen? För som jag förstår, föder unga människor barn på löpande band, men till vilken framtid?

Ja, ett år som detta hade ett större vegetabiliskt beroende varit jättebra *ironisk*

Vilka unga människor föder "barn på löpande band"?
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-16 18:25:39 följande:

Jag tror vi gör bättre i att kämpa för rejäla klimatsatsningar. I Sverige och globalt. Bygg ut förnybar energi. Gör oss oberoende av kol och olja. Satsa på ett samhälle där alla har det bra utan hejdlös konsumtion.

Snälla. Detta har marginellt med klimatförändringar att göra. Har funnits torra år historiskt. Ifjol klagade folk på att det var för mycket regn. Ibland blir jag allvarligt oroad för mänskligheten eftersom den är drar slutsatser den inte har täckning för.
  • Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)
    LFF skrev 2018-07-17 19:20:38 följande:

Ja, ett år som detta hade ett större vegetabiliskt beroende varit jättebra *ironisk*

Vet bara att jag ser bulor hela tiden, och några stycken efter sig. Jag bara tänker på deras framtid.
  • HD2017dis

Sverige skulle kunna bygga anläggning för att avsalta havsvatten för att sedan pumpa i pipelines. Men regeringen i Sverige är handlingsförlamade och korkade. De bryr sig om sina löner och inte mycket mer.

• Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 19:25:48 följande:

Snälla. Detta har marginellt med klimatförändringar att göra. Har funnits torra år historiskt. Ifjol klagade folk på att det var för mycket regn. Ibland blir jag allvarligt oroad för mänskligheten eftersom den är drar slutsatser den inte har täckning för.

Men vem är du att göra den bedömningen ?

Det handlar inte bara om vad vi ser i Sverige utan även hur miljö/klimat/väder är påverkat i resten av världen.
  • Less is more

Det handlar inte bara om vad vi ser i Sverige utan även hur miljö/klimat/väder är påverkat i resten av världen.
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-17 19:42:01 följande:

Ja, så vi ska hålla oss till forskningen istället för att göra löjliga egna profetior baserat på naturliga väderleksvariatoner. Det var ju inte längesedan vi hade en rekordkall vinter i Sverige så enligt TS logik skulle man då ha kunnat dra slutsatsen att vi är på väg mot en ny istid.
  • Anonym (Lovars)
    HD2017dis skrev 2018-07-17 19:33:39 följande:

Sverige skulle kunna bygga anläggning för att avsalta havsvatten för att sedan pumpa i pipelines. Men regeringen i Sverige är handlingsförlamade och korkade. De bryr sig om sina löner och inte mycket mer.

Varför skulle man göra det i ett land som Sverige som har överflöd av sötvatten.?
  • DVQ

Det är knappast så att vi sitter här och fantiserar ihop klimatförändringarna. Vi har en hel forskningsvärld på vår sida.

Och det är inte bara ett varmt år. Det har bluvit varmare och varmare i flera år nu. Det är en pågånde trend.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-17 20:30:38 följande:

Det är knappast så att vi sitter här och fantiserar ihop klimatförändringarna. Vi har en hel forskningsvärld på vår sida.

Och det är inte bara ett varmt år. Det har bluvit varmare och varmare i flera år nu. Det är en pågånde trend.

Fast du tycks inte förstå att jag inte ifrågasätter den globala uppvärmningen utan att vissa inte har förmågan att förstå att detta är ett extremt och att det naturligt förekommer extrema väderleksvariationer.

Som jag skrev var det inte längesedan vi hade en rekordkall vinter i Sverige så enligt TS logik skulle man då ha kunnat dra slutsatsen att vi är på väg mot en ny istid.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!