• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

De har slutat med sin underbara morgonsång. Det är helt tyst., bara skrikande efter mat? Och jammar. Smärta.

Så nu var det vår tur, att känna, när inte regnet kommer. Hur blir det nästa år?

Tror dock mera på att vi skall sluta föda en massa ungar, så vi inte utsätter dem för de fasorna som kan komma.

När naturen ingår i sina cyklar, tror jag det har med avståndet från solen, att göra. Jorden är inte runt, men lite oval. Kolla i historien, på de geofakta som finns.

Jag tror, att när jorden spydde ut en masa vulkaner, då bidrog de till den atmosfär som vi har nu.

Vi har förädlat alla dessa gifter, och vi spyr ut dem i atmosfären, så kanske orsaker vi vi smma elände som flera aktiva vulkaner?

Vi använder ju det som jorden har gett oss: Alla des grundämnen! Eler hur? Kanske dog dino ut, därför att en stor meteor trillade ner, eller att en massa vulkaner fick utbrott samtidigt? Det vet vi inte.

Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

• Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
  • DVQ
    sextiotalist skrev 2018-06-29 08:55:20 följande:

Ovanligt men inte onormalt om du förstår vad jag menar. Att vi har torka så här länge är ovanligt, men företeelsen har förekommit flera gånger innan. Denna torka, som jag har uppfattat det, beror på jetströmmar som leder lågtrycken förbi stora delar av vårt land. Vissa år har lågtrycken stått på kö till Sverige, i år skickas de förbi oss istället.

Sådana här förändringar är "normala" även om de är ovanliga. Jag har varit med om somrar som varit helt utan ett enda högtryck.

Gissa vad jetströmmar påverkas av? Jo, klimatförändringar!

Vi kan förstås inte veta om den här torkan beror på klimatförändringar eller om den skulle dykt upp ändå. Men då klimatet så att säga är summan av allt väder, ökar risken för extrema värmeböljor i och med klimatförändringar och de blir mer återkommande.
    LFF skrev 2018-06-29 08:59:33 följande:

Det hade inte varit normalt om det varit 3e, 4e eller 5e året i rad som det är så här.

2014: Det varmaste året sen mätningarna startade 1880.

2015: Det varmaste året sen 1880.

2016: Det varmaste året sen 1880.

2017: Det näst varmaste året sen 1880.

Just sayin'
  • sextiotalist
    DVQ skrev 2018-06-29 09:16:46 följande:

Gissa vad jetströmmar påverkas av? Jo, klimatförändringar!

Vi kan förstås inte veta om den här torkan beror på klimatförändringar eller om den skulle dykt upp ändå. Men då klimatet så att säga är summan av allt väder, ökar risken för extrema värmeböljor i och med klimatförändringar och de blir mer återkommande.2014: Det varmaste året sen mätningarna startade 1880.

2015: Det varmaste året sen 1880.

2016: Det varmaste året sen 1880.

2017: Det näst varmaste året sen 1880.

Just sayin'

Självklart, men det finns även naturliga förändringar, inte bara det som påverkas av människan. Rent lokalt så hade vi en sval sommar förra året, också pga jetströmmar (som är det som påverkar vårt lokala väder mest och alltid har gjort)
  • DVQ
    sextiotalist skrev 2018-06-29 10:06:41 följande:

Självklart, men det finns även naturliga förändringar, inte bara det som påverkas av människan. Rent lokalt så hade vi en sval sommar förra året, också pga jetströmmar (som är det som påverkar vårt lokala väder mest och alltid har gjort)

Jag tror inte någon förnekar att det finns naturliga förändringar i klimatet men de sker inte på något decennium.

Sedan är det svårt att veta hur klimathotet kommer att påverka Sverige. Vårt klimat kan bli både kallare och varmare och framför allt mer extremt.
  • sextiotalist
    DVQ skrev 2018-06-29 10:44:28 följande:
    Jag tror inte någon förnekar att det finns naturliga förändringar i klimatet men de sker inte på något decennium.

Sedan är det svårt att veta hur klimathotet kommer att påverka Sverige. Vårt klimat kan bli både kallare och varmare och framför allt mer extremt.
    Självklart, men att vi nu har torrt väder beror på att jetströmmen kickar undan alla lågtryck, orsaken att jetströmmen gör det i år (men gjorde inte det förra året) är inget som man kan säga direkt på beror på människans klimatpåverkan, eftersom det inte är något nytt som sker.

• Anonym (Tomas)

Vi är alldeles för många människor på jorden. Jordens resurser räcker inte till längre. Den är snart utarmad det man skulle kunna göra( fast det känns som att det är försent..), det är att införa tvåbarnsregel. Iaf i ett bra tag framöver.

• DVQ
    sextiotalist skrev 2018-06-29 10:49:22 följande:

Självklart, men att vi nu har torrt väder beror på att jetströmmen kickar undan alla lågtryck, orsaken att jetströmmen gör det i år (men gjorde inte det förra året) är inget som man kan säga direkt på beror på människans klimatpåverkan, eftersom det inte är något nytt som sker.

Ja, och att jetströmmarna pendlar kraftigare och orsakar både värmeböljor och ovanlig kyla kan kopplas till klimatförändringar. Din förklaring är ungefär som "Det är varmt för att solen skiner".
    Anonym (Tomas) skrev 2018-06-29 11:11:18 följande:

Vi är alldeles för många människor på jorden. Jordens resurser räcker inte till längre. Den är snart utarmad det man skulle kunna göra( fast det känns som att det är försent..), det är att införa tvåbarnsregel. Iaf i ett bra tag framöver.

Jag ser det som att om vi ger upp VET vi att det går åt helhete. Om vi fortsätter kämpa ökar vi i alla fall chansen att lyckas.

Att skaffa färre barn är inte helt dumt. Däremot tror jag inte på en lagstiftning då det känns väldigt obehagligt.

Sedan finns det stora orättvisor och obalans också som gör att det inte räcker med att enbart försöka få ner födelsetalen. Vi i den rika delen i världen står för flest utsläpp men har redan relativt låga födelsetal. Någonstans läste jag att om de fem procent som står för de flesta utsläppen i världen skulle leva som vanliga Svenssons så har vi redan kommit en bra bit på vägen. Så ja, det är komplext.
  • sextiotalist
    DVQ skrev 2018-06-29 11:38:02 följande:

Ja, och att jetströmmarna pendlar kraftigare och orsakar både värmeböljor och ovanlig kyla kan kopplas till klimatförändringar. Din förklaring är ungefär som "Det är varmt för att solen skiner".Jag ser det som att om vi ger upp VET vi att det går åt helhete. Om vi fortsätter kämpa ökar vi i alla fall chansen att lyckas.

Att skaffa färre barn är inte helt dumt. Däremot tror jag inte på en lagstiftning då det känns väldigt obehagligt.

Sedan finns det stora orättvisor och obalans också som gör att det inte räcker med att enbart försöka få ner födelsetalen. Vi i den rika delen i världen står för flest utsläpp men har redan relativt låga födelsetal. Någonstans läste jag att om de fem procent som står för de flesta utsläppen i världen skulle leva som vanliga Svenssons så har vi redan kommit en bra bit på vägen. Så ja, det är komplext.

Det jag skrev var att vi inte vet och vi vet inte än, vi vet att, men inte hur mycket. Vi vet inte om den här sommarens torka är en naturlig orsak eller forcerad orsak.
  • Anonym (I)

[quote=78839849][quote-nick]DVQ skrev 2018-06-29 08:45:16 följande:[/quote-nick]Du har inte märkt att gräsmattorna är bruna fläckvis?[/quote

Det brukar bli så när det är en torr sommar. Du vet när det regnar lite och gräset inte kan suga upp vatten. Detta sker rätt ofta.

• DVQ
    Anonym (I) skrev 2018-06-29 15:09:18 följande:

[quote=78839849][quote-nick]DVQ skrev 2018-06-29 08:45:16 följande:[/quote-nick]Du har inte märkt att gräsmattorna är bruna fläckvis?[/quote

Det brukar bli så när det är en torr sommar. Du vet när det regnar lite och gräset inte kan suga upp vatten. Detta sker rätt ofta.

Inte redan i slutet av maj. Dessutom skrev jag det som svar till någon som hävdade att all växtlighet var grön.
  • Anonym (Hm)

Är så glad att det kom en regnskur i går.

Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!