• DVQ

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Jag tror tyvärr vi får vänja oss vid torka och vattenbrist om vi inte lyckas vända klimatförändringarna. Det är inte för sent än men mycket snart.

Jag hoppas vi kan vända vår sorg till ilska och handlingskraft.

(Och ni som tänker svara bara för att påpeka att det är skillnad på väder och klimat behöver inte svara alls. Jag är väl medveten om det.)

• DVQ
    Aniiee skrev 2018-06-28 23:43:53 följande:

Jupp. Tre genomblöta hundar.Klimatförändringar sker med eller utan människor och stoppa eller vända dessa lär vi inte ha makt över. Istider och tropiktider kommer och går. Men visst behöver vi göra något åt hur vi brukar jorden vi bor på. Framför allt behöver vi dock anpassa oss.

Nej, klimatförändringar som sker på grund av koldioxidutsläpp i atmosfären, sker inte med eller utan människor. Det sker entydigt på grund av människors utnyttjande av framför allt kol och olja.

Klimatförändringar som sker utan människors påverkan sker mycket långsammare och mindre dramatiskt.
  • DVQ
    Anonym (???) skrev 2018-06-29 08:17:07 följande:

Där jag bor finns allt det du påstår inte finns så du måste ju bo på en extremt torr plats? 

Förar veckan hade vi massor med regn utspritt under ett par dagar. 

Så för att det regnar där du bor borde inte människor på andra platser oroa sig för torkan? Vi har haft restriktioner kring vattning där jag bor. Gotland har haft vattningsförbud i veckor. Det har varit eldningsförbud i princip hela Sverige i början av juni. För första gången på 20 år.

Nej, det här är inte normalt.
  • DVQ
    Anonym (E) skrev 2018-06-28 23:15:34 följande:

Här i stockholm är det fullt skyfall just nu iaf. Och ingenting verkar ha torkat här vad jag sett, trots den långa torra perioden vi haft. 

Du har inte märkt att gräsmattorna är bruna fläckvis?
  • DVQ
    sextiotalist skrev 2018-06-29 08:55:20 följande:

Ovanligt men inte onormalt om du förstår vad jag menar. Att vi har torka så här länge är ovanligt, men företeelsen har förekommit flera gånger innan. Denna torka, som jag har uppfattat det, beror på jetströmmar som leder lågtrycken förbi stora delar av vårt land. Vissa år har lågtrycken stått på kö till Sverige, i år skickas de förbi oss istället.

Sådana här förändringar är "normala" även om de är ovanliga. Jag har varit med om somrar som varit helt utan ett enda högtryck.

Gissa vad jetströmmar påverkas av? Jo, klimatförändringar!

Vi kan förstås inte veta om den här torkan beror på klimatförändringar eller om den skulle dykt upp ändå. Men då klimatet så att säga är summan av allt väder, ökar risken för extrema värmeböljor i och med klimatförändringar och de blir mer återkommande.
    LFF skrev 2018-06-29 08:59:33 följande:

Det hade inte varit normalt om det varit 3e, 4e eller 5e året i rad som det är så här.

2014: Det varmaste året sen mätningarna startade 1880.

2015: Det varmaste året sen 1880.

2016: Det varmaste året sen 1880.

2017: Det näst varmaste året sen 1880.

Just sayin'
  • DVQ
    sextiotalist skrev 2018-06-29 10:06:41 följande:

Självklart, men det finns även naturliga förändringar, inte bara det som påverkas av människan. Rent lokalt så hade vi en sval sommar förra året, också pga jetströmmar (som är det som påverkar vårt lokala väder mest och alltid har gjort)

Jag tror inte någon förnekar att det finns naturliga förändringar i klimatet men de sker inte på något decennium.

Sedan är det svårt att veta hur klimathotet kommer att påverka Sverige. Vårt klimat kan bli både kallare och varmare och framför allt mer extremt.
  • DVQ
    sextiotalist skrev 2018-06-29 10:49:22 följande:

Självklart, men att vi nu har torrt väder beror på att jetströmmen kickar undan alla lågtryck, orsaken att jetströmmen gör det i år (men gjorde inte det förra året) är inget som man kan säga direkt på beror på människans klimatpåverkan, eftersom det inte är något nytt som sker.

Ja, och att jetströmmarna pendlar kraftigare och orsakar både värmeböljor och ovanlig kyla kan kopplas till klimatförändringar. Din förklaring är ungefär som "Det är varmt för att solen skiner".
    Anonym (Tomas) skrev 2018-06-29 11:11:18 följande:

Vi är alldeles för många människor på jorden. Jordens resurser räcker inte till längre. Den är snart utarmad det man skulle kunna göra( fast det känns som att det är försent..), det är att införa tvåbarnsregel. Iaf i ett bra tag framöver.

Jag ser det som att om vi ger upp VET vi att det går åt helhete. Om vi fortsätter kämpa ökar vi i alla fall chansen att lyckas.

Att skaffa färre barn är inte helt dumt. Däremot tror jag inte på en lagstiftning då det känns väldigt obehagligt.

Sedan finns det stora orättvisor och obalans också som gör att det inte räcker med att enbart försöka få ner födelsetalen. Vi i den rika delen i världen står för flest utsläpp men har redan relativt låga födelsetal. Någonstans läste jag att om de fem procent som står för de flesta utsläppen i världen skulle leva som vanliga Svenssons så har vi redan kommit en bra bit på vägen. Så ja, det är komplext.
  • DVQ
    Anonym (I) skrev 2018-06-29 15:09:18 följande:

[quote=78839849][quote-nick]DVQ skrev 2018-06-29 08:45:16 följande:[/quote-nick]Du har inte märkt att gräsmattorna är bruna fläckvis?[/quote

Det brukar bli så när det är en torr sommar. Du vet när det regnar lite och gräset inte kan suga upp vatten. Detta sker rätt ofta.

Inte redan i slutet av maj. Dessutom skrev jag det som svar till någon som hävdade att all växtlighet var grön.
  • DVQ
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-07-01 23:28:57 följande:

Nej, jag försöker att inte misströsta! Och jag vet att det med att föda mindre barn,handlar inte om att man skall ha "barnbegränsning", jag menar bara, att hur många invånare av homosapiens Sapiens, kan vår lilla blå planet inhysa! Eller har det kanske ingen gräns? Jag tror ju inte att vi är den arten, som kommer överleva? Hur många av vår art, kan jorden ta hand om? Vi är ju den arten spm förstör mest? Eller? Jag vet att ni säger att jag skall tagga ner. Men nu är det faktiskt totalitära här i Skåne. Vett ju inte med Lund. Men här i mittskåne, har det inte kommit en droppe, ka, de de där 2 små skvätterna. Ni som säger att ni har regn var annan dag, det finns inte här. Nej. Vi har inte någon äppelträd, eller körsbärsträd, spm dignar av frukter, eller bär. Allt är bara visset. Äppelträden släppte sina blommor. Körsbärsträden, kom aldrig i blommor äns, jo lite, men de vissnade så fort. Innan de hann att sätta frukt. Vi bor i ett väldigt slängt land. I år bar det kanske Skåne och Värmland? Som blev drabbat värst? Bad vet jag? Men jag ser inga buskar med fantastiska hallon, och inga träd som bär frukt. Det jag menade var: vad vet vi som händer näst? Vilken jord lämnar vi till våra barn? Ingen kan sticka under stol med att det föds en förskräcklig massa barn i Sverige? Åt monotone i Malmö? Där är det nu 5-7 barndom är det normala. Men lycka till med er skörd, i de delar av Sverige, där det faller regn varannan dag, jag är djupt tacksam för att ni får uppleva det! Men så är det inte här.

Jag förstår hur du känner och blir också ledsen över alla som svarar "tagga ner" och "det är nog inte så farligt". Hur vet de det? Även om det inte är farligt NU är det här en föraning av vad som kan komma med torka och vattenbrist.
  • DVQ
    sextiotalist skrev 2018-07-02 10:18:29 följande:

Vi har en rejäl torka i delar av landet, absolut. Men skapa skräckscenarior utifrån en sommar med torka behöver man inte. Det är sällan vi får sådan torka i Sverige, men det har hänt förr och orsaken är ju jetströmmarna som kickar undan lågtrycken för oss.

Om det däremot kommer flera somrar (inte nödvändigt i rad) med samma väderfenomen, så är det illa. Men nu är det en sommar (som skiljer sig radikalt från andra somrar i Sverige).

Sådana här korta (rent historiskt så är det korta) perioder med avvikande väder är inget som man kan basera framtidens väder på, utan det är under längre tider som dessa förändringar sker.

Det är inte så att golfströmmen radikalt ändrat riktning eller så.

Hade vi levt för 100 år sedan, då hade vi haft en begynnande svältkatastrof (och det har hänt förut, inte bara i Sverige). Men nu lever vi år 2018, i ett modernt land, vi har (även om det inte är utanför dörren) fortfarande tillgång till vatten, det som vi kommer känna av är att vi kommer få högre elpriser och en tankeställare.

Återigen, jag skapar inte skräckscenarior utifrån en varm sommar. Eller menar du att t ex SMHI eller världsledande klimatforskare ägnar sig åt att "skapa skräckscenarior"?

Golfströmmen har för övrigt redan mattats av.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!