• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

De har slutat med sin underbara morgonsång. Det är helt tyst., bara skrikande efter mat? Och jammar. Smärta.

Så nu var det vår tur, att känna, när inte regnet kommer. Hur blir det nästa år?

Tror dock mera på att vi skall sluta föda en massa ungar, så vi inte utsätter dem för de fasorna som kan komma.

När naturen ingår i sina cyklar, tror jag det har med avståndet från solen, att göra. Jorden är inte runt, men lite oval. Kolla i historien, på de geofakta som finns.

Jag tror, att när jorden spydde ut en masa vulkaner, då bidrog de till den atmosfär som vi har nu.

Vi har förädlat alla dessa gifter, och vi spyr ut dem i atmosfären, så kanske orsaker vi vi smma elände som flera aktiva vulkaner?

Vi använder ju det som jorden har gett oss: Alla des grundämnen! Eler hur? Kanske dog dino ut, därför att en stor meteor trillade ner, eller att en massa vulkaner fick utbrott samtidigt? Det vet vi inte.

Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

• Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
  • Anonym (Ironiskt)
    LFF skrev 2018-07-17 19:20:38 följande:

Ja, ett år som detta hade ett större vegetabiliskt beroende varit jättebra *ironisk*

Vilka unga människor föder "barn på löpande band"?

Du vet nog inte att största delen av alla vegetabilier som odlas på jorden går till foder till djur som ska användas till människans konsumtion?
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 20:40:26 följande:

Fast du tycks inte förstå att jag inte ifrågasätter den globala uppvärmningen utan att vissa inte har förmågan att förstå att detta är ett extremt och att det naturligt förekommer extrema väderleksvariationer.

Som jag skrev var det inte längesedan vi hade en rekordkall vinter i Sverige så enligt TS logik skulle man då ha kunnat dra slutsatsen att vi är på väg mot en ny istid.

Att vi hade en så kall vinter berodde på att det var ovanligt varmt på arktis. 20 grader varmare än normalt faktiskt. Det störde jetströmmarna med luft och orsakade rekordkylan.

Nu undrar jag en sak som du kanske kan svara på:

Vi har alltså några ledtrådar. En enig forskningsvärld som säger att vi går mot en klimatkatastrof. 20 grader varmare än normalt på arktis. Fem grader varmare än normalt i maj i Sverige. Stora skogsbränder och gulnade träd en månad tidigare än normalt.

Vad är det som gör att ni som faktiskt tror på klimatförändringar inte vill tro att det vi ser nu kan vara orsakat av dem? Tror ni det kommer gå ut en broschyr till alla svenska medborgare med titeln "Nu börjar klimatförändringarna" när extremväder orsakat av klimatförändringar börjar? Att det kommer att regna grodor och gräshoppor från himlen i nio dagar?

Ja, vad tror ni egentligen?
  • Anonym (Ironiskt)
    LFF skrev 2018-07-17 19:20:38 följande:

Ja, ett år som detta hade ett större vegetabiliskt beroende varit jättebra *ironisk*

Vilka unga människor föder "barn på löpande band"?

I verkligheten hade det varit toppen. Ävem om skördeb varit liten. Hade allt gått till human konsumtion istället för att nästan allt ska gå till foder till slutprodukten animalier så hade vi inte behövt oroa oss lika mycket.
  • Anonym (mhm)
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-06-28 18:08:51 följande:
    Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

Här regnade det ordentlig midsommar så det har regnat en gång sedan maj. naturen här hanterar sig bra trots torkan, vid mälaren. kan tänkas att det är värre på sina håll och även mycket bättre på andra håll.

Att se döda humor hör till och fjärilarna kommer ju nu i juli, har sett fler fjärilar.

Men torka är det. det förnekar jag inte. två extremheter = torka eller översvämning. när balansen är förstörd vill det inte stanna på lagom länge..

• Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-17 21:07:26 följande:

Att vi hade en så kall vinter berodde på att det var ovanligt varmt på arktis. 20 grader varmare än normalt faktiskt. Det störde jetströmmarna med luft och orsakade rekordkylan.

Nu undrar jag en sak som du kanske kan svara på:

Vi har alltså några ledtrådar. En enig forskningsvärld som säger att vi går mot en klimatkatastrof. 20 grader varmare än normalt på arktis. Fem grader varmare än normalt i maj i Sverige. Stora skogsbränder och gulnade träd en månad tidigare än normalt.

Vad är det som gör att ni som faktiskt tror på klimatförändringar inte vill tro att det vi ser nu kan vara orsakat av dem? Tror ni det kommer gå ut en broschyr till alla svenska medborgare med titeln "Nu börjar klimatförändringarna" när extremväder orsakat av klimatförändringar börjar? Att det kommer att regna grodor och gräshoppor från himlen i nio dagar?

Ja, vad tror ni egentligen?

Frågan är varför du inbillar dig att den enstaka extrema vintern i Sverige skulle vara en naturlig variation samtidigt som du inbillar dig att denna enstaka extrema sommar i Sverige skulle vara orsakat av global uppvärmning. Det är direkt obildat att dra den typen av slutsatser baserat på enstaka år.

Det vi ser nu i Sverige är att populistiska krafter (läs MP m.fl.) försöker utnyttja det extrema vädret för att lura till sig obildade röster.
  • Anonym (Landis)

I Landskrona regnade det en ganska rejäl skur idag :) Ska enligt prognos regna lite imorgon bitti också. Skönt tycker jag som är höstmänniska. La dock märke till att vi hade många stora flugor på ballongen efter regnet som enligt min man sen dog. Skumt eller normalt? Inget jag sett förut..

Kan också känna lite oro inför hösten. Kan ju påverka åt andra håller också med orkaner osv och här vid havet kan det storma riktigt obehagligt på hösten redan som det är.

• Less is more
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 22:34:56 följande:

Frågan är varför du inbillar dig att den enstaka extrema vintern i Sverige skulle vara en naturlig variation samtidigt som du inbillar dig att denna enstaka extrema sommar i Sverige skulle vara orsakat av global uppvärmning. Det är direkt obildat att dra den typen av slutsatser baserat på enstaka år.

Det vi ser nu i Sverige är att populistiska krafter (läs MP m.fl.) försöker utnyttja det extrema vädret för att lura till sig obildade röster.

Men är MP anhängare alltid obildade då ? De har ju en del väljare i universitetsstäder och i Stockholm. Personerna på listorna är ju i regel välutbildade naturvetare och ingenjörer. Vad jag sett. Men det kan ju vara annorlunda på landet.
  • Anonym (Ironiskt)
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-17 22:34:56 följande:

Imponerande. Vad har du själv för utbildning?
  • Anonym (Lovars)
    Anonym (Ironiskt) skrev 2018-07-17 23:11:26 följande:

Imponerande. Vad har du själv för utbildning?

Civilingenjör bl.a.
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-17 22:58:14 följande:

Men är MP anhängare alltid obildade då ? De har ju en del väljare i universitetsstäder och i Stockholm. Personerna på listorna är ju i regel välutbildade naturvetare och ingenjörer. Vad jag sett. Men det kan ju vara annorlunda på landet.

Irrelevant i sammanhanget

Jag sa inte att de som röstar MP är obildade utan att det är ett populistisk politik för att locka till sig obildade. Sedan kan du vara obildad även om du har en bra utbildning ska tilläggas.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!