• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

De har slutat med sin underbara morgonsång. Det är helt tyst., bara skrikande efter mat? Och jammar. Smärta.

Så nu var det vår tur, att känna, när inte regnet kommer. Hur blir det nästa år?

Tror dock mera på att vi skall sluta föda en massa ungar, så vi inte utsätter dem för de fasorna som kan komma.

När naturen ingår i sina cyklar, tror jag det har med avståndet från solen, att göra. Jorden är inte runt, men lite oval. Kolla i historien, på de geofakta som finns.

Jag tror, att när jorden spydde ut en masa vulkaner, då bidrog de till den atmosfär som vi har nu.

Vi har förädlat alla dessa gifter, och vi spyr ut dem i atmosfären, så kanske orsaker vi vi smma elände som flera aktiva vulkaner?

Vi använder ju det som jorden har gett oss: Alla des grundämnen! Eler hur? Kanske dog dino ut, därför att en stor meteor trillade ner, eller att en massa vulkaner fick utbrott samtidigt? Det vet vi inte.

Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

• Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 09:19:00 följande:

1. Läs Isa Bellas Lövins tal från Almedalen bl.a.

2. Svårt för mig att svara på. Unga kvinnor i viss utsträckning men de är inte den enda gruppen som är lättpåverkade av liknande budskap som spelar på den här typen av känslor.

Nummer tre har jag redan besvarat.

Åh naturligtvis. Unga kvinnor kan man alltid dra till med om det är svårt att hitta svar. De är ju så obildade och benägna till hysteri, de små liven.

Och nej, du har inte besvarat nummer tre. Du har skrivit något vagt om att du "lyssnar på forskare". Men det gör du inte om du blundar för att vädret redan påverkas av klimatförändringar.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 10:49:30 följande:

Åh naturligtvis. Unga kvinnor kan man alltid dra till med om det är svårt att hitta svar. De är ju så obildade och benägna till hysteri, de små liven.

Och nej, du har inte besvarat nummer tre. Du har skrivit något vagt om att du "lyssnar på forskare". Men det gör du inte om du blundar för att vädret redan påverkas av klimatförändringar.

Det har jag inte påstått. Återigen. Säg var du står så säger jag var jag står.
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-18 10:49:16 följande:

På det hela taget kan väl miljöpåverkan i sin tur också påverka klimatet. Eller är det helt separerat ?

Det är snarare så att klimatet är en del av miljön.

Slänger du en flaska i naturen försämrar du miljön men påverkar inte för den delen kllinatet.

Min poäng är att klimatet påverkas av enorma mängder växthusgaser. Mängden växthusgaser vi släpper ut i Sverige är försumbart i sammanhanget. Därav är det ingen ärlig argumentation att påstå att svensken ska cykla istället för att ta bilen till jobbet för att förbättra klimatet. Det är försumbart för klimatet.

Däremot skulle luftkvaliten i framförallt storstäderna bli bättre om svensken lyssnade på det rådet.
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 11:00:58 följande:

Slänger du en flaska i naturen försämrar du miljön men påverkar inte för den delen kllinatet.

Min poäng är att klimatet påverkas av enorma mängder växthusgaser. Mängden växthusgaser vi släpper ut i Sverige är försumbart i sammanhanget. Därav är det ingen ärlig argumentation att påstå att svensken ska cykla istället för att ta bilen till jobbet för att förbättra klimatet. Det är försumbart för klimatet.

Däremot skulle luftkvaliten i framförallt storstäderna bli bättre om svensken lyssnade på det rådet.

Du har du säkert rätt i.
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 11:00:58 följande:

Du menar att vi ska föra klimatförhandlingar i stil med "ja, vi svenskar är ju så få så vi tänkte fortsätta med business as usual. Ni andra däremot, som är många, måste verkligen skärpa er och göra uppoffringar".
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 11:39:05 följande:

Du menar att vi ska föra klimatförhandlingar i stil med "ja, vi svenskar är ju så få så vi tänkte fortsätta med business as usual. Ni andra däremot, som är många, måste verkligen skärpa er och göra uppoffringar".

Jisses, höj nivån, tack!
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 11:51:35 följande:

Jisses, höj nivån, tack!

Men jag är helt ärligt intresserad av hur du tänker.

Raljans åsido, hur ska vi förmå andra länder att åta sig klimatarbete om vi inte gör det själva?
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 12:08:01 följande:

Men jag är helt ärligt intresserad av hur du tänker.

Raljans åsido, hur ska vi förmå andra länder att åta sig klimatarbete om vi inte gör det själva?

Jag har inte sagt att vi inte ska göra det själva.

Om du vill veta hur jag tänker så fråga, så ska jag svara.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!