Inlägg från: Anonym (Lovars) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lovars)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

DVQ skrev 2018-07-16 18:25:39 följande:

Jag tror vi gör bättre i att kämpa för rejäla klimatsatsningar. I Sverige och globalt. Bygg ut förnybar energi. Gör oss oberoende av kol och olja. Satsa på ett samhälle där alla har det bra utan hejdlös konsumtion.

Snälla. Detta har marginellt med klimatförändringar att göra. Har funnits torra år historiskt. Ifjol klagade folk på att det var för mycket regn. Ibland blir jag allvarligt oroad för mänskligheten eftersom den är drar slutsatser den inte har täckning för.
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-17 19:42:01 följande:

Men vem är du att göra den bedömningen ?

Det handlar inte bara om vad vi ser i Sverige utan även hur miljö/klimat/väder är påverkat i resten av världen.

Ja, så vi ska hålla oss till forskningen istället för att göra löjliga egna profetior baserat på naturliga väderleksvariatoner. Det var ju inte längesedan vi hade en rekordkall vinter i Sverige så enligt TS logik skulle man då ha kunnat dra slutsatsen att vi är på väg mot en ny istid.
  • Anonym (Lovars)
    HD2017dis skrev 2018-07-17 19:33:39 följande:

Sverige skulle kunna bygga anläggning för att avsalta havsvatten för att sedan pumpa i pipelines. Men regeringen i Sverige är handlingsförlamade och korkade. De bryr sig om sina löner och inte mycket mer.

Varför skulle man göra det i ett land som Sverige som har överflöd av sötvatten.?
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-17 20:30:38 följande:

Det är knappast så att vi sitter här och fantiserar ihop klimatförändringarna. Vi har en hel forskningsvärld på vår sida.

Och det är inte bara ett varmt år. Det har bluvit varmare och varmare i flera år nu. Det är en pågånde trend.

Fast du tycks inte förstå att jag inte ifrågasätter den globala uppvärmningen utan att vissa inte har förmågan att förstå att detta är ett extremt och att det naturligt förekommer extrema väderleksvariationer.

Som jag skrev var det inte längesedan vi hade en rekordkall vinter i Sverige så enligt TS logik skulle man då ha kunnat dra slutsatsen att vi är på väg mot en ny istid.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-17 21:07:26 följande:

Att vi hade en så kall vinter berodde på att det var ovanligt varmt på arktis. 20 grader varmare än normalt faktiskt. Det störde jetströmmarna med luft och orsakade rekordkylan.

Nu undrar jag en sak som du kanske kan svara på:

Vi har alltså några ledtrådar. En enig forskningsvärld som säger att vi går mot en klimatkatastrof. 20 grader varmare än normalt på arktis. Fem grader varmare än normalt i maj i Sverige. Stora skogsbränder och gulnade träd en månad tidigare än normalt.

Vad är det som gör att ni som faktiskt tror på klimatförändringar inte vill tro att det vi ser nu kan vara orsakat av dem? Tror ni det kommer gå ut en broschyr till alla svenska medborgare med titeln "Nu börjar klimatförändringarna" när extremväder orsakat av klimatförändringar börjar? Att det kommer att regna grodor och gräshoppor från himlen i nio dagar?

Ja, vad tror ni egentligen?

Frågan är varför du inbillar dig att den enstaka extrema vintern i Sverige skulle vara en naturlig variation samtidigt som du inbillar dig att denna enstaka extrema sommar i Sverige skulle vara orsakat av global uppvärmning. Det är direkt obildat att dra den typen av slutsatser baserat på enstaka år.

Det vi ser nu i Sverige är att populistiska krafter (läs MP m.fl.) försöker utnyttja det extrema vädret för att lura till sig obildade röster.
  • Anonym (Lovars)
    Anonym (Ironiskt) skrev 2018-07-17 23:11:26 följande:

Imponerande. Vad har du själv för utbildning?

Civilingenjör bl.a.
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-17 22:58:14 följande:

Men är MP anhängare alltid obildade då ? De har ju en del väljare i universitetsstäder och i Stockholm. Personerna på listorna är ju i regel välutbildade naturvetare och ingenjörer. Vad jag sett. Men det kan ju vara annorlunda på landet.

Irrelevant i sammanhanget

Jag sa inte att de som röstar MP är obildade utan att det är ett populistisk politik för att locka till sig obildade. Sedan kan du vara obildad även om du har en bra utbildning ska tilläggas.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-17 23:26:39 följande:

Nej. Om du hade förstått vad jag skrivit hade du sett att jag tvärtom menade att den ovanligt kalla vintern, som var ovanligt kall i stora delar i Europa, troligen orsakades av klimatförändringar.

Vi tar det igen så att även de obildade hänger med:

1. Det var 20 grader varmare än normalt på arktis i vinter.

2. Det rubbade stora luftströmmar och kallare luft spred sig längre söderut än normalt.

3. Forskare varnar för att vi kommer få ser mer extremväder, både extremkyla och hetta, med klimatförändringarna.

Och återigen: Detta är inte enstaka år. De globala temperaturerna har slagit värmerekord på värmerekord de senaste åren. Det är en trend.

Blanda inte in den globala uppvärmningen i detta. Det är inte det vi diskuterar.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-17 23:32:20 följande:

Jo, det är precis vad vi diskuterar.

Nej, det är det inte.

Att den globala uppvärmningen är en realitet är det ingen som ifrågasatt.
  • Anonym (Lovars)
    Less is more skrev 2018-07-17 23:37:09 följande:

Varför tror du att MP, eller något annat parti för den delen har som mål att locka till sig just obildade. Om de själva i regel är naturvetare antar jag att de också tycker att deras politiska förslag är bra.

Om man nu anser att de politiska förslagen är bra är det ett argument för att locka obildade. Deras röster i valet är inte mindre värda än någon annans men de kan vara lättare att fånga. Hur ska exempelvis MP kunna få igenom sin politik om de inte ens sitter i riksdagen?
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!