• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

De har slutat med sin underbara morgonsång. Det är helt tyst., bara skrikande efter mat? Och jammar. Smärta.

Så nu var det vår tur, att känna, när inte regnet kommer. Hur blir det nästa år?

Tror dock mera på att vi skall sluta föda en massa ungar, så vi inte utsätter dem för de fasorna som kan komma.

När naturen ingår i sina cyklar, tror jag det har med avståndet från solen, att göra. Jorden är inte runt, men lite oval. Kolla i historien, på de geofakta som finns.

Jag tror, att när jorden spydde ut en masa vulkaner, då bidrog de till den atmosfär som vi har nu.

Vi har förädlat alla dessa gifter, och vi spyr ut dem i atmosfären, så kanske orsaker vi vi smma elände som flera aktiva vulkaner?

Vi använder ju det som jorden har gett oss: Alla des grundämnen! Eler hur? Kanske dog dino ut, därför att en stor meteor trillade ner, eller att en massa vulkaner fick utbrott samtidigt? Det vet vi inte.

Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

• Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 22:34:56 följande:

Frågan är varför du inbillar dig att den enstaka extrema vintern i Sverige skulle vara en naturlig variation samtidigt som du inbillar dig att denna enstaka extrema sommar i Sverige skulle vara orsakat av global uppvärmning. Det är direkt obildat att dra den typen av slutsatser baserat på enstaka år.

Det vi ser nu i Sverige är att populistiska krafter (läs MP m.fl.) försöker utnyttja det extrema vädret för att lura till sig obildade röster.

Nej. Om du hade förstått vad jag skrivit hade du sett att jag tvärtom menade att den ovanligt kalla vintern, som var ovanligt kall i stora delar i Europa, troligen orsakades av klimatförändringar.

Vi tar det igen så att även de obildade hänger med:

1. Det var 20 grader varmare än normalt på arktis i vinter.

2. Det rubbade stora luftströmmar och kallare luft spred sig längre söderut än normalt.

3. Forskare varnar för att vi kommer få ser mer extremväder, både extremkyla och hetta, med klimatförändringarna.

Och återigen: Detta är inte enstaka år. De globala temperaturerna har slagit värmerekord på värmerekord de senaste åren. Det är en trend.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-17 23:26:39 följande:

Nej. Om du hade förstått vad jag skrivit hade du sett att jag tvärtom menade att den ovanligt kalla vintern, som var ovanligt kall i stora delar i Europa, troligen orsakades av klimatförändringar.

Vi tar det igen så att även de obildade hänger med:

1. Det var 20 grader varmare än normalt på arktis i vinter.

2. Det rubbade stora luftströmmar och kallare luft spred sig längre söderut än normalt.

3. Forskare varnar för att vi kommer få ser mer extremväder, både extremkyla och hetta, med klimatförändringarna.

Och återigen: Detta är inte enstaka år. De globala temperaturerna har slagit värmerekord på värmerekord de senaste åren. Det är en trend.

Blanda inte in den globala uppvärmningen i detta. Det är inte det vi diskuterar.
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 23:28:46 följande:

Blanda inte in den globala uppvärmningen i detta. Det är inte det vi diskuterar.

Jo, det är precis vad vi diskuterar.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-17 23:32:20 följande:

Jo, det är precis vad vi diskuterar.

Nej, det är det inte.

Att den globala uppvärmningen är en realitet är det ingen som ifrågasatt.
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 23:22:43 följande:

Irrelevant i sammanhanget

Jag sa inte att de som röstar MP är obildade utan att det är ett populistisk politik för att locka till sig obildade. Sedan kan du vara obildad även om du har en bra utbildning ska tilläggas.

Varför tror du att MP, eller något annat parti för den delen har som mål att locka till sig just obildade. Om de själva i regel är naturvetare antar jag att de också tycker att deras politiska förslag är bra.

Du har helt rätt i att man kan vara utbildad men inte inom naturvetenskap som tex miljö och klimat.
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-17 23:37:09 följande:

Varför tror du att MP, eller något annat parti för den delen har som mål att locka till sig just obildade. Om de själva i regel är naturvetare antar jag att de också tycker att deras politiska förslag är bra.

Om man nu anser att de politiska förslagen är bra är det ett argument för att locka obildade. Deras röster i valet är inte mindre värda än någon annans men de kan vara lättare att fånga. Hur ska exempelvis MP kunna få igenom sin politik om de inte ens sitter i riksdagen?
  • Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 23:47:09 följande:

Om man nu anser att de politiska förslagen är bra är det ett argument för att locka obildade. Deras röster i valet är inte mindre värda än någon annans men de kan vara lättare att fånga. Hur ska exempelvis MP kunna få igenom sin politik om de inte ens sitter i riksdagen?

Det du skriver gäller ju faktiskt alla partier.

Man får ju utgå ifrån att politiker verkligen tycker att deras egna förslag är hållbara.
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 23:34:45 följande:

Nej, det är det inte.

Att den globala uppvärmningen är en realitet är det ingen som ifrågasatt.

När anser du att vi kan börja anta att det extrema väder vi ser har med den globala uppvärmningen att göra?

När det är 30 grader varmare än normalt vid nordpolen? När vi slagit värmerekord 10, 20, 30 år i rad? När det skickas ut en officiell broschyr där det står "Nu börjar klimatförändringarna"?
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-17 23:54:25 följande:

Det du skriver gäller ju faktiskt alla partier.

Ja, det stämmer för alla partier mer eller mindre.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 00:03:54 följande:

När anser du att vi kan börja anta att det extrema väder vi ser har med den globala uppvärmningen att göra?

När det är 30 grader varmare än normalt vid nordpolen? När vi slagit värmerekord 10, 20, 30 år i rad? När det skickas ut en officiell broschyr där det står "Nu börjar klimatförändringarna"?

Jag tar till mig av forskningen och analyserar utifrån det.

Sedan gäller diskussionen återigen hur vissa använder vädret i Sverige som ett argument för att varna för global uppvärmning.

Ingen har som sagt ifrågasatt om man ska ta den globala uppvärmningen på allvar. Det är inte det frågan gäller.

Att den globala uppvärmningen ökar risken för extremväder är en korrekt iakttagelse men återigen. Det är inte det diskussionen gäller.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!