• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

De har slutat med sin underbara morgonsång. Det är helt tyst., bara skrikande efter mat? Och jammar. Smärta.

Så nu var det vår tur, att känna, när inte regnet kommer. Hur blir det nästa år?

Tror dock mera på att vi skall sluta föda en massa ungar, så vi inte utsätter dem för de fasorna som kan komma.

När naturen ingår i sina cyklar, tror jag det har med avståndet från solen, att göra. Jorden är inte runt, men lite oval. Kolla i historien, på de geofakta som finns.

Jag tror, att när jorden spydde ut en masa vulkaner, då bidrog de till den atmosfär som vi har nu.

Vi har förädlat alla dessa gifter, och vi spyr ut dem i atmosfären, så kanske orsaker vi vi smma elände som flera aktiva vulkaner?

Vi använder ju det som jorden har gett oss: Alla des grundämnen! Eler hur? Kanske dog dino ut, därför att en stor meteor trillade ner, eller att en massa vulkaner fick utbrott samtidigt? Det vet vi inte.

Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

• Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
  • DVQ
    JGBM skrev 2018-07-06 08:46:07 följande:

Tror inte att många inser katastrofen faktiskt. Visst kan man hålla fint i trädgården med lite vatten men för livsmedelsproduktionen är det verkligen katastrofläge.

Skördarna är ungefär hälften av det normala. Betet är slut för djuren som istället måste fodras, men fodret finns inte heller.

Bönderna kan inte föda sina djur så de måste slaktas ut och gå till destruktion i stället för till mat. Vad beror drt på då? Jo, i Sverige vill vi inte köpa fryst kött, vilket gör att butikerna inte vill ta emot överflödet av köttet vilket i sin tur gör att de djur som behöver slaktas måste nödslaktas och bara förstöras.

En del kanske kan välja att göra helsädsfoder till djuren vilket minskar spannmålsavkastningen ännu mer.

Hästnäringen är också i kris när folk inte får tag på foder till sina hästar alternativt måste betala 5 ggr så mycket för det. Blir dyra stallhyror för privatpersoner och dyra ridlektioner på ridskolorna.

Det blir ringar på vattnet åt alla håll.

Tror vi kommer få se betydligt högre matpriser på allt!

Och den här sommaren kommer ge sviter för flera år framöver.

Exakt. Många stoppar huvudet i sanden.

Det handlar ju inte heller bara om den här sommaren. Vad händer om vi får tre sådana här somrar på rad?

Det är också otroligt naivt att säga "Sverige är ett civiliserat land så det är ingen fara" som somliga i tråden.

Vi är fortfarande inte så civiliserade att vi kan leva utan mat. Vi riskerar inte svält (i alla fall inte på några decennier) men väl höga matpriser och i förlängnkngen brist på mat.
  • Anonym (Hm)
    DVQ skrev 2018-07-08 09:50:59 följande:
    Exakt. Många stoppar huvudet i sanden.

Det handlar ju inte heller bara om den här sommaren. Vad händer om vi får tre sådana här somrar på rad?

Det är också otroligt naivt att säga "Sverige är ett civiliserat land så det är ingen fara" som somliga i tråden.

Vi är fortfarande inte så civiliserade att vi kan leva utan mat. Vi riskerar inte svält (i alla fall inte på några decennier) men väl höga matpriser och i förlängnkngen brist på mat.
    Håller med

Jag har faktiskt inte varit i manegen tråd på ett tag, det finns en annan tråd som tog över, och jag har hängt där nu et tag, men nu såg jag att det har kommit många till denna tråd, som är lika bekymrade som jag? Jag tror ju på forskarna, och att de genom decennier har varnat mänskligheten. Att skövla regnskogar, är väl ett bra exempel? Och att jorden inte är helt rund, men elipsformat, och har sina cyklar? Att vi ju nu är inne i en så dan cykel som gör att vi blir några Micro millimeter närmre solen? Det kan ju orsaka denna extrema torkan som vi har just nu? Och i hur många år framöver? Nej. Detta är exceptionellt, det som sker nu. Och vi får försöka att förstå, vad det kan innebära i framtiden? Det gør mig så ont, att man måste slakta djur så de inte skall svälta. Men samtidigt är det en stor ringklocka? Vi måste minska köttproduktionen, och lägga om till flera vegetabiliska proteiner! Vi får också vara jävla rädd om haven, så vi inte dödar varje fisk. Och vi måste sluta att tanka för dagen? För som jag förstår, föder unga människor barn på löpande band, men till vilken framtid?

Anonym (Hm) skrev 2018-07-08 11:36:51 följande:

Håller med

Nej, och vi kan definitivt inte leva utan vatten.
    Less is more skrev 2018-07-07 09:33:15 följande:

Jag tror det ska komma en skvätt regn den 10 juli när jag kollar google väder. Norr om Malmö.

Nähh, det kom inget. Strålande sol.
  • DVQ
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-07-16 17:40:40 följande:

Jag har faktiskt inte varit i manegen tråd på ett tag, det finns en annan tråd som tog över, och jag har hängt där nu et tag, men nu såg jag att det har kommit många till denna tråd, som är lika bekymrade som jag? Jag tror ju på forskarna, och att de genom decennier har varnat mänskligheten. Att skövla regnskogar, är väl ett bra exempel? Och att jorden inte är helt rund, men elipsformat, och har sina cyklar? Att vi ju nu är inne i en så dan cykel som gör att vi blir några Micro millimeter närmre solen? Det kan ju orsaka denna extrema torkan som vi har just nu? Och i hur många år framöver? Nej. Detta är exceptionellt, det som sker nu. Och vi får försöka att förstå, vad det kan innebära i framtiden? Det gør mig så ont, att man måste slakta djur så de inte skall svälta. Men samtidigt är det en stor ringklocka? Vi måste minska köttproduktionen, och lägga om till flera vegetabiliska proteiner! Vi får också vara jävla rädd om haven, så vi inte dödar varje fisk. Och vi måste sluta att tanka för dagen? För som jag förstår, föder unga människor barn på löpande band, men till vilken framtid?

Jag tror vi gör bättre i att kämpa för rejäla klimatsatsningar. I Sverige och globalt. Bygg ut förnybar energi. Gör oss oberoende av kol och olja. Satsa på ett samhälle där alla har det bra utan hejdlös konsumtion.
  • Anonym (Hm)
    DVQ skrev 2018-07-16 18:25:39 följande:
    Jag tror vi gör bättre i att kämpa för rejäla klimatsatsningar. I Sverige och globalt. Bygg ut förnybar energi. Gör oss oberoende av kol och olja. Satsa på ett samhälle där alla har det bra utan hejdlös konsumtion.
    Håller med om det.
  • Less is more
    Anonym (Hm) skrev 2018-07-17 18:07:09 följande:

Håller med om det.

Håller också med.

Forskare/miljöexperter måste visa vägen och politiken underlätta för befolkningen att göra rätt val och satsningar. Det gäller även företag.

Det kommer troligen inte bli enkelt - men det betyder inte att det är fel att göra rätt val för miljöns skull. Tyvärr finns det ju en del forskare som menar att det faktiskt redan är för sent. Men vi måste väl försöka göra allt i vår makt att vända skutan ändå.
  • DVQ
    Less is more skrev 2018-07-17 18:24:51 följande:

Håller också med.

Forskare/miljöexperter måste visa vägen och politiken underlätta för befolkningen att göra rätt val och satsningar. Det gäller även företag.

Det kommer troligen inte bli enkelt - men det betyder inte att det är fel att göra rätt val för miljöns skull. Tyvärr finns det ju en del forskare som menar att det faktiskt redan är för sent. Men vi måste väl försöka göra allt i vår makt att vända skutan ändå.

Ja, precis! Om vi inte agerar så VET vi att det går åt helvete. Om vi agerar så har vi i alla fall en chans att skademinimera
  • Anonym (Ironiskt)

Samtidigt uppmanar media och bönderna oss att äta massor av kött. Svenskt kött. Människor tycker synd om kor och kalvar som nödslaktas för att det finns för lite foder. Samma människor äter upp dessa kossors/kalvars mjölkprodukter och kött utan att ha en tanke på att kossan bara levt för att ge dem mat och dryck. Få kossor och kalvar lever riktigt bra liv där deras värde inte sitter i att producera så att människor ska bli nöjda med deras produkter. Vilka hycklare dessa människor är! Ni tycker inte synd om djuren men det låter bra att påstå att ni gör det.

Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!