• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

De har slutat med sin underbara morgonsång. Det är helt tyst., bara skrikande efter mat? Och jammar. Smärta.

Så nu var det vår tur, att känna, när inte regnet kommer. Hur blir det nästa år?

Tror dock mera på att vi skall sluta föda en massa ungar, så vi inte utsätter dem för de fasorna som kan komma.

När naturen ingår i sina cyklar, tror jag det har med avståndet från solen, att göra. Jorden är inte runt, men lite oval. Kolla i historien, på de geofakta som finns.

Jag tror, att när jorden spydde ut en masa vulkaner, då bidrog de till den atmosfär som vi har nu.

Vi har förädlat alla dessa gifter, och vi spyr ut dem i atmosfären, så kanske orsaker vi vi smma elände som flera aktiva vulkaner?

Vi använder ju det som jorden har gett oss: Alla des grundämnen! Eler hur? Kanske dog dino ut, därför att en stor meteor trillade ner, eller att en massa vulkaner fick utbrott samtidigt? Det vet vi inte.

Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

• Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
  • No35

Ja denna torkan kommer att bli väldigt påfrestande särskilt för alla som har djur.

Det är inte bara bönderna som har hemska problem,

Tror att många hästägare kommer att få det jobbigt att hitta foder till vintern.

Dom köper ju oftast av böndernas överskott på foder,Men nu finns det inga reserver kvar.

Det kommer nog att slaktas ut hästar också i Sverige.

Är själv spannmålsproducent och får nog knappt halv skörd????

• Anonym (Hm)
    No35 skrev 2018-07-06 11:09:34 följande:
    Ja denna torkan kommer att bli väldigt påfrestande särskilt för alla som har djur.
    Det är inte bara bönderna som har hemska problem,
    Tror att många hästägare kommer att få det jobbigt att hitta foder till vintern.
    Dom köper ju oftast av böndernas överskott på foder,Men nu finns det inga reserver kvar.
    Det kommer nog att slaktas ut hästar också i Sverige.
    Är själv spannmålsproducent och får nog knappt halv skörd????
    Så är det, jobbigt läge.
    Ja, det är faktiskt "katastrofalt" här, i Skåne. Jag minns ju inte när jag såg regn sist. (Jag lider, och mår dåligt, men det är vår lott nu?)
    träden här, börjar dö. Inte så att någon kommer och knäckar grenarna, de liksom bar bara faller ihop?

Det fanns en så fin buske utanför min dörr: "vildros". den är helt vissen. några få blommor kom fram i början på maj. Men nu är alla knoppar döda, för länge sedan. Ja, jag känner en en sorg. Jag kanske överdriver,

Men samtidigt känner jag för alla dem, som har levt i torka i många år. Jag är ödmjuk. Och nu är det ar vår tur?

Fåglarna skriker. det finns ingen fågelsång på morgonen! Det är extremtorka.

Men jag har levt i överflöd, i alla år. Nu förstår jag. Jag kan inte duscha, som jag brukar. Jag kan inte låta kranen rinna, när jag borsta tänderna!

Jag kan inte låta kranen rinna, när jag bajsar, för ingen skall höra det. Jag kan inte låta kranen rinna alls!

Vattna inte med slang, för Guds skull?

Vi kanske inte får regn, förrän i september? Och då är det det liksom 4 månader utan regn, där jag bor? Mitt i Skåne?

Nej, jag försöker inte att ge något "skräckscenario", , Jag bara ser det jag ser.

Bladen börjar att falla från vanliga träd. Och det är bara början på juli?

Det kan nog vara 38 grader varmt, men våra träd vill kanske bara överleva?

Och det allra värsta är; Nu är vår extrema välfärd i fara: Alla ni som inte säljer bevattnade ekologiska säsong grödor, i växthus?

Hur kommer det det att bli? Med rödbetor, kålrötter, kål, äpplen, päron, purjolök, meloner, ja, allt som vi är vana vid?

Time to be humble?
  • sextiotalist
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-07-06 20:55:30 följande:

Ja, det är faktiskt "katastrofalt" här, i Skåne. Jag minns ju inte när jag såg regn sist. (Jag lider, och mår dåligt, men det är vår lott nu?)

träden här, börjar dö. Inte så att någon kommer och knäckar grenarna, de liksom bar bara faller ihop?

Det fanns en så fin buske utanför min dörr: "vildros". den är helt vissen. några få blommor kom fram i början på maj. Men nu är alla knoppar döda, för länge sedan. Ja, jag känner en en sorg. Jag kanske överdriver,

Men samtidigt känner jag för alla dem, som har levt i torka i många år. Jag är ödmjuk. Och nu är det ar vår tur?

Fåglarna skriker. det finns ingen fågelsång på morgonen! Det är extremtorka.

Men jag har levt i överflöd, i alla år. Nu förstår jag. Jag kan inte duscha, som jag brukar. Jag kan inte låta kranen rinna, när jag borsta tänderna!

Jag kan inte låta kranen rinna, när jag bajsar, för ingen skall höra det. Jag kan inte låta kranen rinna alls!

Vattna inte med slang, för Guds skull?

Vi kanske inte får regn, förrän i september? Och då är det det liksom 4 månader utan regn, där jag bor? Mitt i Skåne?

Nej, jag försöker inte att ge något "skräckscenario", , Jag bara ser det jag ser.

Bladen börjar att falla från vanliga träd. Och det är bara början på juli?

Det kan nog vara 38 grader varmt, men våra träd vill kanske bara överleva?

Och det allra värsta är; Nu är vår extrema välfärd i fara: Alla ni som inte säljer bevattnade ekologiska säsong grödor, i växthus?

Hur kommer det det att bli? Med rödbetor, kålrötter, kål, äpplen, päron, purjolök, meloner, ja, allt som vi är vana vid?

Time to be humble?

Jag kan rapportera att nu när jag gick upp så kvittrade fåglarna, på samma sätt som man kan förvänta sig att fåglar gör en julimorgon, i västra Skåne.

Det är skönt att höra! Tyvärr kvittrar ingen här på morgonkvisten. Väntar, när ja vaknar i gryningen 03: 30. Helt tyst är det. Men detta är mittskåne. Igår när jag kollade på vädret, skulle det bli lite regn i eftermiddag, åska. Men det är borttaget nu. Nu är det bara strålande sol, och ännu mera torka. När jag var i Dk, kvittrade fåglarna konstant, i den trädgården. Men de sätter ut en liten uppblåsbar bassäng till dem, och fodrar dem varje dag. De sitter och väntar på mat! Och kommer det inte i rätt tid, så skäller de ordentligt. Så snälla de är, dem jag hälsade på. Luftfuktigheten är nu ca. 50% där jag bor. Det känns när man går ut. Så extremt torr luft.

• Less is more

Jag tror det ska komma en skvätt regn den 10 juli när jag kollar google väder. Norr om Malmö.

• Less is more
    Less is more skrev 2018-07-07 09:33:15 följande:

Jag tror det ska komma en skvätt regn den 10 juli när jag kollar google väder. Norr om Malmö.

Sorry, jag menar regn omkring Malmö området.....
  • Houdini

Nordväst skåne bor hag.

Och här kvittrar fåglarna lika mycket som alltid. Har nog aldrig gaft så mycket körsbär mitt körsbärsträd haft jordgubbar smultron hallin krusbär ich vinbär. Mina risbuskar blommar som sjutton.

Ja min gräsmatta är helt gul men förutom gräsmattorna och åkrarna är träden gröna och fina.

Ja det är torka men vad bkir bättre av att sitta och överdriva?

Sitter och lyssnar på fågelsång just nu.

Till fåglarna kan man ju sätra ut fågelbad och om man vill kan man mata dom så får man fågelsång. Jag har ett koltrastpar som bor här och har gjort i flera år, jag matar inte på somnaren.

Ser hur de går och fångar insekter i trädgården.

• No35

Ja det är tur att vi kan odla som vi gör nuförtiden,

På1860 talet hade vi senast riktig missväxt,Då svälte folk och djur ihjäl,Så illa kommer det inte att bli,Men att priserna på mat kommer att stiga kommer vi nog att få se.

Hoppas på lite regn snart????

Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!